Marco Barbuio van BXB Agenturen is zeer enthousiast over het nieuwste merk dat hij en vrouw Carla vertegenwoordigen in ons land en België: Designwerk. Dit merk uit het kleine Liechtenstein biedt grote mogelijkheden voor de meubelretailer, zo stelt Marco. “We zagen het merk tijdens de beurs in Keulen en dachten: ja, dit past goed bij ons merkenportfolio. De meubelen zijn van een zeer hoge kwaliteit, bieden veel comfort en keuzemogelijkheden en zijn aantrekkelijker geprijsd dan dat de uitstraling doet vermoeden.” Maar de collectie van Designwerk is meer dan een verzameling banken, stoelen, bijzet- en salontafels: “Met de ondersteuning door het merk ontzorgen we de winkelier.”

Designwerk is een relatief jong merk dat debuteerde tijdens imm Cologne 2019. Marco: “De uitstraling van de collectie vind ik een mix tussen boutique chic en modern comfortabel. Strakke lijnen, maar goed om op te zitten. De collectie bestaat uit fauteuils, banken , salontafels en hockers, aangevuld met kussens en andere accessoires.” Na de kennismaking in januari konden Marco en Carla vanaf september met de collectie aan de slag bij hun klanten en de reacties zijn tot nu toe zeer positief: “Het wordt goed ontvangen, de eerste toezeggingen zijn al binnen. Nu willen we in januari flink gaan uitpakken op de stand in Keulen, om nog meer bezoekers kennis te laten maken met Designwerk.” Het merk straalt volgens hem luxe, kwaliteit en comfort uit op een herkenbare manier die past bij de Nederlandse en Belgische smaak in het midden-hoge segment. “Designwerk heeft een internationale stijl, het kleurgebruik en zitcomfort. Alles klopt en sluit aan op onze andere merken.”

Actueel en gevarieerd

Hij vindt de serie opvallend en onderscheidend in de prijs-kwaliteit verhouding: “De prijzen zijn niet sky high, zeker nier voor de kwaliteit die wordt geboden. De fabrikant werkt uitsluitend met hoogwaardige materialen, zoals massief beuken rompen en koudschuim. Het is een gevarieerde, actuele collectie voor een brede groep consumenten in het midden-hoge segment.” Op de vraag of het een maatwerkcollectie is antwoordt Marco: “De collectie biedt voldoende mogelijkheden voor variatie zonder dat de consument en de winkelier verzuipen in de opties. Dus niet dat je door de bomen het bos niet meer ziet, maar toch voldoende keuzemogelijkheden om een meubel tot op zekere hoogte te individualiseren.” In aanvulling op de aanwezigheid in Keulen opent BXB Agenturen in februari een showroom voor Designwerk in De Woonindustrie in Nieuwegein: “We willen flink uitpakken met het merk, omdat de reacties tot nu toe ook zo goed zijn vanuit de markt. Mensen willen de meubelen nu eenmaal ook zelf ervaren voordat ze het eventueel in de winkel zetten. Daarvoor openen we de showroom in De Woonindustrie.”

“De meubelen zijn aantrekkelijker geprijsd dan dat de uitstraling doet vermoeden”

Complete ondersteuning

Maar het merk is meer dan een verzameling aantrekkelijke meubelen: “Wij kunnen samen met Designwerk de winkelier ondersteunen in de winkelpresentatie: hoe komt de collectie op een bepaald aantal vierkante meters het beste tot zijn recht? Welk kleurgebruik past het beste bij de presentatie ten opzichte van de rest van de winkel? We maken voor de winkelier een ontwerp, leveren de accessoires om het geheel sfeervol in te richten zodat consumenten direct de handtekening van het merk kunnen vertalen naar hun eigen interieur. Ontzorging van de winkelier van A tot Z. De presentatie is zo belangrijk voor de beleving van de consument, een eerste indruk blijft het langst hangen. Dus deze moet perfect zijn. Wij helpen daarbij. Je kan een hele mooie bank in een kale ruimte zetten, maar dan blijft het maar een bank. We werden zelf enthousiast over Designwerk vanwege de manier waarop ze de collectie toonden. Dat willen en kunnen we vertalen naar de winkelruimte van onze partners. Daarin investeren we graag.”

Samenwerken

Marco wil groeien met de partners van BXB Agenturen. Dit doet hij door een persoonlijke benadering, oprechte betrokkenheid met de retailers en constant met hen in contact blijven. “Feedback vanuit de retail is zeer belangrijk, ik moet weten wat er speelt, waar behoefte aan is en waar de eventuele pijnpunten liggen. Daarom heb ik er niets aan om honderden dealers te zoeken voor Designwerk, de collectie leent zich er ook niet voor om op iedere straathoek te worden verkocht. Ik wil echt de diepte in, hecht samenwerken. Dus streven we naar een selectieve groep partners in Nederland en België. Ons doe is een landelijke dekking. Kwaliteit in plaats van kwantiteit, dus ook wat het aantal dealers betreft. Het moeten ondernemers zijn die de meerwaarde van Designwerk voor hun winkel snappen, die bereid zijn om samen met ons en het merk een goede marktpositie te verwerven. Designwerk biedt goede condities voor alle partijen. Niemand wint bij een gespannen prijzenoorlog.”

Levertijden

“Wat levertijden betreft, er is geen voorraad want alles wordt op commissie, dus per order, geproduceerd. We houden 6 tot 8 weken aan vanaf de binnenkomst van de order bij de fabriek tot aan bezorging bij de winkelier, wat in dit marktsegment gebruikelijk is. De consumenten in dit segment hebben meer begrip voor het feit dat het maken van kwaliteit tijd kost. Kwaliteit, comfort en streven naar maximale tevredenheid bij consument en winkelier staan bovenaan. Daarom past het merk bij ons.”

BXB Agenturen zoekt onderscheid

Marco startte zijn agentuur in 2011 en vanaf 2017 staat zijn echtgenote Carla hem terzijde in het bedrijf. “We richten ons met BXB Agenturen op het midden-hoge segment en mondjesmaat komen er naast de hoofdmoot retailers steeds meer projectopdrachten op ons pad. We willen ons van andere agenturen onderscheiden door de synergie tussen de merken die we vertegenwoordigen: aanvullen zonder elkaar te veel te overlappen. Op deze manier willen we een totaalaanbieder zijn, dus 1 aanspreekpunt voor een winkelier. Daar zoeken we de merken op uit.” Op dit moment bestaat de portfolio van BXB Agenturen, naast Designwerk, uit Conde House, Sudbrock en de kleden van The Wool Studio. “We merken dat winkeliers behoefte hebben aan korte lijnen, grote flexibiliteit en snel schakelen. Dat doe we en daar zoeken we de merken bij uit. Consumenten zijn veeleisend en ongeduldig; wanneer de retailer even geen antwoord heeft op een vraag gaan ze naar de volgende winkel. Dus is het aan ons om hen zo goed en volledig mogelijk te informeren en klaar te staan voor vragen, ook in de avond en in het weekend.” Hij weet uit ervaring dat deze ondersteuning tot orders leidt: “Op ieder moment antwoord kunnen geven is vaak net het duwtje dat nodig is om het vertrouwen van de consument te winnen en deze te laten tekenen voor een opdracht. Dus bij ons geen twee weken wachten op een antwoord of oplossing. Samenwerking is het sleutelbegrip, samen zorgen wij en onze partners voor een goede handel in mooie meubelen.”