Een nieuwe gedragscode Goed Werkgeverschap gaat richting geven in de nog relatief jonge e-commercesector. De code waarin innovatie en mensgerichtheid centraal staan werd vandaag gelanceerd door Thuiswinkel.org, INretail en E-commerce Nederland. Het is opgesteld samen met HR-experts uit de sector en met vakorganisatie De Unie. Twintig ondernemingen hebben de code al ondertekend.
De gedragscode is de eerste van drie initiatieven uit de Arbeidsmarktagenda ‘Innovatie voorop, mensen centraal’ die vorig jaar aan de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid werd overhandigd. Het achterliggende doel is om de groeiende rol van de e-commercesector binnen de Nederlandse economie te laten aansluiten op de veranderende arbeidsmarkt. In de sector gaan miljarden om en ruim 30% van de bestedingen in de retail verloopt al digitaal. Vanuit de Arbeidsmarktagenda volgen nog uitwerkingen voor een betere aansluiting van het onderwijs op de e-commercepraktijk en een model arbeidsovereenkomst voor werknemers zonder cao.

“Onze sector staat bekend om innovatie en snelheid. Juist in die dynamiek met veel nieuwe technologieën willen we vooroplopen in werkgeverschap,” stellen de initiatiefnemers. “We willen investeren in de mensen die onze sector helpen ontwikkelen. Dat doen we niet alleen binnen de eigen muren, maar ook in de relaties met onze ketenpartners en de samenleving.”
Inge de Vries, belangenbehartiger bij De Unie en deelnemer aan de expertgroep die de code schreef: “Met de nieuwe code voor goed werkgeverschap zet de e-commerce een grote stap voorwaarts in de relatie met de ruim 50.000 werknemers in de sector. De Unie rekent erop dat alle werkgevers de code snel en serieus in de praktijk brengen.”
Vier centrale thema’s
De gedragscode Goed Werkgeverschap schetst ambities die verder gaan dan de wet voorschrijft, omdat e-commercewerkgevers groei en ontwikkeling in modern, mensgericht werkgeverschap belangrijk vinden. Er worden praktische afspraken gemaakt rond vier thema’s.
- Blijvend leren en innoveren
Werkgevers die de gedragscode volgen, willen hun medewerkers steeds blijven ontwikkelen als basis voor duurzame inzetbaarheid en innovatie. Ze maken structureel tijd en middelen vrij voor persoonlijke ontwikkeling en vakgerichte trainingen. Daarnaast committeren ze zich aan actieve samenwerking met onderwijsinstellingen gericht op het aanbieden van stages, leerwerkplekken en het aanscherpen van relevante opleidingscurricula.
- Veilig werken
Werkgevers die de code volgen, zorgen voor verplichte introductieprogramma’s, periodieke trainingen, geschikte middelen voor veilig werk en een open werkcultuur waarin medewerkers zich durven uit te spreken.
- Een diverse en inclusieve werkplek
Bedrijven die deze gedragscode onderschrijven zetten zich actief in om een inclusieve werkcultuur te realiseren en behouden. Er is bewuste aandacht voor inclusie en diversiteit in elke stap van het werkgeverschap, van werving tot samenwerking en beleid. Ook is er een open houding voor feedback van werkenden en actief beleid ter ondersteuning van ondervertegenwoordigde groepen.
- Verantwoordelijkheid samen met ketenpartners
Ook als opdrachtgever nemen bedrijven verantwoordelijkheid voor goed werkgeverschap in de hele keten. Bijvoorbeeld door veilige werkomstandigheden te waarborgen voor iedereen in de keten, ongeacht contractvorm. Bij de keuze voor partners wegen we goed werkgeverschap nadrukkelijk mee als selectiecriterium. Er worden heldere afspraken gemaakt met partners over naleving van de normen, transparantie in de keten wordt gestimuleerd en lokaal talent actief ondersteund.
Met de nieuwe gedragscode zetten Thuiswinkel.org, INretail en E-commerce Nederland opnieuw een belangrijke stap richting een toekomstbestendige e-commerce sector. De 20 ondernemingen die de code getekend hebben zijn Amazon, Assem, Bikeshift, bol., Crisp, DHL, DPD, Electronic Partners, Flinders, Flink, Hofweb, Just Eat Takeaway, MetOlijf, Omoda, Picnic, Pink Gellac, PostNL, Prins Petfoods, TUI en Wehkamp.
