De komende Design Week in Milaan is waar het nieuwe meubelmerk DEHOMECRATIC zijn debuut gaat maken. De naam slaat op het democratische karakter van het merk, in de betekenis van toegankelijk zijn voor een brede groep consumenten. Esthetiek, functionaliteit en duurzaamheid ontmoeten elkaar, zo roept het merk, dat modellen uit het verleden vertaalt naar deze tijd.

De eerste collectie van het merk bestaat uit stoelen, sofas, fauteuils, tafels en trolleys. Van 5 tot en met 10 september is deze collectie te zien in de Green Hub in Milaan, gelegen tussen de buurten NoLo en Lambrate (kenners weten dan genoeg). Het merk is bedacht door een groep professionals uit de werelden van design en communicatie die een meubelcollectie willen presenteren die kwaliteit en betaalbaarheid samenbrengt “zonder het elitaire karakter van veel andere leveranciers.”

Er werd gekozen voor de ontwerpen van Giandomenico Belotti (1922-2004), architect en ontwerper uit Bergamo die voor Vitra de Spaghetti Chair bedacht die in het MoMa staat en in het Vitra Museum in Weil am Rhein. Zijn ontwerpen vormen een deel van de basis van deze eerste collectie, met toestemming van zijn nabestaanden.

Belotti is nog steeds een grote naam. Zijn ontwerpen zijn eenvoudig en veelzijdig, getuigen van respect voor het ambacht van meubelmaken en hebben een schoonheid en toegankelijkheid voor een brede groep mensen. DEHOMECRATIC is evengoed typisch Italiaans omdat het graag met grote namen, juist bekend bij de zogenaamde elite waar het zich tegen afzet, schermt: de TALK sofa heeft Pierre Chareau’s banken uit het Parijs van de jaren 30 als inspiratiebron, de DUSPAGHI stoel is dus gebaseerd op de Spaghetti Chair van Belotti en de VOTE wordt in verband gebracht met Man Ray. Bij de MINDLY gaat het om een hommage aan Theo van Doesburg, mede-grondlegger van De Stijl. De collectie is bedoeld voor thuis, maar past ook in hotels, winkels en in musea, aldus het merk. De TALK ziet u bovenaan, de VOTE hieronder.

Uiteraard worden duurzaamheid van materialen en productieprocessen ook genoemd: korte lijnen tussen productie en distributie voor zowel het sparen van het milieu als het besparen op kosten om op deze manier zoveel mogelijk klanten te kunnen bereiken. Betaalbaarheid en reikwijdte als redenen voor duurzaamheid, het is een originele benadering. Dit geldt ook voor het verbinden van massaproductie aan ambacht. Het merk is er naar eigen zeggen trots op dat het bij de massaproductie van de meubelen lijkt alsof deze met de hand zijn gemaakt.

Tot slot wil DEHOMECRATIC een merk zijn dat openstaat voor jonge ontwerpers. Voor een mix van oud en nieuw, dus. Het is vooral een merk dat snel veel geld aan zoveel mogelijk mensen wil verdienen. Daar is niets mis mee, maar “nieuwe hoofdstukken willen toevoegen aan de geschiedenis die net is begonnen, uit naam van de DEHOMECRATIC stijl” is een omslachtige manier om dit simpele streven te maskeren.