Hans Jaap Eijerkamp is samen met zijn broer Evert Jan eigenaar van de gelijknamige woonwinkels in Zutphen en Veenendaal. Gigantische zaken met een oppervlakte van 30.000 en 20.000 m2. Hans Jaap vertelt over wat de coronacrisis voor zijn bedrijf betekent. De tekst is van Ria Peerdeman.

“Modewoorden zijn nu af- en opschalen, maar wij zijn vooral bezig met het omschalen van de bedrijfsvoering. We hadden hiervoor fantastische wintermaanden, echt de beste uit ons bestaan. De logistiek is in de hele maand maart nog volop bezig geweest om bestellingen uit te rijden naar de klanten. Ze waren heel druk.”

“Maar halverwege maart zagen we het helemaal fout gaan. Ineens was er als het ware een ‘gat in de winkel’ en toen hebben we besloten om twee weken de hele winkel stil te leggen om zo onze maatschappelijke verantwoordelijkheid te nemen en verdere verspreiding van het Covid-19 virus te voorkomen. In de maanden maart en april zijn er echt flinke klappen gevallen. Met Pasen vorig jaar hadden we mooie resultaten, maar nu: ten opzichte van de beste Pasen ooit, realiseerden we slechts 25% van de omzet. En de maand mei, inclusief Hemelvaart zal, in verband met de beperkende maatregelen van het kabinet, vermoedelijk ook een moeilijke maand worden.”

“Tijdens de sluiting hielden we wel met onze klanten contact via de website, chat, online en zo. Vanuit de thuissituaties hebben interieuradviseurs online via videobellen advies gegeven. Zo zijn we heel actief geweest om de schade te beperken. We zijn toen ook bezig geweest om de winkels aan te passen. We hebben grote winkels: 20.000 en 30.000 m2. Volgens de instructies van het RIVM zouden er in Veenendaal 600 klanten binnen kunnen. We hanteren momenteel een norm van maximaal 300 klanten. We hebben flesjes met ontsmettingsgel staan, transparante tussenschermen neergezet bij de adviesplekken en kassa’s. Kortom, van alles gedaan om zowel in de winkel als tijdens het transport veiligheid te creëren.”

“We merken nu dat de mensen die komen serieuzer zijn, maar ook heel beleefd. Ze geven ruimte aan elkaar, wachten rustig. Er is minder traffic. Men komt niet gezellig wat rondkijken. Die klanten blijven thuis. Nu komen er mensen die echt wat willen kopen en ze komen ook steeds met z’n tweeën; dus gerichte serieuze klanten. Maar ik kan me voorstellen dat bijvoorbeeld bij Ikea of Intratuin, waar een run op accessoires kan ontstaan, het lastiger is om alles goed te regelen.”

“Traditioneel beginnen nu de iets mindere zomermaanden, maar we verwachten toch een kaalslag. Niemand in de business haalt zijn omzet. Ik hoor dat de collega-woonzaken minimaal zo tussen 25 en 50% omzetverlies hebben.”

“Als je kijkt naar de toekomst dan gaat er zeker iets veranderen. Ontwikkelingen die al zijn ingezet kunnen sneller gaan, maar welke richting het uitgaat, dat is moeilijk te zeggen. Mogelijk verduurzaming? Maar dat kost veel geld, en hoeveel geld is er na deze crisis? Ik weet ook niet of de consument zijn hoofd al naar deze verduurzaming heeft staan. Ook dat hangt af van de economie en van het consumentenvertrouwen. En wat die economie betreft: ik verwacht dat alle woonbeurzen dit jaar niet doorgaan. Of Parijs in september doorgaat, dat is de vraag. Ik denk het niet. Dus iedereen houdt zijn nieuws vast tot volgend jaar. Het gaat nu om overleven.”

“Al is de consument op dit moment wel bezig met zijn huis. Natuurlijk geldt op de eerste plaats: hoe gaat het met mijn baan, mijn inkomen. Maar na zes weken thuis zitten en alles in huis opruimen, denk ik zeker dat de consument ook zijn meubelen wil gaan veranderen. Daarbij komt dat er aan de traditionele concurrenten van ons, auto’s en reizen, nu minder geld wordt uitgegeven. In ieder geval ervaren de mensen dat hun huis nu de meest veilige plek is en die wordt gekoesterd”

“Dat klinkt nu wel mooi, maar de situatie is en blijft heel zwaar. Wij hebben ook de begroting aangepast en het is mooi dat alle bedrijven hulp krijgen van de overheid. Wij zijn zo’n 50% van omzet van maart en april kwijt, dus ik ben blij dat het kabinet maatregelen heeft genomen om de bedrijven te helpen. Iedereen heeft hulp nodig van de overheid. En ja, het heeft ook consequenties voor ons personeelsbeleid. Door de enorme drukte die we hiervoor hadden, hadden we nogal wat uitzendkrachten. Helaas hebben we daar afscheid van moeten nemen.”

“Gelukkig hebben we bij het personeel maar één medewerker gehad die ziek is geweest en waarschijnlijk corona heeft gehad. Verder is iedereen gezond gebleven, want uiteraard staat de zorg voor mensen bovenaan.”