De komende editie van imm/LivingKitchen in Keulen (18-24 januari 2021) gaat er ongetwijfeld anders uitzien dan de edities van voor de pandemie, zo stelt de beursorganisatie. De maatregelen hebben weerslag op ons dagelijks leven, zeker nu velen van ons veel tijd thuis doorbrengen. Organisator Koelnmesse komt met een aantal observaties.

“Beurzen gaan vanaf nu meer dan ooit de functie van katalysator van trends en bewegingen vormen, als marktplaats die constant meebeweegt met de markt en met het dagelijks leven van mensen”, aldus Matthias Pollmann, verantwoordelijk voor de thema’s meubelen, inrichten en design bij Koelnmesse.  “We hebben met imm/LivingKitchen een visie waarbij de beurs impulsen geeft en een innovatieplatform is op een hoog niveau. Onze timing is met de beurs in januari 2021 precies op het juiste moment, zo denk ik.”

Wat betekenen het intensieve gebruik van digitale media, het ineensmelten van thuis en werk en de wens naar terugtrekken en natuurbeleving in onze comfortzone (zijnde het huis) voor de wooncultuur? De kwaliteit van wonen wordt niet langer alleen door de inrichting bepaald maar ook door de overgangen tussen binnen en buiten de woning. Architectuur en interior design spelen met opengewerkte gevels, loftconcepten en meubelen die interieurfuncties combineren. De internetverbinding is net zo belangrijk als een balkon of een tuin. De thuiswerkplek is net zo belangrijk als de woonkamer of keuken.

Zulke trend zorgen ook voor belangstelling voor het interieur van branches die er tot nu toe verder van afstonden. “Het interieur is meer en meer een totaalresultaat van meubelen en technologie op het gebied van connectiviteit. Het gaat tegenwoorig om veel meer dan de nieuwste modekleuren”, aldus Pollmann. “We willen op de beurs de gehele wereld van het inrichten laten zien.  Zeker nu we begin volgend jaar met z’n allen weer gaan opstarten na de uitdagingen van de corona crisis.”

Wat zijn de drie belangrijkste trends in deze steeds veranderende wereld, volgens Koellnmesse?

1.                 Home wordt een Hub

De infrastructuur binnen en buiten de woning (connectiviteit) wordt alleen nog maar belangrijker Het digitaal regelen van het energieverbruik wordt door pelletkachels en zonnepanelen nog verder uitgebreid. De rol van techniek en logistiek wordt onmisbaar binnen het huishouden. De aanwezigheid van serviceruimten en oplaadpunten tellen mee met de beoordeling en waardevaststelling van een woning, of het nu een vrijstaande woning of een appartement is.

Boven alles word de thuiswerkplek een vanzelfsprekendheid in woningen. Met het voeren van videogesprekken en teleconferenties krijgt het inrichten een representatieve functie. Wie wil er met de collega’s of externe partijen vergaderen met constant de slaapkamer of spelende kinderen op de achtergrond? Ik, zei de redacteur, maar dit terzijde. Nee, de achtergrond moet rustig zijn, in kleuren en patronen die niet afleiden van het gesprek. Verffabrikanten ontwikkelen nu al speciale Home Office kleuren om de achterwand mee te schilderen. Gwoon een leuke background selecteren bij Zoom zou ik zeggen, maar wij Nederlanders zijn informeler dan onze Oosterburen. Behang als achtergrondillustratie is ook een mogelijkheid, ruimteafscheidingen, designbureaus die in beeld komen, akoestische panelen om huisgeluiden buiten te houden. De thuiswerkmarkt is door iedereen (her)ontdekt.

2.                 Hospitality als Second Home

Voorheen werden trends en meubelen uit de projectwereld meegenomen naar huis. In Keulen ziet men de trend nu ook andersom. Of het nu Duitse Gemütlichkeit, Deense Hygge, internationale jetset minimalisme, retro cool of Hollandse uniforme vinex aangeharktheid in taupe en beige met slechts hier en daar een persoonlijke noot is, de hospitality sector moet een voor de klant herkenbare sfeer zien te scheppen waardoor deze zich thuisvoelt. Gezelligheid, authentiek karakter, coole lokaties en het goed kunnen fotograferen met de telefoon zijn net zo belangrijk als het eten of de muziek. Decoratie is geen taboe meer. Dus lijkt voor veel mensen uit steeds meer op (hun) thuis.

Long en Short Stay Apartments zorgen voor weer een andere manier van inrichten. Merken uit de projectinrichting bieden nu uitvoeringen of hele meubellijnen met stoffering die huiselijker ogen dan de klassieke bureaustoel. Omdat thuiswerken en werken in hotelkamers flexibeler moet zijn dan op een kantoor  en omdat startups een andere indeling van werk en vrije tijd hebben als bedrijven die al 100 jaar bestaan gokt de beurs op woonconcepten waarin werken en wonen in elkaar overvloeien.

“De klassieke hotelkamer voor een paar overnachtingen wordt uitgebreid tot een ruimte voor flexibel wonende en werkende mensen die op projectbasis een tijd in een stad moeten verblijven. Appartementen voor korte of langere tijd, ook als co-living plek van tijdelijke collega’s. Daar is een nieuwe inrichting voor nodig”, aldus Dick Spierenburg, Creative Director van imm cologne. “Tijdens imm cologne 2021 zullen we een speciale editie van Das Haus tonen dat deze kenmerken laat zien, waarin deze ontwikkelingen herkenbaar en duidelijk zichtbaar zijn.”

3.                 Outdoor Living – Openlucht wonen voor natuurliefhebbers en stadsbewoners

Outdoor Living heeft de meubelbranche blijvend veranderd. Sinds een paar jaar wint de tweede woonkamer buiten steeds meer aan betekenis. Of het nu een grote of een kleine woning is: balkon, terras en de tuin worden met meubelen aangekleed. Tuinmeubelen van zeer hoge kwaliteit met waterafstotende stoffen en verlichting toveren de buitenruimte om tot een volwaardige leefruimte.

“Is dat meubel voor binnen of voor buiten bedoeld?“ is wat veel mensen zich afvragen bij het zien van de nieuwste generatie outdoor meubelen. Hout, metaal, riet en kunststof, katoen of PVC, natuursteen, composiet of beton. Het ongetrainde oog ziet de verschillen tussen deze materialen niet meer. Zowel in het oppervlak als in de toepassing zijn alle oude wetmatigheden op zijn kop gezet. Dat wat in de woonkamer staat moet ook buiten kunnen staan, weer of geen weer. Het moet er gelikt uitzien. Omgekeerd zien we de invloed van design outdoor meubilair ook steeds meer binnen. Sterker nog: wordt het weer te slecht dan zetten we het gewoon in de woonkamer. Dit is een trend die al jaren gaande is, maar de beursorganisatie benoemt het graag nog even.

Samengevat wordt het wonen binnen en buiten steeds meer een geheel, waarbij de muren van de woning een denkbeeldige grens vormen tussen de binnen- en de buitenwereld. We kijken naar trends, zoeken een eigen stijl en wisselen beelden uit via social media. Wonen is leven, betekent bij een groep horen, beteknt het uitdrukken van individualisme en een excuus om elkaar op te zoeken en banden op te bouwen. Voor velen in de branche zal het allemaal zo mogen zijn, zij hopen gewoon op veel orders om de stilgevallen economie vlot te kunnen trekken. Maar dat klinkt meteen weer zo plat.

De imm cologne/LLivingKitchen is van Insgesamt wird das moderne Wohnen in der Zukunft durch Offenheit der Grundrisse, Transparenz zwischen außen und innen sowie durch ein Bewusstsein für die gesellschaftliche Bedeutung von Wohnästhetik gekennzeichnet: Wir beobachten Trends, suchen unseren eigenen Stil und tauschen uns in den sozialen Medien darüber aus. Wohnen heißt leben, heißt Gemeinschaft, heißt Ausdruck von Individualität und sozialer Austausch.