Vanwege de voortdurende pandemie zal Messe Frankfurt geen fysieke beurzen organiseren op het beursterrein in de Duitse handelsstad tussen januari en maart 2021. Het bedrijf herziet haar beurzenagenda en zoekt nieuwe synergie en digitale oplossingen als alternatief.

Sinds de crisis begon heeft Messe Frankfurt al 13 grote beurzen georganiseerd in China, maar een beurs organiseren in Frankfurt of elders in Duitsland zit er voorlopig niet in. Ondanks het feit dat beurshallen, zeker in Frankfurt, enorme gebouwen zijn waar afstand goed bewaard kan worden en waar constant frisse lucht doorheen kan stromen en het dus in feite een veilige omgeving voor bijeenkomsten is.

Maar de realiteit is: niet alleen overheden leggen reisbeperkingen op, ook bedrijven doen dit.  Zowel bij deelnemers als bezoekers is er angst voor besmetting. Wolfgang Marzin, President en CEO van Messe Frankfurt: “Het is van groot belang voor onze klanten dat we in een vroeg stadium beslissingen nemen. Voordat ze veel geld stoppen in hun presentaties voor een beurs die dan toch niet door kan gaan. Messe Frankfurt blijft nauw samenwerken met de klanten om er zo zeker van te zijn dat onze beslissingen in hun belang zijn. En in het belang van hun branche.”

Heimtextil wordt van januari verplaatst naar 4 tot en met 7 mei 2021. Dat is tegelijk met de verwante beurzen Techtextil en Texprocess 2021 in Frankfurt. “De textielindustrie heeft aangegeven behoefte te hebben aan een Heimtextil in 2021. Als boost voor hun handel nu de zaken weer opgestart zijn. Hier moeten we gehoor aan geven”, aldus Detlef Braun. bestuurslid van de Raad van Bestuur van Messe Frankfurt en de grote man achter Heimtextil (foto hierboven). “Met de huidige reisrestricties en de stijging in het aantal besmettingen is het onmogelijk om ons zeer internationale evenement in januari te laten plaatsvinden. We doen er alles aan met alle partijen om later in het voorjaar, begin mei, wel een veilige beurs te houden.” De samenvoeging met de andere twee textielbeurzen is een kans voor de bezoeker om de gehele keten, van machine tot garen tot eindproduct, tegelijk te leren kennen en het netwerk uit te breiden.

Braun geeft ook aan dat Ambiente, Christmasworld en Paperworld tegelijk gaan plaatsvinden op 17 tot en met 20 april 2021. De nieuwe naam, alleen voor deze editie: de International Consumer Goods Show- Special Edition. De fysieke beurs wordt stevig ondersteund door Consumer Goods Digital Days, waarin ook CreativeWorld is opgenomen dat geen fysieke editie zal kennen in 2021. Ook hier ziet de beursorganisatie een mooie synergie van alle beurzen samen op hetzelfde moment in april.

Nextrade is het digitale B2B platform van Messe Frankfurt en dit gaat nu een nog grotere rol spelen in het functioneren van de beurzen. Ambiente, Tendence en Nordstil hebben al met dit portal gewerkt vanaf 2019. In 2021 gaan ook de klanten van Heimtextil, Christmasworld en Creativeworld er gebruik van maken om hun producten te promoten en connecties te zoeken met klanten.

De ISH wordt in 2021 geheel digitaal. De beurs voor sanitair staat gepland van 22 tot en met 26 maart 2021 en gaat dus geen fysieke editie krijgen. Via digitale wegen handel voeren, presenteren, netwerken en communiceren via video-calls met leads, livestreams en on-demand broadcasts met presentaties en lezingen. Wereldwijd en in iedere tijdzone beschikbaar, meer informatie volgt binnenkort.

www.messefrankfurt.com