Verdieping en verbreding staan centraal

Op 28 en 29 maart en op 4 en 5 april gaan de Voorjaarsdagen van het Meubelhart Beusichem weer plaatsvinden. Dit evenement blijft, ook in deze tijden van vragen over grenzen aan de sterke vraag naar meubelen, het moment bij uitstek om nieuwe modellen in te kopen bij veel retailers. Samien Blaauwendraad namens de organisatie van Meubelhart Beusichem: “We merken dat bezoekers steeds meer op zoek zijn naar meer dan alleen een losse, nieuwe bank, fauteuil, tafel of kast. Men wil collecties verbreden met meerdere productgroepen en bestaande collecties verdiepen met meerdere modellen.”

De vorige najaarseditie is volgens Samien goed verlopen: “Ik heb eigenlijk geen wanklanken gehoord. Er werd weer goed besteld en er zijn veel afspraken gemaakt door de exposanten. Ook de bieractie was een succes. Het bracht de dynamiek en gezelligheid waar we op hadden gehoopt. Dus doen we de actie straks in het voorjaar over, maar met iets anders dan bier. Wat dat wordt houden we nog even geheim.” Ze benadrukt het belang van het inkoopmoment in het voorjaar voor veel winkeliers: “Alle exposanten werken het hele jaar door aan nieuwe modellen en collecties, maar de inkoopdagen in het voor- en najaar zijn toch echt de deadlines om iets nieuws te presenteren. Afhankelijk van de reacties tijdens de dagen kan de productie in gang worden gezet. Er moet voldoende draagkracht zijn voor nieuwe collecties en dat kunnen we met name meten tijdens de dagen. Tegelijkertijd: de bezoekers hebben alle handel overzichtelijk bij elkaar, dus het mes snijdt aan twee kanten.”

Saamhorigheid

De najaarseditie van 2021 kende voor het eerst een informele bijeenkomst van alle deelnemers tijdens een barbecue. Volgens Samien was dit een groot succes dat voor de najaarseditie van dit jaar herhaald gaat worden: “Nu is het uiteraard geen weer voor een barbecue, maar in september gaan we dit zeker herhalen. Er is inmiddels een groot gevoel van saamhorigheid onder de exposanten. Het is net als bij goede buren: vorig jaar was de barbecue aan deze kant, dit jaar aan de overkant. We riepen: volgend jaar bij jullie en dat werd direct opgepikt. Zo komen we ook meer bij elkaar in de showrooms en dat is altijd goed voor de teamgeest als exposanten.” Ze is ook blij met de komst van een nieuwe exposant: Eurogros karpetten uit Hoogeveen. “Een prima aanvulling die goed past bij onze ambities als Meubelhart Beusichem.”

Ambitie

Meubelhart Beusichem heeft volgens Samien namelijk de ambitie om het aanbod aan interieurproducten verder te verdiepen en te verbreden. “We willen uiteraard geen veredelde decoratiebeurs worden, die zijn er al voldoende en de beurzen die al bestaan zijn goed. Toch merken we dat winkeliers en inkopers het fijn vinden als ze niet allerlei beurzen hoeven af te gaan om alle productgroepen voor de winkel te vinden. Daarom zijn we op zoek naar de juiste balans tussen onze ‘handel’ en producten die bij het interieur horen, zoals vloerkleden. Er is nog ruimte vrij om deze te tonen, dus bij deze de oproep aan leveranciers van kleden, verlichting, accessoires en dergelijke, maar natuurlijk ook ‘gewoon’ meubelen: kom bij ons staan in het mooie Beusichem!”

Lees hier de beursspecial met hierin een prachtige representatie van het aanbod op de beurs.