Tijdens een persconferentie in Rotterdam wierpen Meike Kern en Anne Marie Commandeur hun licht op de komende editie van Heimtextil in Frankfurt. Deze internationale beurs voor interieurtextiel vindt plaats van 10 tot en met 13 januari 2023. Kern is een van de twee directeuren van de beurs, Commandeur is directeur van Stijlinstituut Amsterdam en een van de vaste krachten achter de centrale trendpresentatie tijdens de beurs. Zij vertelde over de trends namens het Engelse bureau Franklin Till dat voor deze editie verantwoordelijk is voor het bepalen van vier richtingen waarin het textiel zich het komende jaar gaat begeven. Op de foto hierboven Anne Marie Commandeur.

 

Meike Kern begon met het benoemen van de editie van afgelopen juni; een eenmalig project waarbij de synergie met de beurzen Techtextil en Texprocess werd bewezen maar dat niet herhaald zal worden. “Het resultaat van deze compacte editie is hoopgevend geweest voor de komende editie. We hebben inmiddels het Texpertise Netwerk ook weer opgestart, ik zie de editie van juni als een one hit wonder, een goede opstart van de beurs na gedwongen afwezigheid.” Ze schetste de uitdagingen voor de beursorganisatie: verstoringen in supply chains, bottlenecks in productie, gestegen prijzen voor grondstoffen en energie en het gedaalde consumentenvertrouwen dat gepaard gaat met hoge inflatie en energiekosten. “De textielindustrie is zeer sterk globaal verbonden en daardoor dus kwetsbaar voor deze ontwikkelingen. Wij zien de problemen als beurs en willen bijdragen aan oplossingen voor deze uitdagingen.”

Dat Kern goed op de hoogte is van ontwikkelingen in lokale markten kwam tot uiting in haar observaties over de deelnemers uit deze landen tijdens de komende editie: “In beide landen is er vanuit millennials steeds meer vraag naar duurzaam textiel, maar de industrie voorziet slechts gedeeltelijk aan deze behoefte. We zijn blij dat relatief veel Belgische leveranciers in meubelstoffen, raambekleding en bedtextiel aanwezig zullen zijn in januari. Uit Nederland zien we vooral aanbieders uit deze laatste categorie maar eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat we vanuit BelgiĆ« en Nederland ongeveer de helft hebben aan exposanten dan bij de vorige editie in januari.” Ze licht het geringere aantal open en eerlijk toe: “Veel bedrijven durven of mogen geen stand meer nemen of zijn inmiddels overgenomen of zelfs failliet. Er zijn ook bedrijven die aangeven geen beurs meer nodig te hebben na de pandemie pauze, maar zij vergeten dat de internationale inkopers nog steeds naar Frankfurt komen. Ik voorzie dat we 2 jaar nodig hebben om weer helemaal terug te komen als beurs.” Kern signaleert ook een toename in online marketing ten gunste van het aanwezig zijn op een fysieke beurs en het kiezen voor een huisshow. “Maar dan worden het er zoveel dat de meeste bezoekers niet kunnen kiezen uit al die huisshows. Het schaalvoordeel van alle relevante partijen bij elkaar zien op dezelfde plek blijft dus hoe dan ook overeind.” Andere wegblijvers zijn naar eigen aangeven zeer afhankelijk van Chinese of Russische bezoekers: “Of de eerste groep komt is niet zeker, er hebben zich trouwens ook 500 Chinese exposanten aangemeld, De Russen komen uiteraard zeker niet.”

Dat de beurs een internationaal karakter heeft bewijst ook het feit dat 90 procent van de exposanten van buiten Duitsland komt. Waar zijn de Duitse bedrijven (en bezoekers) gebleven? Kern: “Zij kiezen voor kleine, lokle shows die zich minder op het buitenland richten en waar direct van de leverancier wordt gekocht op de beurs. Echte inkoopbeurzen dus, en geen internationale showcase als Heimtextil.” Er zullen 15 productgroepen te zien zijn in Frankfurt, de trendpresentatie is verhuisd naar hal 9 net als de ontwerpers. Nieuw is het onderdeel Beautiful Living voor dekens, plaids en kussens. Waar zijn de aanbieders van behang gebleven? Kern: “Behang heeft het zwaar op dit moment, mensen kiezen weer meer voor verf als wandafwerking. Dit is een trendbeweging die zichzelf om de 20 jaar herhaalt: dan is verf in de mode, dan weer behang. Veel anbieders van behang die hier vroeger stonden bestaan zelfs niet meer. Ik verwacht evengoed dat behang over een paar jaar weer helemaal terug is, ook op Heimtextil.” Hal 4 zal zich nog meer richten op garens, (kunst)leer en andere materialen voor de textielindustrie. Tours voor architecten en opdrachtgevers uit de projectwereld spelen zich ook grotendeels af in hal 4.

Ook nieuw zijn de tours voor het segment slapen in aanvulling op het lezingenprogramma Sleep & More tijdens de beurs. “Ik krijg vaak de vraag: komen er exposanten naar Frankfurt in slapen die normaal naar Keulen zouden gaan in januari? Nee, deze partijen kiezen voor regionale beurzen en lopen dus internationale contacten mis. Het is een keuze.” Met Green Tours, samenwerking met de duurzaamheids doelen van de Verenigde Naties, Green Village en een Green Directory met bewezen duurzame exposanten wil Heimtextil aantonen dat duurzaamheid geen optie is maar een vanzelfsprekendheid. Tones of Freedom is een project in samenwerking met een design en een mode opleiding uit Frankfurt waarbij oude jeans wordt geupcycled tot nieuwe producten. “We willen actief de duurzame toon blijven zetten als beurs. En dus ook continueren als internationaal platform voor de textielindustrie.”

Anne Marie Commandeur lichtte de vier trends voor 2023 toe die onder de paraplu Textiles Matter worden gepresenteerd. Centraal op de achtergrond: we consumeren te veel, we moeten 1.75 keer onze planeet gebruiken om aan alle behoeften te voorzien en dat kan dus niet. Minder consumeren, bewuster consumeren, materialen en producten hergebruiken en dan het liefst zo vaak en zo lang mogelijk is de enige oplossing. “Alle recnte gebeurtenissen hebben dit besef vergroot en de noodzaak tot verandering versneld. Tegelijkertijd beseffen we als trendwatchers dat onze boodschap haaks staat op de meeste businessmodellen die gebaseerd zijn op meer consumeren van nieuwe producten. Het is dus geen eenvoudige boodschap die we uitdragen met het tonen van deze bewegingen, die allemaal gebaseerd zijn op hergebruik in kleine hoeveelheden, op het ontwikkelen van natuurlijke materialen die hopelijk relatief oneindig verkrijgbaar of maakbaar zijn en op lokale, ambachtelijke productie in plaats van massaal produceren daar waar het op dat moment het goedkoopst is zonder omzien naar gevolgen voor mens en milieu.” Ze wijst op katoenproductie, goed voor 2.5 procent van het totale aardoppervlak en goed voor 2.6 miljard euro per jaar aan aantoonbare schade aan het milieu. “Dit is geen tijd meer voor trends maar voor een algemene gedachte, vertaald naar vier richtingen.”

De invloed van textiel op welzijn en welbevinden, fysiek en mentaal, telt nu nog meer dan ooit, zo betoogt Commandeur. “Denk ook aan het toegenomen thuiswerken en de gewenste huiselijkheid op kantoren. Textiel speelt daarbij een grote rol, ook voor de akoestiek.” Ze wijst nogmaals op het destructieve karakter van de textielindustrie: “We nemen en geven niets terug aan de natuur. Maar we zijn wel in staat om langer met materialen te doen als we slim zijn. Het productieproces moet daarom leidend zijn, het eindresultaat van een productie is daaraan ondergeschikt. We denken nu nog andersom: het product telt, de manier waarop we het maken is daaraan ondergeschikt. Dat kan niet meer.” Dit inzicht was 10 jaar geleden nog onbespreekbaar in de textielindustrie, nu niet meer. “Daarin loopt de textielindustrie voor op de mode, waar nog meer afval na productie overblijft waar niets mee wordt gedaan. De textielindustrie moet ook profiteren van het feel good idee bij consumenten wanneer ze een artikel van hergebruikte materialen aanschaffen en gebruiken. In combinatie met verbondenheid met kleinere, lokale productie waarbij de afvalstromen ook kleiner zijn. Dit gevoel moet vanuit de overheid worden aangewakkerd, de meeste consumenten gaan dit niet vanzelf voelen. Daarom heeft de projectwereld ook een voortrekkersrol in deze vanwege eisen vanuit de overheid. Als het daar kan moet het ook bij consumenten thuis kunnen functioneren. Het geldt ook voor ons als trendwatchers en voor Heimtextil als beurs: de voortrekkersrol blijven spelen, ondanks de uitdagingen, ook wat betreft het besef van de noodzaak van duurzaamheid en circulariteit.”

De vier richtingen (of trends) zijn al eerder besproken op deze site en in een eerdere uitgave van Interior Business Magazine, dus hierbij een korte vermelding: Make and Remake heeft tweedehands en afvalmaterialen als basis voor mooie producten die mensen willen hebben. Overprinten, oververven, repareren, combineren: het mag allemaal zichtbaar en kleurig zijn. Vrolijk en energiek. Continuous is soberder, richt zich uitgesproken op circulariteit met het verwerken van afvalstoffen tot stoffen met een terrazzo of gemarmerde uitstraling. Koele, ingetogen kleuren. From Earth is wat de naam zegt: natuurlijke grondstoffen en materialen, ruw en ongeverfd of geverfd met natuurlijke grondstoffen. Imperfect en gevarieerd, niet gestandaardiseerd. Aardtinten in groen, rood en roze. Nature Engineered is hetzelfde maar dan gemanipuleerd tot smart, elegant en gestroomlijnd textiel. Circulair maar zonder dat je het er aan afziet. Gericht op toepassing in bijvoorbeeld architectuur, de auto-industrie, interior design en dergelijke. High tech maar met een natuurlijke, hernieuwbare basis. Veel bruine en groen tinten maar minder aards dan bij From Earth.

Kom het zelf zien in Frankfurt van 10 tot en met 13 januari 2023 in hal 9.

heimtextil-trends.com