Van 8 tot 12 februari 2019 vindt Ambiente 2019 plaats in het beurscomplex van Frankfurt. Zoals bij eerdere edities van deze grootste en oudste vakbeurs voor geschenken, decoratie en accessoires voor het interieur zijn de serviezen en keukengerei te zien in hal 10, terwijlĀ  de hallen 9.2 en 9.3 deze keer in het teken staan van living en giving voor inkopers van grote volumes. For dining producten in grote aantallen (Dining Global Sourcing Premium) is hal 10.2 gereserveerd.

De mogelijkheid om direct groot in te kopen is een beetje een pijnpunt op deze beurs, omdat sommige groothandels met dezelfde producten (maar uiteraard tegen een andere prijs) ook op de beurs staan. De organisatie is zich hier van bewust en maakt dan ook een onderscheid tussen kleinere hoeveelheden via de groothandel en zeer grote hoeveelheden direct bij de fabrikant met als titel Global Sourcing.

Global Sourcing neemt bij de komende editie in totaal 70.000 vierkante meter in beslag. Daarmee is het de grootste hoeveelheid vierkante meters met Chinese aanbieders buiten de Chinese beurzen. In totaal 1.700 aanbieders uit ongeveer 60 landen (zoals India, China en Peru) maken deel uit van Global Sourcing. “Ambiente’s Global Sourcing is het ideale platform voor systematisch netwerken wanneer men op zoek is naar containerladingen vol producten van fabrikanten,” aldus Nicolette Naumann, Vice President van Ambiente. “Door Global Sourcing uit te breiden richten we ons ook nadrukkelijk op dit deel van de markt: grote volumes. We zijn blij dat deze uitbreiding gepaard is gegaan met een grotere hoeveelheid nationaliteiten, waardoor het internationale karakter van de beurs extra wordt onderstreept.”

Van massa productie tot handgemaakt (waaronder veel duurzaam gemaakte producten); het aantal en de keuze aan producten tijdens de beurs is duizelingwekkend. Naast landenpaviljoens is er ook plaats voor non-profit organisaties met producten uit ontwikkelingslanden. Als inmiddels ervaren Ambiente bezoeker kan ik u verzekeren dat deze producten vaak zeer de moeite waard zijn. WFTO (World Trade Fair Organization) en USAID (de Amerikaanse tegenhanger) zijn enkele voorbeelden.

Premium Dining in Hall 10.2 is dus nieuw. Voor de afdelingen table, kitchen en houseware hebben zich exposanten gemeld uit landen als Egypte, Zuid Korea, Canada en Turkije. Dit zijn bedrijven van enige omvang en omzet met ruime ervaring in exporteren. Sommige exposanten passen ook in een van de beursthema’s : HoReCa. De nieuwe indeling van de beurs zorgt er voor dat bezoekers zonder veel afstand en moeite tussen de Global Sourcing hallen 9 en 10 kunnen lopen.