“De Meubelbeurs Brussel blijft hét platform bij uitstek om de meubelfabrikanten met de meubelhandel te verbinden. Met een marktconform aanbod, een duidelijke segmentatie en een totaaloppervlakte op mensenmaat blijft de Meubelbeurs een plaats waar het efficiënt zakendoen is. Daarom lanceerden we vorig jaar de slogan ‘bubble up your business’. Na een uitzonderlijke periode waar heel de wereld op pauze stond was het nodig om weer vooruit te kijken en de focus opnieuw op de (meubel)business te verleggen”, aldus de beursorganisatie.

Met het nieuwe campagnebeeld behoudt de Meubelbeurs ook in 2023 de blik op de toekomst, maar ditmaal met een focus op de andere kernelementen van de meubel en design business: Esthetiek, inspiratie en toekomstgericht handelen. De natuur speelt hierbij de rol van bindmiddel. Ze is een inspiratiebron voor design, is leverancier van materialen en fungeert als regulator binnen de toenemende klimaat issues. In een context die voortdurend veranderingen ondergaat, is het voor elke professional des te belangrijker om de kern van zijn of haar activiteit goed te kaderen en vernieuwingen ook in functie hiervan te ontwikkelen.

Daarom krijgt niet enkel het campagnebeeld van de Meubelbeurs Brussel een make-over, maar werden verschillende facetten van het event herbekeken. “Want hoewel meubels nog steeds mee het geraamte van elk huishouden vormen, merken we als sector een snelle evolutie op vlak van technologie en verkooptechnieken, maar ook op vlak van verwachtingen en het koopgedrag van de consument.”

Nieuw in Brussel

Exposanten
Begin september heeft de Meubelbeurs al een beduidend groter aantal vierkante meters standruimte verkocht dan in november 2022. “In hal 4 werd voor het eerst sinds 2018 elke vierkante meter verkocht. Al werden we hierbij wel geholpen door twee van onze meest trouwe exposanten: Passe Partout en Recor Group. Zij verlaten hun vertrouwde plek in hal 5 na meer dan 20 jaar om de bezoeker met een grotere ruimte en een nieuw stand concept nog beter te kunnen ontvangen. Aanvullend mogen we dit jaar met Beka en Saunaco alvast twee nieuwe namen verwelkomen in hal 5. Ook in hal 3 noteren we een sterke toename in oppervlakte voor ‘traditionele’ exposanten. Een vergelijkbaar fenomeen merken we enkele maanden voor de beurs ook in hal 6, waar het aantal exposanten uit het slaapsegment momenteel nog lager ligt dan vorig jaar, maar waar nu al aanzienlijk meer oppervlakte beslaan wordt. Tenslotte zijn we ook erg tevreden om 2 maanden voor aanvang van de beurs, en voor het tweede jaar op rij een aanzienlijke stijging van het aantal exposanten uit het Scandinavische gebied te ontvangen, met als nieuwkomers: Ecolife Beds, Dan-Form, Tenzo, Innovation Living en Torpe.”

Aankleding van de hallen
Voor de editie 2023 heeft de Meubelbeurs extra aandacht geschonken aan de algemene aankleding van de hallen en inkomzones. Deco in natuurthema in de inkomhallen, plannen en signalisatie ter plaatse getekend door een artiest, kunstwerken die evolueren over de beursdagen heen, de stoel uit het campagnebeeld als selfie-spot, enz. Nog meer als voorheen wenst de Meubelbeurs om de bezoeker te inspireren door hem te onttrekken aan de buitenwereld en hem onder te dompelen in een feestelijk meubelwalhalla.

Square zone (Hal 3)
“Eerder vermeldden we al dat hal 3 groeit in oppervlakte. De Square-zone, die de laatste jaren steeds meer dé locatie werd voor het opdoen van inspiratie en voor het ontdekken van nieuwigheden, werd dit jaar lichtjes verkleind in oppervlakte, maar maakte een grote sprong voorwaarts op vlak van aanbod en relevantie! Design Street en Design Academy werden bijvoorbeeld samengevoegd tot Design Academy ‘Masters & Scholars’. De bezoeker vindt er een mooi aanbod aan producten van gevestigde waarden uit de designwereld in combinatie met realisaties van de meest beloftevolle studenten meubeldesign. Daarnaast vind je in de Square ook het vorig jaar gelanceerde concept ‘Bubble up your Store’, een soort meubelwinkel van morgen, waar handelaars in contact kunnen treden met leveranciers van goederen en diensten die hen zullen bijstaan bij het optimaliseren van hun retail-ruimte. Square is ook de plaats waar je vanaf dit jaar op fysieke valven informatie zal kunnen terugvinden over een specifiek thema. Dit jaar kozen we er voor om het thema ecologie in de verf te zetten. De bezoeker zal op deze valven ook nuttige informatie vinden over verschillende actoren uit de meubelsector die geen fabrikant of retailer zijn. We voorzien enkele meters verder ook een leuk ingerichte relax-zone waar je als bezoeker de kans krijgt om in alle rust de geprinte magazines van onze perspartners te ontdekken. Voor de exposanten die extra visibiliteit wensen, voorzien we aan de ingang van de Square (net als aan de twee andere ingangen) een podium waarop zij een meubel in de kijker kunnen zetten).”

Digitaal én papier
Net als voor de hele meubelsector is het voor de Meubelbeurs belangrijk om een goed evenwicht tussen fysiek en digitaal te vinden. Vorig jaar werd het papieren BE-magazine omgevormd tot een nieuwsbrief met blog. “Hiermee kunnen we ook dit jaar onze bezoekers informeren over wat er ter plaatse allemaal te zien en te beleven valt, ook buiten de 4 beursdagen. De overgang naar een digitaal formaat bood ons zo de kans om de beursperiode te verlengen. Maar de Meubelbeurs besloot dit jaar om ook ter plaatse een gratis papieren krantje te verdelen. Dat is simpelweg de beste manier om de bezoeker ongedwongen en efficiënt te informeren over hoe hij nog meer uit zijn bezoek kan halen.”

ECO-Stories
“We zeiden het al, ecologie kreeg dit jaar een centrale rol binnen onze campagne. Daarom lanceren we dit jaar een ‘ECO-Stories-label’, waarmee de bezoeker op het beursplan in één oogopslag ziet welke exposanten actief werken op en zoeken naar milieuvriendelijke oplossingen. Een duidelijke return on ecology berekenen blijft ook vandaag nog een enorme uitdaging. Het label laat toe om ervaringen en knowhow te delen.”

Efficiëntie
Naast de vernieuwingen blijft de Meubelbeurs Brussels natuurlijk trouw aan zichzelf. Zo blijf het efficiënt zakendoen in een aangename en gastvrije sfeer de absolute kerntaak van het event. “De efficiëntie vinden we terug in de vierkante meter prijs die erg voordelig blijft ten opzichte van concurrerende beurzen, maar evenzeer in de inkomprijs voor bezoekers. Hoewel de prijs voor een inkomticket dit jaar voor het eerst in jaren werd verhoogd, blijft de prijs van 28 euro voor een 4-dagenticket nog ver onder de gemiddelde prijs van vergelijkbare events. De bezoeker komt in Brussel ook terecht in een duidelijk gesegmenteerde beurs, met standen op mensenmaat waar een marktconform aanbod wordt gepresenteerd.”

Gastvrijheid
Hoewel de voorbije jaren een diepe wonde hebben geslagen bij vele beurs- en eventorganisatoren, is de Meubelbeurs er tot hiertoe in geslaagd om de gevolgen voor haar organisatie beperkt te houden. Dit heeft ze vooral te danken aan de nauwe banden met haar klanten en leveranciers. Maar wat betekent dit concreet voor onze bezoeker? “We vermeldden zonet de lichte prijsstijging van het inkomticket. Daarnaast wordt er in de open barzones nog steeds gratis gesnackt en gedronken, maar worden alcoholische dranken nu wel betalend. Verder krijgt de bezoeker van alles enkel meer te zien. Zo zullen er ook enkele nieuwe cateringpunten geopend worden.”

Contract markering – Trendgangen – Balthazar Awards
De Meubelbeurs voorziet haar exposanten die actief zijn op de projectmarkt nog steeds van een contract-markering, zodat de contract-bezoeker op het plan meteen zijn meest efficiënte route kan uitstippelen. Verder vinden op dinsdagavond nog steeds de Brussels Balthazar-Awards plaats, al zal de bekende prijsuitreiking wel in een nieuw jasje gestoken worden. En ook dit jaar zijn de trendgangen weer the place to be voor het ontdekken van de laatste trends, en vooral hoe deze door de exposanten verwerkt worden in hun producten.

Tot in Brussel!

De Meubelbeurs presenteert opnieuw een evenwichtige mix van exposanten en interessante nieuwigheden. “Brussel legde de laatste jaren de focus op zekerheid enerzijds, en efficiëntie voor de bezoeker en de exposant anderzijds. Dit jaar blijven we het zelfde pad bewandelen, maar willen we er de beleving en het emotionele aspect, die ontegensprekelijk verbonden zijn aan meubelen, extra aan toevoegen. Met de Meubelbeurs Brussel ondersteunen we in eerste instantie de handel, en willen we dé feestdag zijn voor alle actoren uit de sector”, aldus de enthousiaste beursorganisatie.

meubelbeurs.be