Beursorganisator Messe Frankfurt (voor 60 procent eigendom van de stad Frankfurt, voor 40 procent van de deelstaat Hessen) heeft gisteren bekendgemaakt dat het in 2023 hoopt op hetzelfde peil wat betreft inkomsten te zitten als 2019. Dit zegt iets over de te verwachten snelheid van het economisch herstel van de beursorganisatie.

President en Chief Executive Officer Wolfgang Marzin van Messe Frankfurt: “We willen in ieder geval in 2023 het niveau van 2019 halen en denken dit ook te gaan bereiken. Gezien de probemen van dit moment is 2023 al heel snel.” Burgermeester Peter Feldmann, voorzitter van de Raad van Toezicht van Messe Frankfurt: “ De groep heeft slimme en krachtige investeringen bewerkstelligd in de afgelopen jaren. Anti-cyclisch en dat betaalt zich nu uit. Kijk naar hal 5 op het beursterrein of naar de beurzen die over de hele wereld zijn opgezet.”

In het najaar staan weer grote evenementen gepland in de handelsstad aan de Main, uiteraard met de regels over afstand en ontsmetting als richtlijn. In oktober is er als eerste beurs na de pandemie uitbraak de wereldberoemde Buchmesse (de grootste boekenbeurs ter wereld) en daarna zijn er beurzen als Formnext en Hypermotion. Al eerder is er in Hamburg de Nordstil (begin september) die ook door Messe Frankfurt wordt georganiseerd. In China zou er halverwege juni (dus over een paar weken) alweer een Messe Frankfurt evenement moeten plaatsvinden. Wat de organisatie optimistisch maakt is dat beurzen van eerder dit jaar in China niet verder hoeven te worden verplaatst dan naar komend najaar. Tenzij een massale tweede COVID-19 golf roet in het eten gooit.

Wolfgang Marzin: “Voor Messe Frankfurt heeft de tijdelijke lockdown niet geleid tot het compleet stoppen met werken.” Ondanks de grote verliezen voor dit jaar heeft de organisatie voldoende liquiditeit om de huidige situatie te doorstaan. Dit komt door verantwoorde investeringen met een laag risico en duurzaam investeren, aldus Marzin.

“Vorig jaar was een recordjaar: er werd voor 736 miljoen euro aan beursruimte verkocht in vergelijking met de 718 miljoen van 2018.” De netto winst van de beursorganisatie was 48 miljoen euro en dat stemt de burgermeester (en dus grootaandeelhouder) zeer tevreden. In totaal organiseerde Messe Frankfurt in 2019 423 evenementen over de hele wereld en trokken deze 5.1 miljoen bezoekers. Dat zijn er 300.000 meer dan in 2018. Marzin: “Deze crisis blijft voorlopig van invloed op alle vakbeurzen. Vandaar onze inspanningen op het gebied van digitaliseren, van het maken van online platforms waarop partijen elkaar kunnen blijven ontmoeten. Veilig en snel contact leggen en communiceren.”

Detlef Braun, bestuurslid van Messe Frankfurt: “Voor onze klanten zijn online platforms as Nextrade, waar men 24/7 kan orderen en informeren, en Conzoom Solutions een belangrijke manier om de business niet te laten stagneren.” Dit jaar komen er nog meerdere platforms bij, uiteindelijk hoopt men in Frankfurt voor ieder evenement een passend platform te kunnen presenteren voor 24/7 informatie en handel vanuit de beursorganisatie. De beurs is van plan om 18 nieuwe evenementen te lanceren in de komende twee jaar. Waaronder de Fashion Week, die verhuist van Berlijn naar Frankfurt. Braun: “Met Premium, Seek en Neonyt – drie grote mode evenementen – en de FashionSustain en FashionTech conferenties, trekken wij nu al meer dan 2,000 designers, brands en fashion companies. Frankfurt Fashion Week is een waardevolle aanvulling hierop en maakt vanaf nu deel uit van ons Texpertise netwerk: 60 global platforms voor de gehele textielketen.” Heimtextil is een van deze 60 global platforms.

Hal 5 zal voltooid zijn in 2023. Het staat symbool voor de wederopstanding van de vakbeurs als middelpunt van de herrijzende handel, aldus de beursorganisatie. Marzin: “Met onze evenementen wereldwijd zal Messe Frankfurt bijdragen aan het opnieuw stimuleren van de wereldeconomie.”