Maison&Objet in Parijs gaat door dit najaar. Van donderdag 9 tot en met maandag 13 september vindt de beurs nu plaats. Zoals altijd in het Paris-Nord Villepinte Exhibition Centre en opnieuw tijdens de Paris Design Week.
Het digitale platform MOM van de beurs is het hele jaar door actief en zal ook worden ingezet in september. De Franse overheid heeft besloten dat beurzen weer mogen vanaf 30 juni, dus september zou passen. Tenzij de pandemie voor de zoveelste keer de kop opsteekt en internationaal reizen opnieuw een probleem dreigt te worden. Maar beursdirecteur Philippe Baccardi heeft alle vertrouwen in de vaccinatiecampagnes in Europa en het invoeren van een COVID paspoort voor zij die reeds een vaccinatie hebben ontvangen.
Tijdens het afgelopen jaar, waarin een fysieke beurs niet mogelijk was, heeft MOM goed gefunctioneerd, aldus de organisatie in Parijs: met 2,7 miljoen bezoekers van het platform en contacten tussen meer dan 2.000 leveranciers met een abonnement op het platform en 220.000 inkopers kan van een succes worden gesproken. Voor de editie van september hebben zich tot nu toe meer dan 1.500 merken opgegeven. Want fysiek bezoeken blijft favoriet: de dag na de aankondiging door de Franse overheid gaf 93 procent van de reguliere bezoekers van Maison&Objet aan de fysieke beurs in september te willen bezoeken. Zien, voelen en beleven gaan toch minder goed op afstand via een scherm.
Maar de organisatie is bij de pinken: de kans dat consumenten hun budget gaan verschuiven naar reizen, kleding en cultuur vanaf het moment dat reizen, winkelen en evenementen bezoeken weer mogen is aanwezig. Evengoed roept de beurs op om in te komen kopen voor de winter van dit jaar en voor 2022, want je weet nooit wat er gaat gebeuren. Mochten reizen, winkelen en evenementen bijwonen toch weer in de wacht moeten dan gaan mensen waarschijnlijk toch weer geld uitgeven aan interieur, decoratie en lifestyle in en rond de woning. Ook wijst men in Parijs er op dat veel bezoekers van de beurs vaak impulsief inkopen wanneer ze op nieuwe, verrassende aanbieders en producten stuiten op de beurs. Dat dit een van de vele redenen is waarom exposanten boeken in Parijs.
Brocart noemt de formule van Maison&Objet IN, OFF, ON: IN slaat op de beurs zelf in Villepinte, OFF op de verschillende presentaties van merken in de stad tijdens de Paris Design Week en ON op het gebruik van MOM. Het platform, ook voor bezoekers die niet fysiek in Parijs aanwezig kunnen zijn, scoort goed via ondersteunende social media: 845.000 volgers op instagram, 636.000 volgers op facebook en 29.000 volgers op Linkedin. Dus op naar Parijs van 9 tot en met 13 september!