Sam Veerman geeft als vierde generatie van zijn familie leiding aan Veerman Wooncentrum in Volendam. Het bedrijf heeft een winkelruimte van 4.500 vierkante meter, maar heeft daarnaast nog een groot magazijn, een eigen naaiatelier en een eigen meubelstoffeerderij. “Dat maakt ons wel tot een bijzondere woninginrichter. Wij zijn gericht op het totaal inrichten van een interieur en onze ontwerpstudio is daarbij onmisbaar”, aldus de enthousiaste en bevlogen directeur. Een gesprek over meedenken, creativiteit, klanten positief willen verrassen en thuishaven Volendam: “We kunnen hier van alles maken en kennen elkaar allemaal. Dat zorgt voor nog meer flexibiliteit en oplossingen.”

Hoe is het bedrijf een eeuw geleden ontstaan?
Sam Veerman: “De ouders van mijn grootvader hadden een kruidenierszaak aan de Dijk hier in Volendam. Ze verkochten er een beetje textiel bij, voor de toeristen. Gordijntjes. Dat leidde tot bestellingen, zelfs vanuit Nieuw Zeeland. De winkel groeide uit met een paar kastjes, een paar meubeltjes en mijn grootouders hebben er toen een echte meubelzaak van gemaakt op een andere locatie in het dorp. De oorspronkelijke zaak staat nog steeds op de Dijk, er zit nu iets anders in. Mijn grootouders hadden de winkel plus heel veel opslag, her en der verspreid in het dorp. Mijn vader en oom gingen ook in de winkel werken, waarbij mijn vader moest kiezen tussen profvoetballer worden of meubelen verkopen. Hij heeft voor het laatste gekozen: meer zekerheid en de winkel groeide maar door. Vijfentwintig jaar geleden zijn we naar het huidige pand verhuisd.”

Wat maakt Veerman bijzonder?
“We hebben een eigen gordijnatelier en meubelstoffering. Dat hebben niet veel zaken meer. We ontwerpen heel veel zelf, zowel totale interieurs als onderdelen, zoals gestoffeerde wanden, bedden en hoofdborden. De ontwerpstudio is van groot belang voor onze bedrijfsvoering.”

Hoe heeft de ontwerpstudio zich ontwikkeld?
“Een paar jaar geleden maakten we alleen een tekening. Nu maken we een totaalconcept waarbij we de andere partijen voor de inrichting vanaf de start bij betrekken: schilders, stucwerk, elektriciens, noem maar op. Mensen kunnen ons de sleutel geven en wanneer ze terug zijn van vakantie is hun woning totaal vernieuwd. Turnkey opgeleverd. We maken moodboards, we denken actief mee en vragen altijd: hoe woont u? Wat vindt u mooi? Hoe zou u het liefst willen wonen? Dan gaan we schetsen en tekenen. We tekenen ook producten en elementen in die de klant hier niet kan kopen. Natuurlijk hoop ik dat de klant uiteindelijk kiest voor een alternatief dat we wel in huis hebben, maar de studio functioneert op zich zelf. We willen klanten zoveel mogelijk helpen bij hun woonwensen.”

Komen de klanten vooral uit Volendam?
“Meer dan de helft van wat er verkocht wordt gaat naar klanten van buiten het dorp. Volendam heeft een goede naam: betrouwbaar, kwalitatief goed, vakwerk. Daar komen veel mensen op af. Ons bedrijf richt zich op midden hoog tot hoog segment, met op de begane grond de meer klassieke en luxe meubellijnen en boven moderne meubelen en slapen. We bedienen inmiddels Noordwest Nederland en voor een deel ook Amsterdam en omstreken.”

Waar haal je de inspiratie bij het ontwerpen en inrichten van interieurs vandaan?
“Ik ben minder bezig met losse elementen, ik zoek altijd verbinding tussen meubelen en de ruimte. Om te komen tot een bepaalde sfeer. Het combineren van stijlen vind ik leuk: een klassieke stoel in een moderne omgeving of een strak, minimalistisch designmeubel in een luxe ruimte. Zo verras je klanten en breng je hen, en jezelf, op nieuwe gedachten. Ik merk wel dat er altijd een gevoel van warmte en behaaglijkheid in onze interieurontwerpen zit. Dat is de rode lijn, onze handtekening. Ik merk ook dat er een wederzijdse inspiratie kan ontstaan met klanten: zij vinden het ontwerp gaaf, komen met suggesties en ik denk: wow, dat is leuk. Dat gaan we doen, Die klik is heel gaaf. Ik vind het ook mooi wanneer ik iets bijzonders in een ontwerp kan voorstellen dat bijna geen extra kosten heeft voor de klant. Ontwerpen en perfect uitvoeren zorgt voor een grote verantwoordelijkheid. Maar dat vind ik juist mooi aan dit werk. Dat mensen later zeggen: goed gedaan, team Veerman!”

Lukt het ook om jongeren te bedienen met deze winkel?
“Ja, want hier in Volendam geven jongeren misschien meer om het interieur dan elders. Een mooi ingericht huis hoort bij ons, we groeien er in op, we zijn niet anders gewend. Jonge mensen weten wel veel meer dan de generatie van mijn ouders omdat ze alles van internet halen. Ik ben zelf 31 jaar oud, dus ik ben ook niet anders gewend dan te speuren op de tablet. Bovendien voldoen we aan een andere behoefte van nu: alles onder een dak. Mensen willen niet meer naar 4 of 5 winkels, daar hebben ze geen tijd voor of geen zin in. Dit geldt voor alle leeftijden, overigens, en ook voor mij.”

Dus internet is geen bedreiging voor de verkoop?
“Dat vind ik meer opgaan voor de lagere segmenten. De merken die wij hier hebben staan lenen zich niet goed voor online verkoop. Ik merk wel dat mensen minder snel langskomen om alleen maar even te kijken, dat doe ze thuis op de bank. Dus in kwantiteit neemt het aantal bezoekers af maar in kwaliteit neemt het toe: als ze binnenkomen willen ze echt iets kopen. Dat vind ik heel positief.”

Zijn er bepaalde ontwerpers waar je veel mee samenwerkt?
“Een mooi voorbeeld is Patrick Russ. We bellen elkaar af en toe voor opdrachten en dat werkt prima. We hebben in opdracht van hem een project in India gedaan: een enorm huis voor een lokale zakenman en zijn familie. Met allemaal Nederlandse leveranciers. Ik ben er met een team van monteurs, een gordijnnaaister en een behanger naar toe gegaan. Een onvergetelijke ervaring, ook hoe we werden opgenomen in die familie. Echt een ontdekkingsreis. Een schitterend resultaat, een tevreden klant. Ik ben vereerd dat we daar via Patrick aan hebben mogen meewerken.”

Was het altijd al duidelijk voor je dat je in de zaak zou komen?
“Dat is wel de traditie hier in het dorp, maar toen ik mijn studie Commerciële Economie had afgerond was ik het eigenlijk niet van plan. Maar mijn vader zei: probeer het nou een jaar of twee, ga naar de beurzen, snuffel aan alle aspecten van het vak en beslis dan of je het wilt doen. Na die twee jaar heeft hij het bedrijf aan mij verkocht! We hebben samen een plan gemaakt met een prominente rol voor de ontwerpstudio. Hij is inmiddels 60 jaar en loopt hier nog steeds rond. Hij houdt van het vak.”

Hoe hebben jullie het 100-jarig jubileum gevierd?
“Met een driedaags evenement, dat doen we normaal om de twee jaar, maar deze keer hebben we echt uitgepakt. Op 7, 8 en 9 oktober, want 100 jaar geleden is het bedrijf rond die data gestart. We hadden live muziek, een wijnproeverij, een kookstudio, een juwelier, een chocolatier, de auto’s van BMW Nederlands stonden buiten opgesteld. De opzet was om klanten te bedanken en hen in een andere setting te ontmoeten. Niet over meubelen en inrichting praten. Er waren 3.500 bezoekers. We hebben een woonhuis gebouwd hier in de showroom dat is geopend door Staatssecretaris Mona Keijzer. Het evenement was een groot succes. Nu is het tijd voor de aanvraag van Hofleverancier…”

Tot slot, hoe gaat het nieuwe jaar worden voor Wooncentrum Veerman?
“We hebben een goed jaar achter de rug. Het woonhuis is zo succesvol dat we misschien een tweede gaan bouwen. Ik wil in 2019 nog intensiever met onze partners, de leveranciers, gaan werken. Een nieuwe presentatie, een nieuwe inrichting van de winkel. Ik zie het komende jaar positief in. Zeker dankzij de ontwerpstudio: die bepaalt onze identiteit en blijft een grote troefkaart!”