Talrijke nieuwe aanmeldingen zijn van 15 tot en met 19 september te zien tijdens de M.O.W. in Bad Salzuflen. De meubelbeurs voor het middensegment, zoals de organisatie het graag aanduidt, biedt opnieuw een internationaal platform voor exposanten en bezoekers, van India tot Denemarken, voor fysieke verkoop en online verkoop.

Het Duitse kuuroord Bad Salzuflen vormt al 35 jaar het decor van het midden van het midden van de meubelmarkt. Dit is een beurs die niet terugschrikt voor het label mainstream, nee, men is er juist trots op. Want mainstream betekent volumeverkoop en daar is deze beurs op gericht. Zekerheid, geen gekke dingen, dat bieden wat de meeste mensen in de wereld ervaren als mooi, betrouwbaar meubilair voor een passende prijs. Toch zoeken sommige exposanten, om zich van deze middenmoot te onderscheiden, ook steeds meer de niches van de markt op, aldus de organisatie, en voorbeelden hiervan zijn ook te zien in september. Want, laten we eerlijk zijn, heel veel van hetzelfde zien op een beurs werkt niet echt inspirerend en vernieuwend, zo weet men inmiddels ook in Duitsland. Onder de nieuwkomers dit jaar: Prevent Interior, Priess, Gutekunst, Carla & Marge, Eurotische, Blonski, Cilek, De Rucci, KEBE, Flexa, Recor, Insofa, Sitting Vision, Designwerk, De Eekhoorn, Akante, Goldammer, Kauno Baldai, Max Divani, Trade Point, Strømdal, Oak Design en Wenko.

“De consument verwacht nieuwe, frisse inspiratie van onze exposanten en met het aantrekken van deze namen bieden wij dit voor de retailers en inkopers die onze beurs bezoeken. Er wordt echt om openheid en lef gevraagd vanuit de markt”, aldus Bernd Schäfermeier, directeur van M.O.W., die ook van mening is dat de beurs zelf lef en vernieuwing moet tonen: “Dus hebben we gemeenschappelijke stands rond landen als Frankrijk, India, Litouwen en Rusland. Leuke nieuwe bedrijven met slimme concepten en meubelen.” Vernieuwing voor de mainstream, aandacht voor de niches. Bijna 90 procent van de exposanten staat alleen hier op een beurs, dus loont een bezoek zich eens te meer, aldus de organisatie.

Alles is inbegrepen bij de toegang tot de beurs: parkeren, eten en drinken, catalogus en wifi. Op dinsdag  is er een beursfeest dat volgens de organisatie zijn weerga niet kent. Vorig jaar bezochten meer dan 5.000 vakbezoekers de beurs. Dit is een zee breed publiek; van discounters tot individuele winkeliers, van ketens tot online aanbieders, van bouwmarkten tot nichezaken. Onder die bezoekers veel Nederlanders, Belgen, Fransen, Italianen, Zwitsers, Oostenrijkers en Polen. Vorig jaar waren er 462 exposanten uit 36 landen.