Succesvol showroomevent door de warme sfeervolle najaarscollectie van Light & Living
Interview met Edwin Weteling: ‘Samenwerken op alle niveaus als uitgangspunt’

Twee keer per jaar introduceert Light & Living in de showroom in Noordwijk binnen een aantal thema’s een grote hoeveelheid aan nieuwe verlichting, vazen, tafels, kasten en ander meubilair en decoratieve accessoires tijdens hun huisshows. De afgelopen editie – waarin de najaarscollectie voor dit jaar onder de grote noemer Brass Chic werd gepresenteerd aan de (internationale) klanten van de groothandel – was opnieuw een succes. Sales Director Edwin Weteling die sinds 1 mei in dienst is van het bedrijf: “Wat mij vanaf de eerste dag is opgevallen is de passie voor het vak van inrichten binnen ons bedrijf en bij de klanten die onze producten verkopen. Dat maakt samenwerken eenvoudiger.”

Hij kwam uit een totaal andere sector vandaan maar miste het menselijke aspect bij het verkopen dat hij nu heeft hervonden, zo vertelt Edwin: “We werken hier samen met zowel grote ketens als met kleinere, zelfstandige detaillisten. Allemaal willen we meer verkopen, allemaal hebben we ideeën hoe we dit kunnen doen en ik vind het mooi om te zien hoe we de ruimte krijgen van onze klanten om actief mee te denken over hun productkeuzes. Andersom zijn we ook weer heel blij met hun feedback die we krijgen over producten, ook tijdens de huisshow. We hebben elkaar nodig en dat besef is er.”

 

Modern Almond SS23

 

<<‘We hebben elkaar nodig en dat besef is er'<<

 

”Wel valt het hem op dat met name kleinere partijen vaak uitkiezen wat ze gaan verkopen op grond van hun eigen smaak of buikgevoel over wat er gaat verkopen. “Dan is het prettig dat wij met data kunnen laten zien: jij vindt het misschien niet mooi, maar andere retailers zijn er succesvol mee. Probeer via de ogen van de consument naar jouw assortiment te kijken, we helpen je daar graag bij.”

Iets donkerder, iets meer uitgesproken
Tijdens een rondleiding door de vele toonkamers van Light & Living valt het iedere keer op hoeveel verschillende items er worden getoond. Het centrale thema heet voor dit najaar Brass Chic waarmee de verfijnde elegantie van de kleur (en het materiaal) messing wordt benadrukt. Dit metaal combineert goed met houtsoorten die iets donkerder van kleur zijn en zorgt voor een woonsfeer die iets meer uitgesproken is dan de in alle opzichten lichtere sfeer van dit voorjaar, toen felgeel en groen de vrolijke toon zetten.

Brass Chique SS23

 

Dark Sage SS23

 

Marmer, travertin en brons
Light & Living deelt het hoofdthema altijd op in een aantal deelthema’s die passen bij een bepaalde doelgroep of klant. Cookie is zo’n deelthema: het oogt allemaal net iets lichter, iets jonger en speelser en het heeft een flinke dosis retro esthetiek uit de schijnbaar zorgeloze jaren 60 en 70 van de vorige eeuw. Voorbeelden zijn het glazen tafeltje Jelsi, de Makassar lamp met een zachte textielkap en de Ynez tafeltjes in verschillende formaten met marmer of travertin bladen en poten in brons of een andere metaalkleur.

Nieuwe B2B webshop en beurzen
Edwin over de afgelopen huisshow: “Deze werd zeer goed bezocht, met klanten uit de Benelux, Duitsland, Frankrijk, Griekenland en zelfs Georgië. Hoewel we showrooms in andere landen hebben is het voor klanten soms handiger om naar Noordwijk te komen. We hebben goede feedback gekregen en zowel wij als de klanten zijn blij met de mix van bestaande en nieuwe items in deze collectie. We kunnen nog steeds alles op tijd leveren en alles is na te bestellen, dat blijven grote troeven van Light & Living.” In juli staat het bedrijf op de Trendset beurs in München en in september op Maison & Objet in Parijs. “Begin volgend jaar openen we een nieuwe showroom met kantoor in Frankrijk. We werken daar samen met een partner. In Duitsland hebben we onze eigen organisatie.” Wat ook nieuw is: de vernieuwde B2B webshop voor klanten: “Alles wat daarop te zien is, is te koop. De site heeft de look en feel van de showroom in Noordwijk die functioneert als een magneet voor klanten. Onze buitendienst is daarom meer bezig met shop in shop klanten en de klanten die minder regelmatig naar ons toe komen.”

<<‘We werken data gedreven zonder het menselijke aspect uit het oog te verliezen'<<

Het bedrijf bereidt zich voor op het aanbieden van drop shipments, zo vertelt Edwin. “Het is gemakkelijker voor e-commerce bedrijven en sommige fysieke retailers, we berekenen de kosten dan gewoon door.” Hij noemt deze branche een people business met de logistiek als belangrijke component: “Daarom moeten we ook data gedreven werken zonder het menselijke aspect uit het oog te verliezen. Maar wel met ratio. We gebruiken data om klanten nog beter te kunnen bedienen. We zijn procesmatig een goed geregeld bedrijf: van de eerste trip van de inkoper naar ons tot de consument die met ons product de winkel uitloopt hebben we alles in beeld. We zijn heel ver met het uitbouwen van ons CRM-systeem en dat biedt ook mogelijkheden buiten onze bestaande markten. Ik wil de komende tijd onze ‘slapende’ klanten activeren, actieve klanten nog meer bewerken met ons aanbod en onze logistiek, het aantal klanten verder uitbreiden en klanten nog meer laten verkopen. De markt is tien tot vijftien keer zo groot als dat we nu bedienen. We hebben een brede collectie voor een brede doelgroep, voor iedereen zit er wel iets tussen en tegelijkertijd ben je met onze producten als detaillist echt onderscheidend. Dus kom naar Noordwijk!”

Maak een showroom afspraak via info@light-living.com of bel naar 071 367 22 40
Bezoek de nieuwe website: light-living.com

Maison & Objet Parijs  (7 t/m 11 september 2023): Light & Living – hal 6 stand A1

Showroomimpressie:

Copyright
© 2023 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Interior Business Magazine.

Dit artikel is verschenen in Interior Business Magazine, editie juli 2023. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding.