Afgelopen vrijdag was Black Friday, maar veel winkeliers waren al eerder begonnen met hun kortingsacties. In plaats van een dag- en weekend evenement maken veel winkelketens er een kortingsweek van: Black Week. Voor veel consumenten zijn de kortingsacties een mooi moment om alvast inkopen te doen voor de feestdagen. Bureau RMC heeft onderzoek gedaan naar hoe succesvol Black Friday dit jaar in Nederland was.

Voorgaande jaren was Black Friday een doorslaand succes. Dit jaar waren er ook andere geluiden. Steeds meer consumenten en retailers zijn minder positief over Black Friday. Vooral kleinere winkeliers zouden de dupe zijn van de kortingsacties. Zij voelen zich namelijk onder druk gezet door ketenbedrijven om ook aan het evenement mee te doen. Een deel van de winkeliers heeft dit jaar al besloten om niet mee te doen aan de kortingsactie. Zij hebben besloten om een deel van hun omzet aan goede doelen te doneren en proberen op deze manier consumenten bewuster te maken.

Daarnaast geeft een groot deel van de consumenten aan dat Black Friday leidt tot het aansporen van onnodige aankopen die uiteindelijk nooit gebruikt worden. Om dit tegen te gaan is de tegenhanger van Black Friday gelanceerd: Green Friday. Green Friday staat in het teken van het hergebruiken van producten en de positieve effecten die dat met zich meebrengt.

Bureau RMC heeft voor het onderzoek een CityTraffic-passantentelling gebruikt. De CityTraffic-passantentelling vergeleek de resultaten van Black Friday dit jaar met vorig jaar. Uit de resultaten is goed te zien dat consumenten dit jaar meer over de week verspreid waren. De drukte toename was voornamelijk de eerste drie dagen duidelijk te zien. Hoe vorig jaar de piek van de week op Black Friday zelf was, is er dit jaar sprake van een daling van 5,3%.