In deze vaste rubriek belichtten wij eerder Piet Boon, Hans Daalder, Axel Enthoven, Kees Marcelis, Richard Hutten, Marcel Wolterinck, Jeroen van Zwetselaar, Linda Lagrand, Remy Meijers, Studio Ruim, Studio De Blieck, Mariska Jagt, Bob Manders, Wim Segers, Studio Jan des Bouvrie, Stefan Scholten en René van der Leest, Studio Truly Truly, Sigrid van Kleef van Studio Ruim, Marc Vermeulen van Kuó Studio, Mathias de Ferm, Hans Maréchal, Regina Rodermond, Inspirior, Jurjen van Loon en Saskia Beekmans.

11 vragen aan Nederlandse en Belgische ontwerpers/designers van naam en faam

Het elftal van MASTERS OF INTERIOR DESIGN

Vanaf het moment dat Marc Müskens en Sven van Buuren in 2015 hun partnerschap vormden was hun synergie onmiskenbaar. Sven’s fascinatie voor onderzoek en innovatie en Marc’s visie op tactiliteit en beleving hebben geleid tot een bijzondere en succesvolle samenwerking. Vandaag de dag blijft Masters of Interior Design de passie delen om samen de horizon te ontdekken, om zo hun eigen leven en dat van hun opdrachtgevers te verrijken. Daarnaast heeft het duo een opleidingsinstituut (Institute of Interior Impact) en een platform (Beyond Interior Design Group) waarmee ze hun vakgenoten begeleiden naar een hoger niveau. Met meer dan 200.000 leden veranderen ze met elkaar het ontwerp vak.

“OP DIT MOMENT IS DE ONTWERPWERELD OP ZOEK. OP ZOEK NAAR MEER. MEER INHOUD, MEER DIEPGANG, MEER CONNECTIE. OP ZOEK NAAR WAAR HET ÉCHT OM GAAT.”

Luxe herenhuis, Rotterdam

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wat heeft u ooit doen besluiten om ontwerper te worden?

Marc: “De zaterdagavonden in 1995. Ik had mijn pyjama al aangetrokken, de bakjes paprikachips stonden klaar en de glazen met cola waren gevuld. Samen met mijn ouders en broertje zat ik er helemaal klaar voor. Dit was mijn hoogtepunt van de week: TV Woonmagazine. Wat zou Jan des Bouvrie vandaag gaan bedenken en creëren. Hij pakte zijn zwarte stift en begon te schetsen in zijn witte boek, waarbij ik in volle spanning niet kon wachten om te zien hoe het ontwerp tot leven zou komen. Dat was zó magisch! Dit wilde ik ook!”

Sven: “Als kind keek ik ook altijd naar TV Woonmagazine, en thuis lagen ook altijd stapels interieurtijdschriften en boeken waar ik uren in kon verdwijnen. Zelf was ik ook altijd aan het tekenen en ontwerpen. Of het nu een huis, een stad of een auto was, ik wist er wel raad mee. Mijn opa, aannemer, zag dat ook en regelde voor mij een oude tekentafel van een bevriende architect. Dat ding zakte bijna door de vloer van mijn slaapkamer, zo groot en zo zwaar dat ‘ie was. Maar wat was ik blij met die tekentafel! Voor mij was het alleen nog niet duidelijk dat ik interieurontwerper wilde worden. Ik wilde gewoon ontwerpen. Maakt niet uit wat. Maar toen ik op mijn 17e bij een Nederlandse caravanfabrikant caravans mocht ontwerpen, kwam ik erachter dat ik dit écht kon. De hele caravanwereld keek ineens naar wat ik bedacht had. Ik had de indeling mooier en slimmer gemaakt, maar ook de productie: eenvoudiger en goedkoper.”

Marc & Sven

 

Wat zijn volgens u de kenmerken van een geslaagd interieurontwerp?

Marc: “‘Mooie plaatjes maken’ is niet meer genoeg tegenwoordig. Zeker niet omdat we weten dat een goed doordacht interieur op zoveel manieren kan bijdragen aan meer geluk en succes in je leven. Daarom geloven we dat op welke manier je ook je woonwensen ook wilt realiseren, het allerbelangrijkste niet is ‘hoe’ het eruit moet komen te zien, maar ‘waarom’ het interieurontwerp er zo uit moet komen te zien. We zijn in onze branche zo gefocust op dat perfecte eindplaatje, dat we soms volledig voorbijgaan om waar het nou werkelijk allemaal om gaat.”

Sven: “Onze werkwijze is daarom ook anders dan de traditionele werkwijze in interieurarchitectuur. Geen lange ontwerptrajecten die maanden duren, geen versie 14.2 of zelfs 27.3. Dat komt omdat we onze opdrachtgevers vanaf stap 1 onderdeel uit laten maken van het ontwerpproces. Zij noemen het de ultieme co-creatie en zo zien wij het ook. Het resultaat is een diepgaand, hoogstpersoonlijk interieurontwerp dat op het lijf geschreven is voor hun ultieme lifestyle. En dat het daarnaast ook mooi wordt, dat mag je gewoon van ons verwachten.”

 

Vrijstaande jaren ’70 vila, Rhoon

 

Wat was uw eerste ontwerp waarvan u dacht: dit is een goed ontwerp. En waarom? Wat was een ontwerp waarvan u achteraf dacht: dat had ik anders moeten doen.

Marc: “Toen ik in 2008 voor mezelf begon had ik in het eerste jaar al het geluk om een volledig stadsappartement te mogen ontwerpen en realiseren. Tot op de dag van vandaag is het interieur ongewijzigd gebleven. De man had destijds net zijn vrouw verloren en enkele maanden later na de oplevering ontmoette hij een mooie, lieve vrouw. Zij was niet alleen voor hem gevallen, maar ook voor zijn prachtige nieuwe appartement. Hij bedankte me daar hartelijk. Fantastisch toch hoe op deze manier iemands leven letterlijk kan vormgeven! Dit zijn de momenten waarvoor ik het allemaal doe.” “Natuurlijk denk je ook wel eens bij jezelf, dat hadden we anders moeten doen. Meestal hadden we dan niet de skills in huis om de opdrachtgever uit te kunnen leggen dat dit ontwerp toch echt wel het beste voor ze was. Dan kozen ze uiteindelijk voor de veilige weg. Nu is dat gelukkig wel anders met onze huidige ontwerpmethodiek.”

Sven: “Het klinkt misschien heel arrogant, maar ik kan mij geen project voorstellen dat we anders hadden moeten doen. Juist omdat we onze opdrachtgevers zo bij het ontwerp betrekken, is het resultaat altijd dáár. En blijft het ook bij ze passen. Wat wel een keer misgegaan is, is dat we er niet uitkwamen met een opdrachtgever. Beide partners waren het niet eens met wat ze wilden. Die bewuste opdrachtgevers zijn dan ook een aantal maanden later gescheiden. Dat is een unicum. We vinden altijd wel de gemene deler. Juist beide opdrachtgevers bij elkaar brengen is zo mooi aan ons vak.”

 

Vrijstaande jaren ’70 vila, Rhoon

 

Welke ruimten hebben uw voorkeur om te ontwerpen? En welke ruimte heeft u nog niet ontworpen en zou u graag ontwerpen?

Marc: “Onze focus ligt bij particulieren, volledige woonhuizen of luxe appartementen. Als we de vraag krijgen – of wij zien – dat we prachtige woonoplossingen kunnen bieden die het leven van onze opdrachtgevers nog mooier en leuker kunnen maken, dan staan we aan! Want heb je nou aan een mooi huis als het niet werkt? Dit kan gaan over de ochtendspits in de leefkeuken of de nieuwe bijkeuken die alle frustraties en energielekken kan oplossen in een gezin. En ja, natuurlijk wordt het dan ook nog mooi!”        
“Op mijn bucket list staan privé vakantiewoningen. Ik heb iets met de vrijetijdssector, wellicht door mijn achtergrond in horeca en toerisme. Maar ja, zo’n private retreat, waar hele andere elementen de kwaliteit van zo’n plek bepalen; lijkt me heerlijk om daarover mee te mogen dromen met een opdrachtgever.  Wat een absolute guilty pleasure zou zijn is een make-over geven aan een van die bekende bungalowparken in Nederland. Met een paar kleine ingrepen zou ik ze zo kunnen omtoveren.”

Sven: Weet je, ik vind elke ruimte leuk om te ontwerpen. Als er maar wat op te lossen valt. Een garage van een autoliefhebber, dat lijkt me wel wat!”

 

Hoe verloopt de creatieve samenwerking met een opdrachtgever in het algemeen?

Marc: “‘Living On Your Own Terms’ staat groot bovenaan op onze website. Sinds we deze belofte, want dat is het, communiceren hebben we zeer betekenisvolle samenwerkingen. Simpelweg omdat iedereen in ons team weet, inclusief onze opdrachtgevers, wat de ultieme uitkomst hoort te zijn.  Daarom ben ik ook altijd zo dankbaar, en soms ook verbaasd, over de enorme openheid en het vertrouwen dat we krijgen. Bijzonder hoe persoonlijke verhalen die kunnen beginnen bij een spiegel, vervolgens invloed hebben op alle verdere ontwerp keuzes. Als je niet van mensen houdt, kun je beter een ander vak kiezen.”

Sven: “
Met onze werkwijze kruip je letterlijk voor een aantal weken in de huid van de opdrachtgever.
Haast als een acteur neem je de rol aan van de bewoner. Hoe zou hij of zij met het gezin leven? Welke keuzes zouden ze maken. Dat is best intens. Maar blijkbaar iets dat wij erg goed kunnen.”

 

“WE ZIJN IN ONZE BRANCHE ZO GEFOCUST OP DAT PERFECTE EINDPLAATJE, DAT WE SOMS VOLLEDIG VOORBIJ GAAN OM WAAR HET NOU WERKELIJK ALLEMAAL OM GAAT.”

 

 

“ZELF WAS IK OOK ALTIJD AAN HET TEKENEN EN ONTWERPEN. OF HET NU EEN HUIS, EEN STAD OF EEN AUTO WAS, IK WIST ER WEL RAAD MEE.”

 

Welke materialen of merken om mee te werken hebben uw voorkeur en waarom?

Marc: “We zijn totaal niet merk- of materiaal gebonden. Zo erg ‘niet’ zelfs dat we soms wandlampen van de bouwmarkt van €19,95 bij high-end opdrachtgevers hebben hangen. “Ik zei toch dat we ontwerpen op de ‘terms’ van onze opdrachtgevers maken”. Daar ben je toch ontwerper voor? Daarnaast: Iedereen heeft een budget. Maar als grote merken gewaardeerd worden pakken we natuurlijk uit. Het is maar net aan welke aspect van een interieur de meeste waarde wordt gehecht.
Daarom zou ik ook nooit een woonwinkel willen hebben. Geen idee wat we erin zouden moeten zetten. Elke opdrachtgever is opzoek naar iets anders, maar ondertussen willen ze eigenlijk allemaal hetzelfde: een plek waar ze kunnen doen laten wat ze willen, en waar de spullen zijn die zij mooi en belangrijk vinden. Dat is precies wat wij maken.”

Sven: “Ik ben het met Marc eens. Het gaat niet om wat ónze voorkeur heeft, maar wat de voorkeur van onze opdrachtgever is. Persoonlijk kies ik wel graag voor pure -echte- materialen.”

Monumentale Parkwoning, Schiedam

Hoe heeft u de rol van een interieurontwerper zien veranderen in de afgelopen jaren?

Marc: “Helaas gaat ons vak – zeker voor buitenwereld – nog steeds te vaak over trends, over consumeren, over wat ik altijd noem “the next new shiny object”. Maar mooie plaatjes maken alleen is allang niet meer genoeg. Op dit moment is de ontwerpwereld op zoek. Op zoek naar meer. Meer inhoud, meer diepgang, meer connectie. Op zoek naar waar het écht om gaat. Het lijkt erop dat we allemaal de wereld beter en mooier willen maken. En dat is goed nieuws! Wat er moet iets gaan veranderen.”

Sven: “We leven in een tijd met snelle technologische veranderingen. Ze volgen elkaar in een rap tempo op. Kijk eens hoeveel mensen er vijftig jaar geleden nodig waren om tot het hetzelfde level interieurontwerp komen als vandaag de dag. Technologie heeft een groot deel van ons werk uit handen genomen. Dat betekent dat wij als interieurontwerper een heel nieuwe rol hebben gekregen. We zijn de communicatie geworden tussen de dromen van onze opdrachtgevers en de techniek die steeds meer voor ons doet. Zeker met de opkomst van AI en VR.”

 

Wie zijn van invloed geweest op uw werk tot nu toe? Wie zijn uw inspiratiebronnen?

Marc: “Zoals al zei was mijn jeugdheld Jan des Bouvrie. Niet zozeer vanwege zijn stijl maar de visie waarmee hij ons mooie vak in Nederland op de kaart heeft gezet. Inspiratie kun je overal vandaan halen. Ik ben gek op fotografie, dus als ik even de kans krijg pak ik mijn iPhone en leg ik vast wat ik graag wilt onthouden. Kan van alles zijn. Meestal gaat het dan om momenten. Als het licht heel mooi valt, een niet alledaags scenario, en oh ja… wapperende gordijnen! Dat maakt altijd een geluksstofje in me los.”

Sven: “Dat zijn vooral architecten geweest. Bijvoorbeeld Carlo Scarpa, Mario Botta en Glenn Murcutt. Die eerste twee ontwerpen voor mij echt magie. Botta met heel simpele vormen, terwijl Scarpa bijna danst met de details. Murcutt omdat hij tot in het extreme de omgeving in zijn ontwerpen betrekt. Hij bivakkeert een jaar op locatie om een ontwerp te maken, om alle seizoenen mee te maken.”

 

Met welke andere (interieur) ontwerper zou u wel eens willen samenwerken en waarom?

Marc: “In onze podcast Beyond Interior Design heb ik onlangs gesproken met Steve Griggs. Een rasechte ondernemer en op dit moment ‘premium landscape designer’ in New York. Denk dat we veel van hem kunnen leren. Hij is een harde werker, ‘no B.S.’ en heeft grote projecten op zijn naam staan. Lijkt me fantastisch om met zo’n man te mogen samenwerken om de architectuur en de tuin volledig op elkaar aan te laten sluiten.”

Sven: “Met ons platform ‘Institute of Interior Impact’ heb ik het geluk om met zoveel interieurontwerpers van over de hele wereld te mogen werken. Vooral aan hun business. Dat vind ik echt fantastisch.”

Luxe Herenhuis, Rotterdam

 

Bijzonder stadsloft, Amsterdam
Wat ziet u als een heersende trend in het interior design op dit moment?
Marc:“AI tools geven ons een volledig andere kijk op een nieuwe wereld. Natuurlijke organische vormen worden maximaal onderzocht om te breken met wat we al kennen. Juist omdat alles nu zo snel gaat zien we dat mensen willen ‘reconnecten’ met zichzelf, met de natuur, met de dingen in het leven waar het echt om gaat. Een hele goede trend als je het mij vraagt.”

Sven:“Ik sluit mij bij Marc aan.”

In uitvoering – Nieuwbouw Appartement, Rotterdam

Wat zijn uw ambities als interieurontwerper voor de komende periode?
Marc:“Naast ons ontwerpbureau hebben we 3 jaar geleden ‘Institute of Interior Impact’ opgericht. Daar mentoren we ervaren interieurdesigners om hun business naar de next level te brengen. Inmiddels hebben we een wereldwijde community van bijna 210.000 vak professionals, waarvan de groei niet lijkt te stoppen. We zien dat de ontwerpwereld op zoek is naar meer betekenis. Ontwerpen gebaseerd op intuïtie, emotie, associatie, herinneringen, een persoonlijke gevoelswereld. En deze kan dwars ingaan op alle trends. Ook weer in lijn met “Living on your own terms’ natuurlijk. Daarom noemen wij deze stroming ‘Form Follows Meaning’. Dit is ons geloof, onze design religie.” “Het echte ontwerpen zal ik denk ik nooit kunnen missen, maar ‘Institute of Interior Impact’ heeft zoveel potentie en geeft zoveel voldoening, dat ik het waarschijnlijk nooit meer los zal laten.”
Sven: “Dat klopt. Maar ik merk wel dat we nu steeds meer de ‘pareltjes’ eruit pakken. De écht leuke projecten. We hebben door Institute of Interior Impact ook een keuze gemaakt om een beperkt aantal ontwerpprojecten per jaar te doen.”

 

 

 

 

Copyright© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business, editie 14/december 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding