Vandaag en morgen zijn de laatste twee dagen van Heimtextil 2024 in Frankfurt. Bij de opening van deze vakbeurs voor interieurtextiel werd in een panel gediscussieerd over de invloed van AI op het ontwerpproces voor interieurstoffen.

Bij de opening van de beurs op dindsdag zaten Anja Bisgaard Gaede van Spott trends & business agency, Danny Richman, AI consultant en uitvinder van de AI‑based Fabric Genie design app en Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies van Messe Frankfurt naast elkaar om te praten over AI en textiel. De discussie werd geleid door Alexandra Bohn, Style Content Director van het tijdschrift F.A.Z. Quarterly.

ChatGPT, Midjourney en Dallee zijn voorbeelden van makkelijk toegankelijke programma’s voor tekst, beeld en design. Het ontwerpproces en de productie worden hierdoor enorm vernseld wat weer ten voordeel komt van de snel wisselende vraag naar producten vanuit de markt, zo luidde de stelling die werd besproken. Bovendien bepaalt AI welke keuze aan materialen moet worden gemaakt en helpt zo het proces van verduurzaming, ook in de projectmarkt. Olaf Schmidt ziet het helemaal zitten om de kunstmatige intelligentie bij het ontwerpen en produceren van textiel te omarmen. Als beurzenman ziet hij ook de voordelen van overal ter wereld precies hetzelfde kunnen laten zien op de talloze textielbeurzen van Messe Frankfurt zonder al te veel gesleep, opbouwen en afbreken. Het bespaart tijd, geld, energie en materialen.

Danny Richman toonde Fabric Genie, een AI design application voor online shops. Gebruikers uploaden een beeld van de ruimte die ingericht moet worden met stoffen en beschrijven de eisen die ze hieraan stellen. AI komt dan met voorstellen en de gebruiker kiest een optie. “AI is superieur aan mensen in het opsporen van patronen in data, in het herkennen van smaak via algoritmes. Deze techniek is eenvoudig en goedkoop om te gebruiken door bedrijven. Dankzij AI kunnen gebruikerscodes en custom producten zo worden toegevoegd aan de app.” Interessant dat Richman de ruimte krijgt om designers min of meer overbodig te maken terwijl in hal 3.0 traditiegetrouw de ontwerpers met hun nieuwe designconcepten voor het komende jaar staan opgesteld als vast onderdeel van Heimtextiel. Of zouden zij ook allemaal al gebruik maken van AI?

Anja Bisgaard Gaede keek naar hoe bedrijven met AI aan de slag kunnen gaan en waar ze rekening mee moeten houden met het implementeren. Niet alleen technische uitdagingen en gedragsregels, ook regels voor copyright en beeldrecht. Ze keek ook naar de grenzen van wat men kan doen met AI: “We moeten verder met AI en het combineren van bestaande technieken op dit gebied maar wel op een waakzame manier: de combinatie van machine en menselijke interactie plus collectieve intelligentie bepalen de workflow van morgen.” Toch opmerkelijk dat er geen designer was uitgenodigd om het ambachtelijke vak van ontwerpen te verdedigen. De boodschap was duidelijk: door met AI in het ontwerp- en maakproces of totaal ingehaald worden door gebruikers van AI zonder designachtergrond. Anja liet ook voorbeelden zien van de AI apps waarmee bezoekers van de Heimtextil Trend Space zelf aan de slag konden gaan, zowel in ontwerpen als in kennis vergaren via ChatGPT teksten over materialen.