Met dit motto houdt men in Keulen de moed er in, ook nu de beurs is teruggebracht tot 4 dagen in plaats van 7. Dit is afgelopen vrijdag door Koelnmesse besloten in overleg met direct betrokkenen.

Vanwege de pandemie is besloten om de fysieke beurs te houden van woensdag 20 tot en met zaterdag 23 januari 2021. Een speciale editie, zo noemt de beursorganisatie dit met veel gevoel voor eufemisme. Een hybride vorm van fysieke beurs en digitaal beursplatform voor een effectieve en zinvolle beurs, zo heet het nu. LivingKitchen is voor 2021 geschrapt uit het programma. De keukens worden nu opgenomen in de rest van de beurs: “Ons doel is duidelijk, ook in deze tijden. We houden een beurs in januari. Een compact overzicht van exposanten op de fysieke beurs en aangevuld met digitale netwerk- en presentatiemogelijkheden. Ook deze editie van imm Cologne zal belangrijke impulsen geven aan de meubelindustrie voor het komende jaar”, aldus Oliver Frese, COO van Koelnmesse. “Met een omvangrijk protocol aan maatregelen  kunnen exposanten en bezoekers zich volkomen veilig voelen op het beursterrein. Men kan zich concentreren op de handel. We bieden pasklare en vernieuwende oplossingen voor de standbouw aan onze exposanten waardoor deelname op een inspirerende wijze mogelijk blijft”, aldus Matthias Pollmann, directeur van Koelnmesse.

Het team van Matthias Pollmann en Claire Steinbrück heeft samen met Creative Director van imm Cologne Dick Spierenburg verschillende standbouwconcepten en evenementformaten samengesteld. Deze passen perfect bij de veranderde omstandigheden. “Planbaar en compact voor een klein oppervlak en toch goed voor de dag kunnen komen. Waarbij we Interior Design en keukens samenbrengen”, zo vat Claire Steinbrück, directeur van imm cologne, het samen. “Kleinere, open stands betekent minder standbemanning en lagere kosten. En toch de mogelijkheid om zich individueel te presenteren met een maximale risicoreductie.”

Met het digitale platform imm@home vergroot de beurs niet alleen de presentatiemogelijkheden voor exposanten, maar bereikt het ook bezoekers die niet mogen of willen reizen naar Keulen. Dus nog veel meer interactie, zo gelooft de organisatie. Digitaal netwerken en collectie bekijken, afspraken maken en jezelf nog meer in de schijnwerpers zetten als bedrijf. Met eigen online presentaties, rondleidingen en gesprekken.

Met deze speciale editie gaat de organisatie de huidige crisis te lijf, zo klinkt het vanuit Keulen. Maar deze editie kan alleen een succes worden wanneer de exposanten en de bezoekers zich houden aan de huisregels van de beurs. “You make it possible, we make it happen” in goed Duits. “De komende dagen zullen we zien hoe dit nieuwe concept van vier dagen gaat landen in de markt. Ik verheug me er op dat we op 20 januari 2021 de deuren weer kunnen openen”, zo besluit Matthias Pollmann.