Jeroen Pruijssers en Richard Moreé

HOTEL NEW YORK VIJF JAAR LATER

“Het is de afgelopen 5 jaar eigenlijk alleen nog maar beter geworden bij PMP Furniture’’

PMP Furniture uit Zwijndrecht ontwikkelde zich van leverancier van rompen tot een internationaal bedrijf met een indrukwekkend aanbod aan meubelen. Met een clientèle variërend van toonaangevende retailers, projectarchitecten, hotels en restaurants in heel de wereld, groeit het bedrijf gestaag verder. Vijf jaar geleden gaven ceo’s Richard Morée en Jeroen Pruijssers een exclusief interview in het kader van het 25-jarig jubileum van de Rotterdammers, destijds betiteld als ‘The Glimmer Twins’ van de meubelbranche. Het decor voor onze ontmoeting was toen het terras van het iconische Hotel New York in Rotterdam. PMP, befaamd om haar geweldige entourage, bestaat inmiddels 30 jaar. Hoe hangt de vlag er nu, vijf jaar later, bij? “Het is de afgelopen 5 jaar eigenlijk alleen nog maar beter geworden.’’

We besloten aan de vooravond van de beurzen in Parijs en Nieuwegein opnieuw af te spreken bij Hotel New York – “Waarom ook niet?’’- en troffen de bijzonder goed gemutste meubelondernemers voor een exclusief interview. Met als basis hightech productiefaciliteiten in Polen, bedient PMP Furniture, misschien wel beter bekend van het label Nix Design, haar klanten, geheel in lijn met de karakters van de eigenaren, doorgaans in een professionele, maar zeer ongedwongen atmosfeer.

De aimabele ondernemers achter het label zijn Rotterdammers Jeroen Pruijssers (50) en Richard Morée (55). Van het interview maken zij een ‘dagje’. “Eigenlijk is dit voor ons even ontspanning’’, steekt Richard van wal, zojuist aangeschoven in trendy sneakers, spijkerbroek met casual polo, een goede klok (‘schaarste, prima investering’) en een afgetraind lijf (‘Ik boks veel’). “We zijn dan evenweg uit de alledaagse hectiek.’’ Jeroen, zojuist aangeschoven, met eveneens trendy sneakers, spijkerbroek met casual polo, een goede klok en met een frisse, net geknipte, korte coupe, goede zonnebril ook, vult aan: “Maar er moet wel erg veel geregeld worden om even weg te kunnen. Op kantoor wil iedereen wat van je en dat gaat de hele dag door. Dat heeft ook temaken met de enorme groei die we als bedrijf nog steeds weten te realiseren.’’

 

Dus het is lekker gegaan de afgelopen 5 jaar, mannen?

Richard: “Ja, dat kun je wel zeggen. We zijn sinds het vorige interview van 5 jaar geleden 40% gegroeid in omzet en onze marge is enorm verbeterd door de schaalvoordelen die zijn ontstaan. We werken nog steeds met hetzelfde aantal mensen als destijds namelijk.’’ Jeroen: “Een van de gevolgen van onze mentaliteit en betrokkenheid is wel dat we te veel dingen zelf zijn blijven doen.’’

 

‘EIGENLIJK HOORT DIT HELE PROCES BIJ DE TRANSITIE VAN SIMPELE GROOTHANDEL NAAR FABRIKANT’

Jullie bedrijf staat wel een beetje bekend om de ‘hands on’ mentaliteit, toch?

Jeroen: “Klopt, heel veel werkzaamheden beheersen we zelf ook en als we dan bijvoorbeeld een zieke werknemer hebben, dan pakken we het zelf even op.’’ Richard: “Maar dan blijven andere, meer strategische, zaken weer even liggen. Op een gegeven moment moet je dat niet meer willen. In lijn met de groei van ons bedrijf hebben we daarom een directeur aangenomen.’’ Jeroen: “Design, ontwikkeling, personeelszaken, productie, finance, marketing, dat trek je niet allemaal meer.

Daarom is het goed dat we de organisatie de afgelopen jaren hebben geprofessionaliseerd en je je niet meer hoeft bezig te houden met bijvoorbeeld vervelende administratieve dingen, waar je eigenlijk geen tijd voor hebt.’’ De nieuwe directrice is 1 oktober jl. aan de slag gegaan in Zwijndrecht en luistert naar de naam Linda de Lange. Richard: “Linda heeft als achtergrond een studie op Universiteit Nijenrode, en komt uit de chemische sector. Ze heeft in die branche met succes een eigen bedrijf opgezet en dit bedrijf inmiddels verkocht. Linda kent de klappen van de zweep. Ze levert een grote bijdrage aan de professionalisering en stroomlijning van onze organisatie en is tevens een vertrouwenspersoon voor ons personeel. We ervaren haar komst en inbreng als zeer verfrissend.’’ Jeroen: “En het is prettig dat we een vrouw als directeur hebben. We moeten geen mannenbedrijf worden! Linda houdt ons uit de wind, eigenlijk is zij voor ons de airbag van PMP!’’

 

AUTOMATISERING

PMP heeft in haar groeistrategie het accent verschoven van recruitment van personeel naar efficiënter werken. Verregaande automatisering is hiervan een exponent. Jeroen: “Ook hier houdt Linda zich mee bezig. We kunnen zetten op het gebied van functionaliteit. Zaken die we 5 jaar geleden niet konden automatiseren, zijn inmiddels daadwerkelijk uit te voeren in onze nieuwe IT-software. Je moet je indenken dat we onze producten tegenwoordig eindeloos kunnen configureren. We leveren veel verschillende producten, maar kennen ook nog eens een enorme variëteit in stoffenaanbod, en denk aan zaken als een afwijkende bies of allerlei soorten pootjes in meerdere kleuren en materialen. Eigenlijk heb je wel een miljoen opties per model stoel. Het is niet makkelijk om dat te automatiseren en we waren hier nooit echt helemaal tevreden over, maar inmiddels hebben we een flinke slag geslagen.’’ Richard: “Eigenlijk hoort dit hele proces bij de transitie van simpele groothandel naar fabrikant.’’

Sinds PMP een vaste waarde is op de beurs Maison et Objet is het bedrijf ook nog eens een stuk internationaler geworden. Richard: “Initieel beleverden we alleen de Nederlandse en Belgische markt. Inmiddels leveren we aan landen als Korea, Angola, de Verenigde Staten en El Salvador. You name it.’’ Jeroen: “Dat brengt weer allerlei verschillende mogelijkheden van transport met zich mee, die je de klant wilt kunnen aanbieden. Het is ook een uitdaging geweest om te schakelen van leverancier van een aantal producten naar een totaalproject. Bij ons koop je de hele package. Ook dat vergt aanpassingen in de backbone van je club.’’

 

 

Vijf jaar geleden hadden we het met name over zaken als beursgevoel, sfeer en het aaibaarheidsgehalte van jullie producten, nu over de bedrijfskundige aspecten van het vak. Vinden jullie het allemaal nog net zo leuk als vijf jaar geleden?

Richard: “Ja, zeker. Weet je, sommige zaken moet je nou eenmaal stroomlijnen wil je optimaal kunnen genieten van de succesjes en als je je wilt focussen op de leuke dingen van het werk, is het leuker als je dat in alle rust kan doen, wetende dat alles strak georganiseerd is en de organisatie van het bedrijf staat als een huis. Het is nog steeds erg leuk.’’ Jeroen: “Na een goede beursdag ervaren we nog steeds diezelfde kick. En we vieren alle successen en dat doen we nog steeds samen met onze klanten.’’ Richard: “Ja, wat dat betreft is er niets veranderd. En het reizen, en de kameraadschap met Jeroen. Ik zou niets anders willen doen dan wat we doen.’’ Jeroen: “Eigenlijk is dat allemaal niets veranderd, maar het is in zijn totaliteit gewoon anders.’’

 

Anders?

Richard: “Misschien zijn we ietsje serieuzer geworden. Nog professioneler.’’ Jeroen: “Maar eigenlijk moet je met zo’n uitspraak ook weer oppassen en dat goed uitleggen, want we zijn altijd serieus geweest! Alleen, vroeger kwam iedereen op elk moment van de dag zomaar bij ons binnenwandelen. Maar dat gaat gewoon niet meer. Corporate is niet het goede woord, maar we zijn gewoon anders gaan werken. Met zaken als een gezamenlijke agenda. In welk land gebeurt er wat en met wie. Je wil toch een beetje overzicht hebben. Was bij ons vijf jaar geleden nog ondenkbaar.’’ Richard: “Onze beursdeelnames zijn ook veranderd.

Vroeger reed je met twee trailers vol handel naar een beurs en ging je opbouwen. Daar bekeken we dan hoe we het neer zouden gaan zetten. Maar nu wordt alles van tevoren 3-D uitgetekend. Zelfs ieder vaasje heeft een nummer en een plekje op de stand. Dat bedoel ik dus met nog professioneler.’’ Jeroen: “Vijf jaar geleden konden we ons ook niet voorstellen dat we af en toe een beursdag zouden missen. Maar tegenwoordig exposeren we soms nou eenmaal op meerdere plaatsen tegelijk. En soms ben ik ’s morgens nog op een beurs aan het werk en zit ik in de middag alweer in een vliegtuig voor een beursbezoek in Azië. De agenda zit gewoon bomvol en het moet strak gepland worden.’’

 

‘IK ZOU ONS GEVOEL WILLEN BESCHRIJVEN ALS EEN OLYMPISCH VUUR. HET DOOFT NOOIT’

OLYMPISCH VUUR

Ik hoor het al, jullie heilige vuur is geen waakvlammetje geworden! Jeroen: “We zijn nog altijd op zoek naar veranderingen en het ontwikkelen van nieuwe business en nieuwe producten. We zijn altijd bezig. Onze collectie is inmiddels hoger gesegmenteerd want het verschil tussen laag en midden, midden-hoog is steeds groter geworden de laatste jaren. Ik denk dat wij ook niet zouden misstaan op een beurs als Design District.’’ Richard: “Laat ze maar bellen.’’ Jeroen: “En we zijn natuurlijk niet voor niets bezig geweest met het stroomlijnen van de club. Ook omdat de inkoop-verkoopfocus daardoor weer helemaal terug hebben.’’ Richard: “Ik zou ons gevoel willen beschrijven als een Olympisch vuur. Het dooft nooit! We genieten van iedere dag. Het geeft gewoon een kick om ‘ons ding’ over te brengen op anderen. Weet je, ik ga al langer en vaker met Jeroen om dan dat we met onze eigen vrouwen omgaan!’’ Jeroen: “Samen zijn we 105 jaar. Heel weinig mensen kunnen zo goed met elkaar omgaan. We beseffen allebei dat dat uniek is en gewaardeerd kan worden als een enorme asset van ons bedrijf. “ Richard: “Sommige mensen denken misschien dat omdat we onze zaakjes wel op het droge hebben we inmiddels zijn overgestapt op de automatische piloot, maar niets is minder waar. Cruise control is gevaarlijk! Ondernemen is gas blijven geven en af en toe bijsturen en een beetje bij remmen. Maar in onze bolide is cruise control taboe!’’

De investeringsmaatschappijen zullen wel op de loer liggen?

Jeroen: “We zijn een paar jaar geleden al eens in gesprek geweest met een investeringsmaatschappij, maar we waren er toen nog niet klaar voor. Zoiets is denk ik ook een kwestie van timing en het moet goed voelen. Onze organisatie was er toen ook nog niet klaar voor, maar daar hebben we dus wel stappen in gemaakt. Onze organisatie staat nu een stuk beter en is minder afhankelijk van ons geworden. Dit was en is nodig om het bedrijf op termijn te laten voortzetten door onze kinderen of te verkopen aan bijvoorbeeld een investeringsmaatschappij. “Richard: “We doen nu wat we leuk vinden en we zien wel wat er op ons pad komt!’’

Ondertussen passeert de ober. “Graag nog een flesje Chablis.’’ Richard: “Oesters erbij, Jeroen?’’ “Ja, laten we dat maar doen dan.’’ De mannen hebben het naar hun zin en stralen als ze het hebben over hun levenswerk, want zo kunnen we PMP wel noemen. Richard: “Weet je wat ik zo mooi vind? Onze kinderen zijn nauw betrokken bij het bedrijf. Je ziet ze leren, iedere dag weer. Je herkent jezelf erin. Ze staan echt aan als ze hier zijn. De dochter van Jeroen zit op het Hout- en Meubileringscollege en binnenkort presenteren we een door haar ontworpen meubel! En mijn twee jongens vinden het ook prachtig om in het bedrijf te werken. Ik kreeg van hen laatst het mooiste compliment dat ik krijgen kan: “Wat moeten wij in godsnaam gaan doen, willen we dit overtreffen?’’

Jeroen: “En in Polen zijn we bezig met het regelen van bedrijfsopvolging. Onze compagnon Jurek wil zijn twee zonen in het bedrijf hebben. Is natuurlijk ook iets wat onze aandacht vraagt. Dit moet immers in goede banen worden geleid. We hebben er veel vertrouwen in dat ook dit een succes wordt.’’

 

OUTDOORS COLLECTIE

Richard: “In Parijs gaan we ook weer iets gaafs neerzetten. We hebben dan een extra stand. We presenteren dit najaar namelijk ook een outdoor collectie: teak and rope. Hierbij voel ik me als een kind in de speelgoedwinkel. We gaan hier echt onze tanden inzetten en er wat moois van maken.’’

Jeroen: “Zoals je weet hebben we de afgelopen jaren enorm veel horeca inrichting gedaan. Dit is een belangrijk bedrijf geworden binnen ons bedrijf. Onze horecaklanten kloppen ook veelvuldig bij ons aan voor terras meubilair. Vandaar die extra stand. Wat erg belangrijk is, is dat we in het segment horeca dezelfde kwaliteitsproducten leveren als in de retail. In de retail zijn we in de corona periode extreem gegroeid. We hebben een geweldig marktaandeel. In die periode zijn we ook flink omhooggegaan qua positionering. We zitten echt tegen het hoge segment aan. Belangrijk is dat we die lijn ook doortrekken in onze andere activiteiten. Anders gaat het ten koste van je goede naam.’’ Richard: “Kwaliteit boven alles.’’ Jeroen: “We werken tegenwoordig ook nauw samen met een Italiaanse fabriek omdat we sommige dingen in onze fabriek in Polen, hoe hightech ook, niet kunnen maken. In onze fabriek in Polen zagen we hout. In Italië kunnen ze buigen!’’

 

Vijf jaar geleden gaf Richard aan dat hij ooit nog wel eens een horecagelegenheid zou willen opzetten.Richard: “Haha, ja, dat is waar. Dat heb ik gezegd. Maar dat gaat hem niet worden.’’ Jeroen: “Dat moeten we niet willen. Ik ken ons. Dan gaan we daar ook nog eens onze hele ziel en zaligheid in stoppen en dan zien ze ons thuis nooit meer.’’

 

Was het schrikken, die Corona periode?

Richard: “Dat hadden we toen we hier vijf jaar geleden zaten, ook nooit kunnen voorzien, een pandemie met een dergelijke omvang en impact. De hele projectmarkt stortte in en er zaten ineens 200 man van ons thuis… Dat was wel effe een dingetje. We zijn in die periode veel nauwer gaan samenwerken met onze klanten en hebben er veel nieuwe klanten bijgekregen, dus we zijn er sterker uitgekomen.’’ Jeroen: “Maar natuurlijk was het even schrikken. Want je wéét niks!’’ Richard: “Dat meer doen met bestaande klanten, is me wel erg goed bevallen. Dat is van toepassing op klanten als een Van Gils of Bosma bijvoorbeeld of denk aan Carré in Volendam. Daar hebben ze zelfs een complete PMP-afdeling van 700 meter ingericht. Maar het is lastig namen te noemen want uiteindelijk willen we niemand tekortdoen.’’ Richard: “Eigenlijk werken we goed samen met al onze klanten. We hebben met iedereen een goede band.’’ Jeroen: “Afgelopen zaterdag waren we bij de opening van La Monarde in Zuid-Frankrijk, een zaak die wordt bestierd door ondernemer en vriend Patrick Romijn. Wat een heerlijk weekend was dat en wat hebben we gelachen. Business wise is deze zaak een prachtige referentie.’’ Richard: “In deze zaak van liefst 1400 meter vind je veel PMP meubelen en heel veel projectmensen die we in Parijs ontmoeten, gaan ook hier kijken. Daar komt vanzelfsprekend weer nieuwe handel uit voort.’’

 

Wat geven jullie voor advies aan ondernemers?

Jeroen: “Je moet doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt. Dan is het geen werk en heb je de goede combinatie te pakken. En dan kun je er volledig voor gaan. Je zal er ook voor moéten gaan.’’ Richard: “Beurzen draaien, adverteren, werken, werken, werken, klanten scoren! En doe het initieel niet alleen voor de poen.’’ Jeroen: “En je moet ermee om kunnen gaan dat de nieuwe generatie werknemers niet meer dezelfde werknemers zijn als de mensen van pakumbeet 20 jaar terug.’’

‘ONDERNEMEN IS GAS BLIJVEN GEVEN EN AF EN TOE BIJSTUREN EN EEN BEETJE BIJ REMMEN. IN ONZE BOLIDE IS CRUISE CONTROL TABOE’

 

BEWONDERING

Voor wie hebben jullie bewondering? Richard: “Theo Eichholtz is voor mij altijd de koning van de branche geweest. Helaas is Theo recent, veel te jong, overleden. Ontzettend verdrietig. Hoe hij ooit is gaan pionieren en hoe Theo zijn concepten altijd heeft neergezet, geweldig gewoon. Ik vind het een erg gaaf bedrijf. En we hebben in Nederland met Leolux en Gelderland natuurlijk ook prachtige spelers.’’

Jeroen: Wat Fatboy heeft neergezet en is natuurlijk ook waanzinnig. Dat dat bedrijf zo groot is geworden vanuit het leveren van een product als de zitzak. Niet normaal. Wat een prestatie!’’ Richard: “Table du Sud vind ik ook top.’’

Over bewondering gesproken. Veel mensen weten niet dat jullie je inzetten voor goede doelen. Richard: “We zijn eigenlijk het meest trots op onze bijdragen voor bijvoorbeeld het Leontien van Moorsel huis. Of een hospice in Zierikzee die we onlangs ingericht hebben.’’ Jeroen: “Het zoontje van een van onze mensen woont in een gehandicapteninstelling. Hier hebben we ook een mooie bijdrage kunnen leveren aan de inrichting. Het gaat bij dit soort zaken niet om de verdiensten. Een appeltaart en een tekening geeft nog zoveel meer voldoening.’’ Richard: “Maar we houden er niet van om hiermee te koop te lopen. Laat ik het zo zeggen: Toen we 30 jaar geleden begonnen en geen stuiver op zak hadden konden we het niet doen. Nu wel. En dat is een heerlijk gegeven.’’

 

 

Tekst: Richard van der Hak

Foto’s: Pierre Crom

Met dank aan: Hotel New York

 

Kader: 5 jaar geleden in 2018

 

—————————————————-

Over het ‘beursgevoel’ in 2018

Daar zijn we altijd voor gegaan, voor kwaliteit. Ook deden we enorm ons best voor traffic in de zaak. We adverteerden heel veel. We verzonnen hiervoor veel slogans. En we organiseerden wijn- en champagneproeverijen in de winkel. Op zaterdagmiddag om vier uur ‘s middags kwamen onze vaste klanten altijd borrelen in de winkel. Stukjes worst en kaas en een drankje, we hadden het beursgevoel in de winkel. Dat sfeertje bouwen, ook dat is altijd gebleven.” Jeroen: “Ik begrijp sowieso niet dat er bedrijven zijn die het niet gezellig maken. Gezelligheid hoeft niets te kosten.” Richard: “Op een gegeven moment heb je drie- maal de ramen gezeemd, de boekhouding gedaan, nog een keer nagekeken of je de boekhouding goed hebt gedaan, twee keer de stof verwijderd en ga je nadenken. Je gaat eens goed naar zo’n stoel kijken en dan signaleer je kansen.”

Over Succes in 2018

Nix Design is inmiddels een mooi en gezond bedrijf, dat zich in de loop der jaren gestaag heeft ontwikkeld tot wat het nu is. We krijgen veel complimenten. Maar we hebben nooit bij het succes stilgestaan. We hebben tot op de dag van vandaag namelijk nooit het gevoel gehad dat we er al zijn. Je wil altijd verder. Wat is succes? In het begin wilden we Europa ontdekken door deel te nemen aan Maison et Objet in Parijs, maar we draaiden een hele slechte beurs. Maar we zijn de beurs erop weer gaan staan en de beurs daarna weer. Het kost allemaal klauwen met geld, maar je gevoel zegt je dan dat je moet volharden. Inmiddels spelen we daar een goede rol, doen we enorm veel projecten en beleveren klanten in heel de wereld. Dat is gewoon heel gaaf.” Jeroen: “Wat voor mij succes is, is dat we lekker al onze leveranciers op tijd kunnen betalen en altijd zoveel zelf op eigen benen hebben kunnen staan. In de beginperiode was dat natuurlijk anders. Tijdens onze eerste gesprekken met de bank, hadden we onze koffie nog niet op of we stonden al buiten. Alles wat je verdiende ging in het bedrijf zitten. Al moest je je auto verkopen, je deed het. Dat is nu niet meer nodig en dat is best lekker. Van beurs naar beurs, van collectie naar collectie, steeds weer vernieuwen, dat is wat ons drijft en dat is onze kracht.”

Over vriendschap in 2018: Huwelijk

Richard: “In 1993 zijn we samengaan onder- nemen, we zijn dus eigenlijk vijfentwintig jaar getrouwd. Het is net een huwelijk. Maar dan alleen met weinig ruzie. We zijn het, zeker tegenwoordig, bijna altijd met elkaar eens.” Jeroen: “Natuurlijk is er af en toe wel eens naar met een deurtje gesmeten. Boos naar de kroeg, dat werk. Maar het kwam altijd snel weer goed. Vier uur later alweer opbellen. Hoe weet jij nou dat ik naar dit terras ben gegaan? Omdat ik je ken…” Richard: “We kunnen niet zonder elkaar. Je zou dan op krukken moeten gaan lopen, want je mist toch een been. Dat zou ik niet trekken.” Jeroen: “Richard is mijn sparringpartner. We hebben aan één woord genoeg. We kunnen blind op elkaar varen. We hebben nooit werkoverleg. Nooit. Eigenlijk doen we alles samen. We gaan ook samen op vakantie. Lekker eten. Zonder Richard zou ik het bedrijf verkopen.” Richard: “Pingpongen, spelletjes, samen reizen naar bijvoorbeeld Polen. Heerlijk. Lekker een mooi en sfeervol restaurant bezoeken. Ik zou wel eens een goede strakke horeca-tent neer willen zetten. Ik weet zeker dat we dat zouden kunnen. Niet dat het ooit gebeurt.” Jeroen: “Wij gaan ons dan heel snel weer vervelen, Richard.”

——————————————————

 

 

Copyright
© 2023/2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business, editie September 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.