Richmond Interiors blijft positief

Op naar de 100.000 volgers!

Interview met Lex Tiggeler

Bij ons bezoek aan Obdam schijnt de zon, is de lucht blauwer dan ooit en treffen we een zeer goed gemutste en enthousiaste Lex Tiggeler. Ondanks de coronaperikelen staat het bedrijf Richmond Interiors nog altijd als een huis. Eerder meldde Interior Business Magazine op een van de covers van het magazine: ‘de meubelhandel is ‘on fire’. Richmond profiteert ‘omzet wise’ met volle teugen van deze gekte in de woning- en interieurbranche. ‘’De winkelier smacht gewoon naar handel en dat is goed voor ons als leveranciers.’’ Het tekort aan containers is wel een aderlating. Er worden exorbitante bedragen gevraagd voor een container. En dat, terwijl het voorraadhoudend zijn, ‘key’ is voor het bedrijf uit Obdam. ‘’De voorraad is onze kracht’’, geeft Lex Tiggeler aan. De omzetgroei die wordt gemaakt en de gerealiseerde besparingen door het niet deelnemen aan beurzen worden teniet gedaan door de enorm hoge containerprijzen. Lex: ‘’Dat is de situatie van nu en juist daarom moeten we bescheiden blijven en gewoon heel hard blijven werken. Een gesprek over containers, grondstoffen, nieuwe collecties, de trends van nu en de benefits van een social media strategie.

India op slot, China langzaam
Lex maakt zich ondanks het succes toch de nodige zorgen. ‘’Ik kan hier wel een halleluja verhaal ophangen over hoeveel er verkocht wordt, maar natuurlijk maken we ons ook zorgen.’’ Het bedrijf heeft te maken met de containertekorten in Azië en de stijgende grondstofprijzen. India zit op slot en China is vrij langzaam in het leveren. Lex: ‘’De prijzen van grondstoffen blijven maar stijgen. India zit op slot door de lockdown. Er wordt daar nog maar weinig geproduceerd. Wat veel mensen niet weten is dat ze daar niet kunnen lassen. Er heerst een nijpend tekort aan zuurstofflessen namelijk. Alle zuurstofflessen die er zijn, worden momenteel aan de zorg geleverd. Ook durven mensen daar nu niet naar de fabrieken te reizen in overvolle treinen in de regio’s die worden open gegooid.’’ De stoelenproductie is verhuisd naar Europa. ‘’Maar voor de meubelen heeft dit geen zin: de houtprijzen stijgen hier net zo hard. En in China zijn ze gewoon beter in roestvrij stalen onderstellen.’’ Er speelt nogal wat in de meubelbranche, ook op logistiek gebied. ‘’We hebben natuurlijk ook last van de containertekorten. Ik hoop dat dat fenomeen snel voorbij waait”, geeft Lex aan. “Dit houd je niet lang vol. Het is momenteel erg zwaar om de handel binnen te krijgen. Als wij nu een container uit China bestellen duurt het minstens vijf à zes maanden voordat de handel hier is. Gelukkig gaat alles momenteel goed in China, maar de prijzen van de containers rijzen de pan uit. De prijs van containers gaan al over de 12.500 USD! Voor wat betreft de calculatie is dit een lastig verhaal. Welke keuzes maak je? Lex: “Je wil onze klanten niet voor deze kosten laten opdraaien, maar aan de andere kant kunnen we deze kosten niet zelf blijven betalen. Maar primair is het als groothandel onze taak om te zorgen dat de handel er is.’’

Maar in Obdam blijven ze zeer positief: ‘’Richmond blijft, ondanks het succes, scherp en blijft daarom vernieuwen. Zo werd de showroom helemaal gerestyled en is het nieuwe collectieboek gefinaliseerd. We hebben al superleuke reacties op het boek ontvangen. Onze collectie slaat gewoon enorm aan.’’

 ‘De winkelier smacht gewoon naar handel en dat is goed voor ons als leveranciers’ 

Trends
Wat zijn momenteel de trends? Wat zijn de hardlopers, Lex? Lex: ‘’Onze hardlopers zijn vooral de met Bouclé gestoffeerde zitmeubelen. Bouclé is ook wel bekend van de Chanel bouclé jasjes en staat dus voor een luxe uitstraling en past dus mooi bij Richmond. Je ziet nu dat sowieso alles wit is bij de designers. Wit is namelijk de leukste kleur om een bank te presenteren. Wit is perfect te combineren met andere meubelen en geeft het geheel een luxe uitstraling. Bouclé heeft meer voordelen. Een voordeel is ook dat bouclé goed schoon te maken is.’’

Verder is glimmend goud en marmer nog steeds helemaal hot. ‘’Veel mensen kennen ons natuurlijk van de shiny meubelen, maar die kunnen soms wat uit de toon vallen bij sommige grotere winkels, waar het dan in een hoek staat te verpieteren. Wij brengen nu een collectie met waarbij de donkere meubelen zijn afgewerkt met messing, zeg maar een soort mat goud. Dit geeft een heel warm gevoel, maar is veel minder bling bling. Deze collectie sluit echt aan bij iedere winkelier, zowel de luxury living winkels als de traditionelere winkelier pakken het zo op. Perfect!’’

Het lijkt erop dat de witte kasten uit zijn. In het nieuwe Richmond boek vullen de witte kasten nog slechts 1 bescheiden paginaatje. Lex: ‘’Dat klopt. Onze kasten zijn nu bijna allemaal afgewerkt met zwart eiken fineer. Die look is het nu helemaal en is heel gaaf te combineren met een witte bank of marmeren tafel.’’

Meubelbeurs Brussel
Richmond heeft veel nieuwe collecties die aan de wereld getoond moeten worden. Wat is de beursagenda? ‘’Door het niet doorgaan van de beurzen door covid missen we toch een hoop aanwas van nieuwe internationale klanten. En we missen het beursgevoel en het contact met onze klanten en leveranciers op die beurzen. We vinden toch dat Maison et Objet nog te vroeg komt, inkopers uit Amerika en Azië zullen bijvoorbeeld niet komen, dus zullen we de september editie overslaan. Maar we gaan wel op Brussel exposeren. Daar kijken we heel erg naar uit! Verder hebben we ook nog de showroom in Bruhl om onze Duitse klanten doorlopend te kunnen bedienen. En we zijn daar zo’n beetje de enige exposerende meubelleverancier. Dat levert ons veel nieuwe klanten op. Frankfurt gaan we denk ik niet meer doen.’’

Hoe het beurzenlandschap er in de toekomst uit zal zien, daar zijn ze nog niet uit in Obdam. Lex: ‘’Zeker is dat de wereld na Corona er anders uit zal zien. Ik denk dat een aantal beurzen het erg moeilijk zal krijgen. Wel denk ik dat er altijd ruimte zal zijn om zakelijke contacten te faciliteren. Ik heb dat ook ontzettend gemist tijdens Corona. Het ontmoeten van onze leveranciers en klanten.’’ Wat erg bevallen is, is het inkopen op afspraak tijdens de recent georganiseerde open deurdagen. ‘’Als je voor iedere klant evenveel tijd hebt, is dat gewoon heel fijn. Dat proberen we erin te houden.’’
Ondanks het niet doorgaan van de beurzen realiseert Richmond toch stijgende omzetten. Lex: ‘’We missen natuurlijk veel internationale klanten momenteel. Onze huisshows worden goed bezocht, maar Duitsers bijvoorbeeld, die komen echt niet in de corona periode, terwijl je zou denken dat winkeliers juist tijdens de winkelsluitingen tijd zouden moeten hebben. En ook trokken we altijd veel nieuwe klanten op de internationale beurzen. Dat heb je nu even niet. Wat we nu wel merken is dat we vruchten plukken van het werken met influencers.’’

Influencers
Richmond ondersteunt haar dealers op allerlei vlakken. Om vraag in de winkels naar Richmond producten te creëren werkt het bedrijf veel met influencers. Lex: ‘’Vaak zijn dit mensen met veel volgers op social media, die goed bij onze producten passen. Wij betalen deze influencers niet, maar gaan een ‘collab’ (lees: samenwerking) met ze aan. Wij leveren de influencers producten en in ruil hiervoor maken deze influencers op verschillende manieren melding van onze meubelen door hier bijvoorbeeld over te vloggen of ons te taggen op Instagram. Een voorwaarde is wel dat betreffende influencers de spullen echt gaan gebruiken en ook echt laten staan in hun kantoor of woonruimte.’’ De influencers moeten dus écht fan zijn want fans zijn de beste ambassadeurs.

‘Bij Richmond is social media en het werken met influencers inmiddels sterk geïntegreerd in de marketing strategie. Het draagt, los van onze andere marketing acties, echt bij aan de populariteit van het merk’

Zus en mede-directeur Anne-Roos Tiggeler is bij Richmond verantwoordelijk voor de social media. Lex: ‘’Ik moet Anne-Roos hier echt de credits geven. Ze doet een fantastische job. Het begon allemaal een aantal jaren geleden met Monica Geuze.’’ Monica Geuze is een Nederlandse vlogster, auteur, presentatrice en voormalig DJ. Lex: ‘’Zij is een van de populairste Nederlandse vlogsters. Ze maakt onder meer vlogs over haar dagelijks leven. Haar YouTube-kanaal heeft meer dan een half miljoen abonnees en Monica heeft 1,2 miljoen volgers op Instagram. Ze kwam bij ons langs in de showroom voor de inrichting voor haar kantoor. Ze heeft hierover gevlogd en dit genereerde een enorme vraag bij de winkelier. Anne-Roos heeft dit meteen opgepakt en bij Richmond is social media en het werken met influencers inmiddels sterk geïntegreerd in de marketing strategie. Het draagt, los van onze andere marketing acties, echt bij aan de populariteit van het merk.’’

Monica Geuze

Volgers

Lex: ‘’Afgelopen week kwamen we ook in het nieuws op een manier waarvan je je af moet vragen of je dat wilt.’’ Een foto van kartonnen dozen die BN’er Dave Roelvink begin juni als afval op straat heeft gezet, werd bijvoorbeeld flink gedeeld op Social Media. Het betrof dozen van Richmond Interiors, op straat in Amsterdam. Onder anderen opiniemaker en journalist Sander Schimmelpenninck deelde de beelden op sociale media, in de veronderstelling dat de zoon van Dries de dozen op straat had gedumpt, al had hij ze vrijdagochtend alweer verwijderd. Andere mensen hebben uitgezocht wat er in de dozen zat. ”Misschien moet Dave Roelvink maar eens met zijn kont van zijn Breeze Kaki Velvet stoel t.w.v. van 440 euro afkomen en die dozen eens netjes deponeren in de papierbak? #verwendgeneratie#aso020”, meldde iemand. Lex: ‘’We waren niet echt blij om hiermee in het nieuws te komen want mensen moeten gewoon netjes met hun afval en het milieu omgaan. Maar Dave Roelvink heeft wel bijna 700.000 volgers. Het leverde ons uiteindelijk ook weer veel nieuwe volgers op, dus elk nadeel heeft z’n voordeel, zullen we maar zeggen.’’

Richmond heeft inmiddels ruim 80.000 volgers. Lex: ‘’We hebben echt een mooie organische groei op Instagram bereikt. Het is onze doestelling dat we eind 2021 100.000 volgers hebben. Dat kunnen we echt halen en zou heel gaaf zijn, een mijlpaal. En onze dealers, die worden er echt beter van. Mooi toch?’’

 ‘Ik koester die momenten dat ik met mijn vader op pad ben!’ 

Los van de activiteiten op de socials via ‘beroemde derden’, blijft ook het bedrijven van interior business op een persoonlijke manier dé kracht van het familiebedrijf Richmond. Lex: ‘’Weet je waar ik echt zin in heb? Om weer lekker met mijn vader op reis te gaan. Ik wil zo snel mogelijk weer naar China. Nieuwe ideeën opdoen, ontwikkelen, inkopen, fabrieken bezoeken en ontdekken. Onze leveranciers en nieuwe klanten ontmoeten. Ik koester die momenten dat ik met mijn vader op pad ben!’’

Lex Tiggeler

 

Richmond Interiors
Butter 17
1713 GM Obdam
+31 (0) 226 450 846
info@richmondinteriors.nl
www.richmondinteriors.nl

Contact
-Arjan Smith +31 6 57 54 20 91 (rayon NL noord/oost)
-Mattijs Keijzer +31630816789 (rayon NL zuid/west)
-Rudy Sap +32 479 683 452 (België)