INretail heeft altijd wel wat te melden, zo ook vandaag. Thuiswerken is een blijvertje, dat blijkt uit representatief onderzoek van INretail in samenwerking met Markteffect. Veel mensen hebben plannen om te investeren in hun thuiswerkomgeving maar het is ook afhankelijk van het thuiswerkbeleid van de baas. Als die (mee-)betaalt, stijgt de kooplust. Mannen kochten afgelopen coronajaar vaker dan vrouwen meubelen, raamdecoratie, vloeren of vloerbedekking.

Thuiswerken blijvertje

Afgelopen coronaperiode werkte 44% van de beroepsbevolking (deels) thuis, mannen deden dat vaker dan vrouwen en mensen tussen 18-34 jaar vaker dan de leeftijdsgroep 55-68. Thuiswerken is een blijvertje, want iedereen geeft aan dit in de toekomst (deels) te willen blijven doen. Het opleidingsniveau en het type werk speelt daarbij wel een rol. Mensen met een laag opleidingsniveau werkten afgelopen coronajaar al minder vaak thuis (19%) dan hoogopgeleide personen (59%).

Koopintentie stijgt als baas betaalt

Vanwege het thuiswerken heeft 43% van de beroepsbevolking al geĂŻnvesteerd in nieuwe meubelen, verlichting, vloer of raamdecoratie en 27% van de thuiswerkers geeft aan de thuiswerk plek nog een verdere upgrade te willen geven. Dit stijgt naar 44% als de baas alles betaalt. Als de werkgever een gedeelte meebetaalt, is het 33%. Het thuiswerkbeleid van werkgevers wordt dus een belangrijke factor.

Afgelopen jaar betaalde 43% van de werkgevers volledig of gedeeltelijk mee aan investeringen voor thuiswerken, nog afgezien van elektronica.