Duurzaamheid was het centrale thema bij de 50e editie van Heimtextil, waar 63.000 bezoekers en 2.952 exposanten bij aanwezig zijn geweest. Dit is minder dan vorig jaar, de organisatie wijt het aan het vroege tijdstip: “De industrie verandert, dat merken we aan het aantal bezoekers maar de exposanten waren onverminderd positief”, aldus Detlef Braun, CEO van Messe Frankfurt.

Braun wijst ook op een toename in somberheid over de economie. Waar vorig jaar 18 procent aangaf de economie met argusogen te bekijken en te voelen dat de groei er uit is, was dat dit jaar 34 procent. De jubileum editie had zijn best gedaan, met meer lezingen en meer tours dan ooit, een zeer goed ingerichte Trend Space en volop noviteiten op het gebied van wandbekleding, decostoffen, meubelstoffen, raambekleding en gordijnstoffen. Zelfs de Verenigde Naties waren van de partij om samen met de beursorganisatie het startschot te geven voor de Sustainable Development Goals zoals die door de VN zijn opgesteld. Er waren volop voorbeelden te zien van bedrijven met het hart op de goede plaats als het om duurzaamheid gaat. En helaas ook bedrijven die meeliften en zonder geloof halfbakken oplossingen probeerden te verkopen. Sustainability sells…

Waarom dan minder bezoekers? Het tijdstip zou niets uit moeten maken: plannen om naar Frankfurt te gaan doen de meeste mensen niet op de dag zelf en later organiseren betekent overlap met imm Cologne. Ik denk dat alle beurzen last hebben van de online dynamiek: nieuwe producten worden getoond zodra ze klaar zijn en worden niet bewaard voor een beurs. Winkels worden uitgebreid bezocht met de nieuwste producten om de concurrentie voor te zijn. De meeste winkeliers werken met minder leveranciers dan een paar jaar geleden. Om voor 3 leveranciers naar Frankfurt te gaan terwijl je de producten en de mensen al hebt gezien..Het argument: op een beurs zie je ook andere leveranciers dan die je al kent is kennelijk niet besteed aan veel thuisblijvers. Feit is dat er een concentratie gaande is in retailland: winkeliers houden op (geen opvolging of geen klanten) of verzamelen zich in formules en inkoopcombinaties waarvan de inkopers wel degelijk in Frankfurt rondlopen en zaken doen. Maar hierdoor zijn er dus wel minder bezoekers.

Overigens geldt dit voor alle beurzen, niet alleen voor Heimtextil. Want ook Domotex had minder bezoekers dit jaar en het zou niet verbazen wanneer Keulen ook minder bezoekers trekt. Met productpresentaties het hele jaar door verbaast het ook niet dat steeds meer beursactiviteiten van hallen naar online platforms verhuizen en ook Frankfurt en Keulen hebben al een dergelijk platform. We zullen zien waar het zich naar toe beweegt. Feit is dat Messe Frankfurt heil ziet in lokale edities van beurzen waarvan de bezoekers toch al niet naar Frankfurt kwamen (en die dus niet kannibaliseren op het aantal bezoekers in Frankfurt, aldus de organisatie). Zo is er nu Heimtextil Colombia vanaf 2021.

De volgende editie in Frankfurt is van 12 tot en met 15 januari 2021.

Ingmar van der Hoek, Redacteur Interior Business Magazine