Heimtextil mag dan niet doorgaan, de beurs Ambiente staat nog altijd gepland voor 11 tot en met 15 februari 2022 in Frankfurt. Tijdens deze beurs staat ook een aantal lezingen gepland rond het thema horeca onder de naam The HoReCa Academy.

The HoReCa Academy vindt voor de tweede keer plaats in hal 6.0 waarbij een aantal experts hun licht laat schijnen over de uitdagingen voor de branche tijdens en na de pandemie. Jesper Efferbach, Jeff&Co Group (foto hierboven), houdt zijn presentatie “The New Normal” waarin hij ingaat op de gevolgen van de pandemie voor zowel in het restaurant als achter de schermen. “Denk daarbij ook om de vraag naar duurzame en milieuvriendelijke producten op tafel en in de inrichting”, zo zegt hij. Op de Ambiente site staan enkele podcasts van deze expert.

Ook het servies op tafel en de veranderende smaak van consumenten op dit gebied komen aan bod. Valda Goodfellow, Managing Director, Goodfellow & Goodfellow Ltd, spreekt hierover. Ook gaat het over het nieuwe dekken, waarbij meer afstand in acht zal blijven worden genomen. Intiem op elkaars schoot kruipen is er post-pandemie niet meer bij. Mensen reizen anders voortaan en gaan ook anders uit eten: minder vaak en wellicht eenvoudiger maar wel specialer dan voorheen. Thuisbezorgen is de nieuwe norm. Dit is zeker een herkenbaar thema.

Pierre Nierhaus, een bekende consultant op horecagebied, geeft een overzicht van de trends van dit moment. “Met de ervaring van eerdere crises als bagage gaat de branche hier nog sterker uit komen. Business will be back.” Hij benadrukt dat alle toekomstige horeca concepten gebaseerd zullen moeten zijn op een trendbestendig, dus tijdloos idee. Wat zijn werk als trendwatcher dus op termijn overbodig maakt…

 

Naar de lezing van Prof. Dr. Gerald Lembke (foto hierboven) wordt met name uitgekeken. De man is ondernemer, coach, consultant, auteur en wetenschapper en geeft vaak lezingen over digitale vaardigheden van ondernemers (in Duitsland is daar nog veel terrein te winnen in vergelijking met ons land), kunstmatige intelligentie, digitale marketing en leiderschap. Hij zal deze keer praten over de eisen van de jongere generaties op het gebied van horeca: “Om hen te bereiken moet je hen begrijpen als ondernemer”, zo klinkt zijn waarheid als een koe. Ze komen anders aan informatie, bezit wordt anders gewaardeerd en hun wereld is veel individualistischer ingericht dan die van oudere generaties die vooral op zoek zijn naar gemeenschappelijke ervaringen. Hij ziet een kloof tussen zij die horeca concepten ontwikkelen en zij voor wie dit bedoeld is. Hoe maak je producten voor Generaties Y en Z? Wellicht door juist deze generaties aan te nemen in een bedrijf en het hen te laten verzinnen en uitvoeren in plaats van het overlaten aan ‘oudjes’? Het is maar een gedachte, hij geeft de antwoorden in zijn lezing.

Circulariteit is een thema. Prof. Dr. Sascha Peters, jurylid van de Red Dot Award en Managing Director van Haute Innovation Zukunftsagentur für Material und Technologie en Diana Drewes, biodesigner die bouwmaterialen ontwerpt, gaan in op circulariteit. Tijdens de afgelopen maanden hebben interieurdesigners een grote hoeveelheid bio-based materialen ontdekt die ze willen toepassen in hun ontwerpen. Denk aan de bekende lampen uit gedroogde sinaasappelschillen, klokken van gebruikte, gemalen koffie of kunstleer gemaakt van chitin (een glucose die voorkomt in snavels en bij insecten).

Maar er zijn ook lezingen over retail: Klaus Lach gaat het hebben over duurzame marketing en een certificaat voor duurzame showrooms. Andreas Reiter, eigenaar van ZTB Zukunftsbüro, heeft twee onderwerpen voor zijn lezingen: over hoe shoppen een menselijke behoefte zal blijven in de toekomst en hoe je daar op voorbereid moet zijn als retailer. Point of Sale als Point of Emotion. De winkel wordt het verhaal, de winkelier de dramaturg en ga zo maar door. Maar het tweede onderwerp gaat verder dan een paar open deuren intrappen: De wraak van de analoge wereld. Waarbij fysiek shoppen maar een onderdeel is van het beleven van een stadscentrum. Hoe gaat een stadscentrum er uit zien wanneer iedereen vanuit huis digitaal winkelt en er alleen nog maar bezorgers op straat te zien zijn? Reiter voorziet een post-pandemie tegenbeweging van mensen die zeggen: het is genoeg zo, ik wil juist weer de straat op, anderen ontmoeten en dingen beleven zonder alleen op mijn kamer te zitten met VR, Amazon en Deliveroo. Hij ziet het stadscentrum van de toekomst juist als een magneet voor (jonge) mensen mits er aan de 3C’s wordt voldaan: communicatie, consumptie en cultuur die met elkaar verweven zijn. Multifunctionele ruimtes die museum, winkel en restaurant tegelijk zijn en waar van alles te doen, te zien en te koop is.

Het volledige lezingenprogramma van de vijf dagen Ambiente staat op ambiente.messefrankfurt.com/events