Het doel voor het Interzum team is duidelijk gedefinieerd: om ‘de leefruimtes van morgen’ samen met interzum te creëren en te definiëren. Interzum zal plaatsvinden van 04 tot 07 mei 2021.

”De uitdaging is hier hoe om te gaan met de dynamische ontwikkelingen van de coronapandemie en de gevolgen ervan voor de marktdeelnemers. Het antwoord hierop: ’s werelds toonaangevende beurs voor de meubel- en interieurindustrie ontwikkelt de ruimte voor de toekomst – lokaal, fysiek en digitaal.

De voorbereidingen voor interzum 2021 gaan zoals gepland de volgende fase in. Hoewel het aantal inschrijvingen voor interzum over het algemeen binnen de groene zone ligt, moet het interzumteam vandaag de dag volgens concept blijven werken en tegelijkertijd op een soepele en dynamische manier reageren op veranderingen, zowel in positieve als in negatieve zin. “De corona-pandemie stelt ons voortdurend voor nieuwe uitdagingen”, zegt Matthias Pollmann, Vice President Trade Fair Management van Koelnmesse. “Het zal uiteindelijk afhangen van de ontwikkeling van de pandemie, hoe de interzum zich zal presenteren. Al kan nu al gezegd worden dat de volgende editie van de beurs er al heel anders uit zal zien en aanvoelen dan de vorige editie – zo eerlijk moet je zijn.

Matthias Pollmann

Aan de andere kant vordert de ontwikkeling van een corona vaccin zich in een snel tempo, zodat veel wetenschappers ervan uitgaan dat we tegen het einde van dit jaar over een vaccin zullen beschikken, wat zeker een blijvend positief effect op de situatie zou moeten hebben”, aldus de divisiemanager. “Ook al is en blijft de ervaring van een beurs ter plaatse iets bijzonders en wezenlijks, de ontwikkelingen van de laatste weken en vooral de laatste feedback van onze klanten hebben aangetoond dat we hybride moeten denken”, vervolgt Pollmann.

De strategische focus van interzum@home ligt op het vergroten van het digitale bereik. Digitale modules zijn de logische aanvulling op de fysieke presentatie in de hallen. “Op deze manier bereiken onze beurzen een wereldwijd publiek dat verder gaat dan de hoofdrolspelers ter plaatse. Ruwweg: kennis en inhoud staan online centraal. En beleving en socialisatie staat centraal tijdens het evenement ter plaatse in Keulen. Uiteraard geschiedt dit in een fijn samenspel: netwerken is de bindende schakel tussen off- en online”, legt Maik Fischer, directeur van het concept van interzum, uit. Hij benadrukt: “Dit vereist dat onze klanten bereid zijn om de beurzen te heroverwegen.

Over het geheel genomen sluit Koelnmesse volledig aan bij de trend van uitbreiden van fysieke beurzen naar het digitale domein (we berichtten er al veel over in Interior Business Magazine). 82 procent van de exposanten verwacht een impuls voor hybride beurzen en digitale elementen. Dit blijkt uit de “Global Exhibition Barometer” van de International Federation of the Exhibition Industry (UFI).

Het gemeenschapsplatform 

Als digitale exposant hebben interzum@home deelnemers de mogelijkheid om hun producten met beeld- en tekstinformatie te presenteren binnen de ‘exposanten showroom’ en om de aandacht voor hun bedrijf verder te vergroten door bijvoorbeeld videocontent te publiceren. Exposanten presenteren content over trends, innovaties, producten en bedrijven aan een relevante groep geïnteresseerden op digitale podia of in workshops en maken gebruik van speciale netwerkfuncties in chats, videotelefonie of digitale kennisbijeenkomsten.

Nieuwe contacten via digitale netwerken

Een belangrijk doel van het nieuwe platform is digitaal netwerken. Zo biedt interzum@home een breed scala aan mogelijkheden om nieuwe en bestaande contacten te selecteren, met deze contacten te netwerken en zo nieuwe doelgroepen aan te boren. De Discovery Graph kan worden ingezet, een tool die alle deelnemers en hun connecties met elkaar visualiseert. Op deze manier kunnen interessante contactpersonen op een gerichte manier worden benaderd. Maar ook verschillende filtermechanismen kunnen worden gebruikt om interessante contacten te vinden aan zowel de bezoekers- als de exposantenzijde.

Naast de directe communicatie met bezoekers biedt interzum@home exposanten een unieke aanpak voor het genereren van leads: ze kunnen specifieke bezoekersgegevens selecteren in hun exposantenprofiel. Dit biedt de verkoopafdeling van de exposant bijvoorbeeld de mogelijkheid om alle bezoekers die het bedrijfsprofiel bij interzum@home hebben bekeken, gericht te benaderen. ”Netwerken is nog nooit zo uitgebreid en eenvoudig geweest!”, aldus de organisatie.