10 JAAR LUXURY BEDDING COMPANY

‘Als het makkelijk zou zijn, had iedereen het kunnen doen’

Flamboyante beddenvakman Arno Appelhof zit 30 jaar in het vak en timmert nog aan de weg met Serta en Mérens

In januari 2014 startte slaapondernemer Arno Appelhof met zijn bedrijf Luxury Bedding Company. Hij lichtte destijds telefonisch de redactie van uw vakblad in met de woorden ‘The Hof is back’ Tien jaar later is Luxury Bedding Company, onder leiding van Arno Appelhof en zijn compagnon en operationeel directeur Adriaan Jonker, een florerend bedrijf dat met succes- volle shopconcepten de merken Serta en Mérens exclusief belevert aan de Nederlandse en Duitse markt. Een interview met de flamboyante, maar immer gedreven beddenvakman Arno Appelhof: ‘’Ik hou ervan om alles net even anders te doen.’’

Bij binnenkomst in het prachtig aangeklede pand in Hattemerbroek wordt meteen duidelijk welke ondernemer hier de scepter zwaait. Flessen Moët & Chandon, een heuse bar, stijlvol, comfortabel, extravert en glamoureus meubilair, alles tot in detail goudkleurig afgewerkt, en een gelikte showroom. We lijken gearriveerd in een nieuwe vestiging van de Harbour Club, waar Arno overigens al menig huisshow organiseerde, maar we zijn toch echt in het hoofdkantoor van Luxury Bedding Company dat liefst 800 m2 omvang behelst. Serta bedden pronken in een luxe hotel sfeer. Een nieuwe Mérens Studio is in aanbouw. Na een rondleiding door de showroom en het enorme magazijn met 2500 m opslagcapaciteit, vertelt Arno zijn verhaal.

‘We zijn altijd aan het sleutelen aan wat ik noem de next level uitstraling’

‘’Het is niet altijd even gemakkelijk ge- weest om te komen waar we nu staan. Het heeft soms bloed, zweet en tranen gekost, maar als het makkelijk zou zijn, had iedereen het kunnen doen. In 2010 ben ik begonnen om het bedrijf te ontwikkelen tot het bedrijf dat het vandaag de dag is. We waren met zijn drieën. Inmiddels zijn we 2x verhuisd naar een groter pand, hebben we 170 dealers in Nederland en Duitsland en werken hier 25 man, full time. Sinds onze laatste verhuizing twee jaar ge- leden, zijn we flink gaan investeren en hebben veel personeel aangenomen.’’

VISITEKAARTJE

Het nieuwe pand is een cruciale accelerator gebleken van de doorontwikkeling van Luxury Bedding Company. Arno: ‘’We zijn er zo blij mee. We pasten gewoon niet meer in ons kantoor. De magazijnen die we huurden puilden uit. Tijdens de pandemie is de boel natuurlijk volledig geëxplodeerd. Ongekend. Het plan om zelf te gaan bouwen kwam eigenlijk op ons pad. Eigenlijk hoefden we er niet lang over na te denken, de rente stond zeer laag, de locatie is perfect. We waren er snel uit met de bank. Binnen een week was alles geregeld. Het is heerlijk om alles onder 1 dak te hebben, showroom, kantoren en magazijn. Ons onderkomen geeft heel veel energie en het is een prachtig visitekaartje van ons bedrijf. De sfeer is totaal anders dan bij het gemiddelde beddenbedrijf en de klanten ervaren een ‘wow beleving’ van ‘Hier wil ik bij horen!’. We zijn er erg trots op.’’

 

‘Gaaf is dat onze Duitse klanten er echt trots op zijn om onze partner te zijn. Terwijl Duitsers erg kritisch zijn, he?! Vergis je niet!’

DUITSLAND

Het bedrijf is in een stroomversnelling terecht gekomen. Arno: ‘’Met name in Duitsland groeien we hard. We namen deel aan de IMM en MOW met een stand van 400m2. Prachtig. Het heeft ons weer veel nieuwe dealers opgeleverd. Misschien moeten ons pand nog verder uit gaan breiden. Het is bizar eigenlijk. Het gave is dat onze Duitse klanten echt trots zijn om onze partner te zijn. Terwijl Duitsers erg kritisch zijn, he?! Vergis je niet. Het lukt in Duitsland maar weinig bedrijven om shopconcepten te plaatsen. Wij doen het. In Nederland hebben we unieke positie op dit gebied en we zetten het 1 op 1 door naar de Duitse markt. Het slaat ontzettend aan. We werken in Duits- land dus met dezelfde hoofdborden, stoffen en matrassen! En we hebben een hele mooie showroom in Bad Salzuflen, die ook bijdraagt aan de groei.’’

PAPLEPEL

Arno heeft het beddenvak met de paplepel ingegoten gekregen. De vader van Arno, de in 2015 overleden charismatische en aimabele Harry Appelhof, was de oprichter van het fameuze Apple International, een echt familiebedrijf. ‘’Bij dat bedrijf ben ik dertig jaar geleden mijn loopbaan in de beddenbranche gestart. Ik heb er alle disciplines doorlopen, van het magazijn tot en met het bezorgen van bedden en inrichten van stands. Mijn allereerste commerciële functie was bij onze divisie waterbedden. Ik ging als vertegenwoordiger waterbedden verkopen. Ik heb veel geleerd in de tijd. Ik wilde alles weten en ging overal mee naartoe. Uiteindelijk heb ik 20 jaar voor Apple International gewerkt en ben er geëindigd als eigenaar/directeur alvorens het bedrijf werd verkocht aan Dico. Erna ben ik van alles en nog wat gaan doen om een nieuwe weg te vinden. Dat resulteerde uiteindelijk in het oprichten van Luxury Bedding Company.’’

‘’Toen ik Luxury Bedding Company startte heb ik natuurlijk gebruik kunnen maken van de heritage van mijn vader. In de loop der jaren had hij natuurlijk een enorm netwerk opgebouwd. Tel daarbij mijn 20 jaren ervaring op en mijn ‘eigen netwerk’ en dan heb je een prachtige basis. De opstart van het bedrijf heeft mijn vader nog meegemaakt. Het was een pittige periode met veel investeren, investeren en nog eens investeren, met name in marketingactiviteiten. Na een jaar of vijf/zes begon het pas echt te lopen en hebben we nooit meer achterom hoeven kijken. Eerst groeiden we van 3 naar 10 mensen.

Adriaan Jonker is medeaandeelhouder geworden, een fijne compagnon. We vullen elkaar prima aan. Adriaan is financieel en organisatorisch erg sterk terwijl ik me focus op de creatieve zaken en de commercie. Toen zijn we naar dit pand verhuisd en in korte tijd doorgegroeid naar 25 man. Allemaal mensen die full time bij ons op de loonlijst staan. We zijn altijd heel geraffineerd bezig geweest met onze groei en hebben altijd gezegd: eerst goede mensen, dan verder groeien. Met name logistieke mensen zijn moeilijk te vin- den. En die consumentgerichte marketinginvesteringen, die zijn zo belangrijk geweest. Het is gewoon de rode draad in ons ondernemen geweest en dé tool waarmee we ons dealernetwerk op peil hebben gekregen.’’

 

‘Mooie spullen verkopen, dat is het mooiste wat er is!’

CONCEPTEN

‘’We werken bij ons bedrijf veelal conceptueel. We werken continu aan de beleving van onze merken en shop- concepten. We creëren een hoteluitstraling en bieden hotelcomfort. Het grote verschil met de Apple International periode is dat we ook in die periode concepten in de markt zetten, maar toen alles draaide op prijs. Apple was een echt productiebedrijf. Dus ik heb veel geleerd, maar toch ook weer niet. Want we leven nu in een totaal andere tijd. Met concurreren op prijs ga je het echt niet redden. Onze concepten zijn volledig gebaseerd op sfeer, kwaliteit en beleving. Dat vergt een totaal andere manier van het benaderen van de markt. De manier waarop we onze concepten vermarkten is voortdurend aan verandering onderhevig. We proberen onze concepten tot in den treure te verbeteren en te optimaliseren. We zijn altijd aan het sleutelen aan wat ik noem de ‘next level uitstraling’. De houdbaarheidsdatum van een concept is vijf jaar. Dan moet er weer nieuw leven ingeblazen worden.

Recent is een complete collectie wisseling doorgevoerd die enorm is aangeslagen. Arno: ‘’Je moet dat zien als een upgrade. Na 8 jaar vonden we dat we echt moesten vernieuwen. Maar als we zoiets doen, willen we het echt goed doen. Nog mooier en nog beter. We hebben heel hard gewerkt aan zowel het comfort als de uitstraling. Als je dan toch nieuwe stoffen moet brengen, laten we ons dan maar helemaal uitleven, zo dachten we. Onze stilisten zijn hierin zeer waardevol gebleken. Ik blijf maar hameren op die merkbeleving. Wij bedienen ook een hele mooie niche, idealiter is het zo dat als je onze presentatie mooi vindt, je niets anders wil. Dat is ons streven. Mooie spullen verkopen, dat is het mooiste wat er is!’’

 

TAKKEN VAN SPORT

Ook de projecthandel is een target- markt voor Luxury Bedding Concepts. Dat mag logisch genoemd worden gezien het feit dat Serta Bedding haar oorsprong vindt in de hotelmarkt. Arno: ‘’Ja, we werken veel samen met interior designers, projectarchitecten en ondernemers uit de hotelbranche. We hebben bijvoorbeeld afgelopen week nog hotels beleverd met respectievelijk 100 en 540 kamers. Dat zijn prachtige opdrachten. Het betreft dan wel de betere hotels. Ook hier is uitstraling en beleving weer cruciaal.’’

De ‘online’ tak van sport is voorlopig niet besteed aan Luxury Bedding Company. Arno: ‘’We spelen in op veranderende tijden, dus je hebt ook te maken over een online vraagstuk. Maar wij vragen ons voortdurend af of wij wel bij online bedrijven passen. Onze hele merkbeleving en de wijze waarop wij onze concepten presen- teren en in de markt zetten, is heel moeilijk naar online te vertalen. Tevens staat het dealerbeleid bij ons voorop. Wij drijven op partnerships. We zijn nu bijvoorbeeld bezig met het ontwikkelen van een hele mooie configurator voor onze dealers, waarmee ze alles kunnen visualiseren. Op dat soort ont- wikkelingen richt ik mijn pijlen liever. Bij ons is de klant een partner en dat is het uitgangspunt bij al onze beslissingen. Dus is ons beleid dat wij geen onlinespelers beleveren, louter fysieke winkels.’’

GOUD

Het is niet altijd goud geweest wat er blonk in de loopbaan van Arno. Iedere ondernemer kent tegenslagen. Gevraagd naar zijn grootste mislukking refereert Arno aan een wijze les: ‘’Nadat Apple werd verkocht aan Dico besloot ik hetzelfde trucje nog eens over te doen. Met oud-werknemers, in hetzelfde segment, op dezelfde manier. We hadden flinke tegensla- gen en daar kwam de kredietcrisis in 2010 nog eens overheen. Het was een rotperiode waarin ik toch wel weer veel geleerd heb. Wat ik destijds geleerd heb is dat als je opnieuw begint, je ook echt opnieuw moet beginnen!’’

Toch plukt Arno, naast zijn levenslessen, nog steeds de zakelijke vruchten uit deze periode. Arno: ‘Ik heb aan die periode mijn toeleverancier overgehouden: Yatsan. Wij werken inmiddels al jaren met Yatsan uit Izmir, een fantastische partner. Het is echt een bijzonder bedrijf. Er is in die fabriek, waar 1000 mensen werken, zo ongelooflijk veel mogelijk. Zij kunnen echt zoals ik dat noem ‘Westers meedenken’. En het stoffeerwerk is van zeer hoog niveau, werkelijk subliem. Om de pakumbeet vijf jaar bezoeken we met een groep klanten de fabriek. Dat zijn erg mooie trips. Zondag vertrek ik ook weer voor 4 dagen naar Turkije. Ik vlieg er regelmatig heen om de spreekwoordelijke puntjes op de i te zetten.’’

MÉRENS

Vijf jaar geleden kwam Mérens op ons pad, een mooie aanvulling op Serta. Weer totaal wat anders. Mérens is een heel sterk paardenras. Het merk staat voor natuurlijk slapen. Wij vonden dit toen al een product voor de toekomst. De vraag naar natuurlijk slapen groeit enorm. Mensen zijn steeds meer bezig met de aankoop van een matras. De consument verdiept zich steeds meer. Het ambachtelijke en handgemaakte, dat klinkt goed. De nieuwe generatie vindt dat allemaal wat ouderwets. Wij willen juist hier een trendbreuk bewerkstelligen. Het natuurlijk slapen is namelijk echt van deze tijd! Mérens is ecologisch verantwoord. Natuurlijk slapen is juist hip!

Daarom hebben we, al zijn Serta en Mérens totaal niet vergelijkbaar, een vleugje Serta toegevoegd aan Mérens en een compleet nieuwe huisstijl voor het merk ontwikkeld. En we hebben een nieuwe agent aangesteld in de persoon van Dennis Poffers, een gedreven en ervaren beddenverkoper.

De combi Mérens en Serta past het bedrijf goed. ‘’Onze klanten kunnen mooi mixen en matchen. We hebben dat gezien bij klanten die beide merken verkopen. Consumenten kopen dan bijvoorbeeld een Mérens matras en topper en combineren dit dan met een Serta hoofdbord. Maar het zijn wel twee totaal verschillende shopconcepten, met twee verschillen- de doelgroepen. Bij Serta leggen we echt de nadruk op het totaalblaadje, waarbij je op een Serta ook goed kunt slapen. Voor Mérens gaan de klanten die de winkel binnenkomen om goed te slapen, natuurlijk slapen preferen en het ambachtelijke, handgemaakte en de natuurlijke materialen waarderen.’

 

‘Ik hou van goud. Ik vind het gewoon een mooie kleur. Je ziet het terug in onze collecties, maar ook in de gouden details hier op kantoor. Op mijn auto heb ik gouden velgen laten zetten. Wat mensen daarvan denken, boeit me niet zoveel.’

BEWONDERING

Gevraagd naar bedrijven of onder- nemers waar Arno bewondering voorheeft, valt even een lange stilte. Arno uiteindelijk: ‘’Ik kijk niet zo naar anderen. Ik vind het lastig om hier antwoord te geven. Je zal altijd zien dat straks mij iemand te binnen schiet terwijl ik straks naar huis rijdt. Nou weet je, mijn overbuurman van Totaalbed, daar heb ik echt respect voor. De wijze waarop hij dat enorme bedrijf heeft opgebouwd is fenomenaal.”

AMBITIE

‘’Als bedrijf zijn wij niet puur omzetgericht bezig. Natuurlijk is omzet wel belangrijk, maar we willen in een gestaag tempo, samen met onze dealers, op natuurlijke wijze groei genereren. We zijn verkrijgbaar bij de mooiste winkels. We zijn eigenlijk heel tevreden over ons eigen dealerbestand. We denken dat consumentgerichte marketing de toekomst is en willen ons hier steeds in verbeteren. We willen nog betere shops in de markt zetten, maar ik wil het allemaal niet direct kwantificeren. Natuurlijk heb ik wel een bepaalde doelstelling in mijn hoofd en als we die halen, mag een nieuwe generatie het gaan doen.’’

 

SMAAK

Het bedrijf Luxury Bedding Concepts zou je kunnen zien als een resultante van het leven van Arno. Het bedrijf en zijn manier van ondernemen liggen heel dicht bij de persoon Arno Appel- hof. Dat zie je terug op allerlei vlakken. Arno: ‘’Ik hou van mooie dingen. Ik heb vroeger veel gereisd met mijn vader. Natuurlijk hebben wij ook met Apple wel eens moeilijke tijden gekend, maar ik ben opgegroeid in luxe. Met mooie dingen dus. Daar leer je van.

Je ontwikkelt een bepaalde smaak en je gaat beseffen wat wel en niet bij je past. Ik vind het een privilege dat ik zo ben opgegroeid. Een dergelijke achtergrond vertaalt zich door naar onze nieuwe collecties en eigenlijk ook naar mijn bedrijf. Je gaat ook wat groter denken en legt de lat hoger. Als je heel klein denkt, dan kom je er ook niet, waarbij gezegd moet worden dat ik ook niet van de grootheidswaanzin ben. Want eigenlijk is het ook weer goed om 2010 (kredietcrisis, red) meegemaakt te hebben. Daardoor ga je de heerlijke tijden meer waarderen.

Wat mooi is, is voor iedereen persoonlijk. Ik hou van goud. Ik vind het gewoon een mooie kleur. Je ziet het terug in onze collecties, maar ook in de gouden details hier op kantoor. En op mijn auto heb ik gouden velgen laten zetten. Voor het ‘King of the Road’ gevoel, haha. Wat mensen daarvan denken, boeit me niet zoveel. Tijdens een recent golfevenement was wit de verplichte kleur kleding, maar heb ik lekker in mijn excentrieke felroze polo gespeeld. Ik hou ervan om alles net even anders doen dan de rest. Ik mag graag de grenzen opzoeken. Waar ik ook kom, er gebeurt altijd wel wat. Het geluk opzoeken, noem ik dat. Dat vind ik mooi. Die roze polo was populair want aan het eind van de golfdag is deze voor een recordbedrag door de notaris geveild voor een goed doel, haha.’’

Tekst: Richard van der Hak

Foto’s van de heren: André Weima

—————————————————————–

OVER SERTA ‘TAILOR MADE, COMFORT & LUXURY’

Serta is het grootste matrassenmerk van Amerika. Inmiddels zijn de Serta producten op 70 verkooppunten ver- krijgbaar in Nederland en circa 40 ver- kooppunten in Duitsland. Wereldwijd is Serta een van de grootste merken op het gebied van bedden, matrassen en boxsprings.

‘’Slapen op een boxspring van Serta is een belevenis, een ervaring die past bij het ultieme hotelgevoel.’’ De materia- len van de boxspring staan garant voor telkens weer een goede nachtrust. Het merk biedt vele designopties, met een keuze uit 500 stoffen (Luxury Series). ‘’Dit zorgt ervoor dat er ook met open ogen steeds wat te genieten valt.’’

Serta heeft ruim 90 jaar ervaring in het ontwikkelen en fabriceren van inno- vatieve slaapsystemen met een lange levensduur. Vergeleken met andere slaapsystemen zegt Serta zich te on- derscheiden door de uitgebalanceerde matrassen. ‘’De meerlaagse opbouw zorgt voor optimaal comfort en onder- steuning. Het design van Serta is stijlvol, vernieuwend en tijdloos. Onze klanten kunnen kiezen voor de uitstraling die past.’’

OVER MÉRENS

‘NATUURLIJK SLAAP JE HET BESTE OP EEN MÉRENS’

Het was eeuwenlang de normaalste zaak van de wereld: slapen op een matras dat gemaakt is van natuurlijke materialen. Totdat de beddenindustrie kunststof alternatieven ontdekte zoals synthetische latex en schuim. ‘’Gelukkig is het oude ambacht van matrassen- maker niet verloren gegaan.’’ Iedere Mérens is een uniek product: handgemaakt met de beste natuurlijke materialen. ‘’Er wordt veel aandacht besteed aan een duurzame productieketen. Een matras van Mérens wordt opgebouwd uit Nederlandse grondstoffen, zoals lokaal verbouwde hennep en wol van Texelse schapen.’’

 

 

Copyright© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Bedding business magazine, editie 5/april 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding