Onlangs vond het informatie-event ‘Project Zonnepanelen’ plaats in Den Haag. De aanwezige CBM-leden zetten een stap richting verduurzaming van hun bedrijf door deel te nemen in het CBM-zonnepanelenproject. CBM diende daarvoor een subsidieaanvraag in. Het doel van dit project is zoveel mogelijk leden te helpen bij de installatie van zonnepanelen op het dak, collectief of individueel.

Vanaf de parkeerplaats van het ADO Den Haag stadion vertrok de groep naar Exasun, de Nederlandse fabrikant van duurzame zonnepanelen. Door de zonnecellen te lijmen in plaats van te lassen, hoef je geen giftige loodcomponent te gebruiken. De zonnecellen worden tussen twee glasplaten geplaatst wat een stevige en duurzame bescherming geeft. Zo kan de fabrikant een garantietermijn van 30 jaar bieden.

   Na deze excursie werd dieper ingegaan op de stappen die in het project gezet worden. De presentaties vonden plaats in het eerste groene stadion van Nederland, het Cars Jeans stadion, de thuisplek van ADO Den Haag. In dit filmpje zie je hoe het stadion is voorzien van zonnepanelen met een energieopbrengst gelijk aan het jaarlijkse verbruik van 200 huishoudens.

In de presentaties van CBM (Dirk van Deursen), Exasun (Jan-Jaap van Os) en Jules Energy (Esger Schouten) werd tot in detail ingegaan op alle ins en outs van het project. Hoeveel het oplevert, wat het kost, hoe je kunt variëren met het aanbieden van overtollige stroom aan andere bedrijven of aan je personeel. Ook de technische kant kwam uitgebreid aan bod. “Het was een zeer interessante bijeenkomst en ik ben dan ook heel benieuwd naar het vervolg dat na de zomer plaatsvindt”, aldus één van de aanwezigen. “Het is fijn dat je kunt kiezen of je alles zelf regelt of dat alles uit handen wordt genomen. Ik heb het namelijk druk genoeg met de productie in mijn bedrijf, maar ik wil wel kunnen monitoren wat er straks gebeurt met de opbrengst van mijn zonnepanelen.”

Na de presentaties ‘inspecteerden’ de aanwezigen nog even het veld, waarna de bijeenkomst gezamenlijk werd afsloten met een hapje en drankje. Vanuit de skylounge was er goed zicht op het veld waar de ADO-dames trainden.

Ben je nieuwsgierig geworden en wil je alsnog instappen in dit, of een soortgelijk project? Neem dan contact op met Dick van Deurzen van het CBM.

In november 2018 sierde CBM directeur Kees Hoogendijk, als aanjager van circulaire productie, de cover van Interior Business Magazine. Niet in het bezit van deze uitgave maar wilt u deze editie wel ontvangen? Stuur even een mailtje naar jentel@businesscontentmedia.nl