“Haagse rekenmeesters voorspellen 1,5% koopkracht groei. Dat klinkt goed voor het consumentenvertrouwen, maar consumenten èn ondernemers zien wel hun lasten toenemen. Sociale premies, ziektekosten- en verzekeringspremies en energietarieven stijgen. Dat moeten winkelondernemers verwerken in hun eindprijzen, maakt het leven voor consumenten duurder en werkt inflatie verder in de hand”.

INretail voorspelt dat consumenten in 2019 voorzichtig zullen zijn in hun uitgavenpatroon. “Kopen is emotie. De btw op eerste levensbehoeften stijgt naar 9%. Goed verzekerd zijn wordt fors duurder en allerlei belastingen, ook lokaal, stijgen. Dat werkt de kooplust niet in de hand.”

Impuls

Het schrappen van de dividendbelasting door dit kabinet vindt INretail nog steeds onbegrijpelijk. “Die miljarden hadden uitstekend besteed kunnen worden om bijvoorbeeld het dossier ‘loondoorbetaling bij ziekte’ te helpen vlot trekken. Dat ligt stil, terwijl ondernemers er gek van worden. Investeren in aantrekkelijk MBO-onderwijs had ook een impuls verdiend. In de woonbranche stijgt -net als in andere sectoren- het tekort aan vakbekwame mensen iedere dag. In plaats daarvan worden subsidies geschrapt en dreigen leer-werktrajecten te verdwijnen.”

Stimuleren

De detailhandel is de grootste private werkgever van Nederland en biedt bijna 800.000 mensen een baan. Het is van groot belang om, ook via nationale begrotingsmogelijkheden, te werken aan goede randvoorwaarden voor retail ondernemerschap. Zo kunnen medewerkers met enthousiasme werken, ondernemers blijven ondernemen en behouden dorpen en steden aantrekkingskracht.