Salone Raritas. Dit zijn met zorg geselecteerde iconen, unieke objecten en outsider stukken die voor het eerst te zien zijn tijdens de 64e editie van de Salone del Mobile 2026 in Milaan.
Voor het eerst komen de wereld van de special edition design, antiek en high-end ambacht plus professioneel design bij elkaar op de beurs. Galeries en het publiek dat daar bij hoort komen samen bij dit platform dat (uiteraard) bedoeld is om een nieuwe economische stroom voor de beurs en de exposanten van Salone Raritas te genereren, dat wordt onomwonden gemeld. Vandaag, op de dag van St. Maarten, is er een presentatie van dit nieuwe concept in Londen en dat is zeker geen toeval, want in Londen zijn galeries die antieke unica naast limited editions van hedendaagse stijliconen presenteren alomtegenwoordig. Men is bekend met het concept van dit combineren van (schijnbaar) visuele uitersten.
De editie van de Salone del Mobile voor 2026 vindt plaats in Milaan van 21 tot en met 26 april aanstaande in de Fiera Milano, Rho met dus voor het eerste deze Salone Raritas. Galeries zullen hun collecties tonen aan architecten, interior designers, vastgoed ontwikkelaars, horeca professionals en andere project gerelateerde partijen. Samengesteld door Annalisa Rosso, Editorial Director en Cultural Events Advisor van de Salone del Mobile, en opgezet door Formafantasma, zal Salone Raritas een brug slaan tussen ambachtelijk gemaakte producten en de B2B hedendaagse design markt. Het doel is om een netwerk- en verkoopplek voor gelijkgestemden te maken voor objecten die een zakelijke omgeving of een interieur thuis een bijzondere uitstraling geven.
De inrichting van Salone Raritas is door Formafantasma, dat koos voor een “architecturale lantaarn, een poreus landschap dat zich niet opdringt aan de getoonde objecten maar dat wel uitgesproken is en bijdraagt aan de storytelling van de getoonde objecten”, aldus de beursorganisatie. Ontworpen met herkenbaarheid en ritme in het achterhoofd is de ruimte ingedeeld in modulaire eilanden in een van tevoren bepaald kleurenpalet en met een centrale lounge voor meetings en onderhandelingen. De Salone ziet dit initiatief als een verandering van snelheid op de beurs: iedereen is steeds meer op zoek naar limited editions om zich af te keren van (zelfs high-end) eenheidsworst, zowel bij projectinrichting als bij mensen thuis. Iedereen zoekt een nieuwe ‘value indicator’ in het interieur: een object dat laat zien dat de eigenaar van de ruimte beschikt over een aardige smak geld en/of smaak. Of het nu in een hotel, in een villa of in een openbare ruimte is. Er is hier gewoon een markt voor, zal men in Milaan hebben gedacht na een jaar vol promotiereizen maken voor de Salone langs diverse wereldsteden.

Maria Porro, President van de Salone del Mobile.Milano (foto hierboven, van Guiso Stazzoni): “Salone Raritas is geboren uit het zien waar de internationale markt zich naartoe beweegt. Het is een reactie die geheel past bij de Salone del Mobile.Milano. Onze rol is altijd geweest om vooraan te lopen en dit doen we opnieuw door dit nieuwe hoofdstuk te openen dat zich richt op onbetwistbaar design, onderzoek en antieke objecten; een zeer vruchtbaar terrein. Er is een directe link met hedendaags design. Salone Raritas speelt in op de vraag vanuit architecten naar bijzondere en iconische objecten. Net zoals projectontwikkelaars en investeerders op zoek zijn naar deze voorwerpen. Het is een strategische belegging in identiteit en visie. De professionals richten hun blik op unieke voorwerpen met een verhaal en van hoge kwaliteit. Wij willen dit netwerk op gang brengen, het gaat prima samen met onze historie als meubelbeurs terwijl het tegelijk nieuwe doelgroepen voor de Salone ontsluit. Een nieuw kanaal voor direct contact met de B2B markt dat er nog niet was bij onze beurs.”

“We hebben een nieuw ecosysteem opgebouwd dat cultureel en commercieel een waardevolle gelegenheid biedt voor exposanten en bezoekers, met nieuwe connecties en marktmogelijkheden. Salone Raritas luidt een nieuw hoofdstuk in voor de design verzamelmarkt, die zich blijft ontwikkelen en steeds meer mogelijkheden biedt voor steeds meer partijen. Het brengt werelden bij elkaar die tot voor kort gescheiden waren, men gaat elkaar in veel gevallen voor het eerst ontmoeten. De Salone bevestigt hiermee haar rol als een verbindend instituut, het samenbrengen van partijen die samen willen groeien met nieuwe perspectieven en in nieuwe vormen”, aldus Annalisa Rosso (foto hierboven) , Editorial Director en Cultural Events Advisor van de Salone del Mobile en curator van Salone Raritas.

Het project maakt evengoed deel uit van het universum van de Salone, met meer dan 300.000 bezoekers uit meer dan 160 landen en met meer dan 5.200 journalisten per jaar. Deze sector van Salone Raritas opereert normaal gesproken onder de radar en uit het zicht van de massa. Nu wordt het podium een heel stuk groter Om iedere galerie toch tot zijn recht te laten komen is er gekozen voor een uniforme aankleding van de stands voor de exposanten, iets dat men bij Destination:Design ongetwijfeld zal herkennen. Formafantasma – Andrea Trimarchi en Simone Farresin – ziet het ontwerpen voor dit soort evenementen als kritisch en functioneel: “We zien Salone Raritas als een architectonische lantaarn die licht en ritme toevoegt aan de objecten die worden getoond. Ons design biedt ruimte om zich te onderscheiden maar binnen de vormtaal van een collectief geheel. Dit gaat de bezoekers zeker bijblijven en is ook heel gunstig voor de deelnemers”, aldus de ontwerpers, hierboven op een foto van Gregorio Gonella.
Raritas. Curated icons, unique objects, and outsider pieces
21–26 april 2025
Hallen 9-11. Fiera Milano, Rho
