Over minder dan 50 dagen begint de interzum in Keulen (21-24 mei). Volgens de beursorganisatie is dit de plek waar de globale markt van toeleveranciers voor de meubelindustrie bij elkaar komt. Vernieuwingen en trends zien, nieuwe contacten leggen (en oude onderhouden), lezingen volgen, orders plaatsen: het zijn allemaal functies die deze beurs vervult. Met meer dan 1700 exposanten en een verwachte hoeveelheid van 70.000 bezoekers uit meer dan 150 landen (waarvan 80 procent van buiten Duitsland) is dit echt een internationaal platform voor toeleveranciers.

Er zijn drie thema’s op deze beurs. Function & Components staat in de hallen 3.2, 4, 5, 7 en 8, en draait om de nieuwste technologie, energiezuinigheid, comfort en gemak. In deze hallen vindt de bezoeker verlichting, halffabrikaten voor opslag, keukens, kantoormeubilair, buizenmeubelen, sloten en meubelonderdelen. Ook aanbieders van apps en configuratoren staan in deze hallen.

Het bewust omgaan met grondstoffen en cradle-to-cradle concepten komen aan bod in Materials & Nature in hallen 4.2, 5 en 10.2. Hier staan aanbieders van fineer, hout, parket, interior design en stoffering, decoratieve oppervlakken, decor papier, HPL, embossing cilinders en plaatstaal.

Meubelstoffen die het klimaat regelen, energiezuinige snijmachines voor schuim en leer, stoffen voor buitengebruik die weerbestendig zijn: het zijn maar enkele voorbeelden van vernieuwende materialen en technieken. Textile & Machinery is het thema van de hallen 9, 10.1 en 11. Hier staan exposanten met stoffeermachines, matrassenmachines, stoffen, accessoires voor stofferen, aanbieders van leder en lijmen. De indeling in deze drie thema’s zorgt voor een tijdbesparend bezoek aan interzum, aldus de beursorganisatie.

Het “Tiny Spaces – Living in Compact Homes“ piazza richt zich ook op architecten en ontwerpers. Huren stijgen in de overvolle steden, woonruimte is schaars en wordt steeds kleiner. Fabrikanten als Atim, Blum, Hettich, Hommel, Häfele en Pessotto tonen hun oplossingen voor comfort in de kleine ruimte. Het “Disruptive Materials – Changing the Future” richt zich op dezelfde bezoekersgroepen wat betreft materialen en productietechnieken. Het Berlijnse trendbureau HAUTE INNOVATION toont trends in biologische verandering, duurzaam omgaan met materialen, digitale, slimme materialen en innovaties in productietechniek.

Het “Trends in Surfaces & Wood Design” piazza in hal 6.1 toont het meubelontwerp van morgen. Het “Surfaces & Wood Design” piazza is samengesteld door interior designer en trendwatcher Katrin de Louw. Met haar Trendfilter® agency verzorgde ze ook al onderdelen van de afgelopen editie van interzum. Het plein is opgedeeld in de thema’s “Sustainability”, “Customised”, “Haptic”, “Lightweight”, “Digital Printing”, “Anti-Fingerprint” en“Wood & Stones”. In dit onderdeel ziet de bezoeker ook handgrepen, deco stoffen en stoffering. In hal 10.1 is speciale aandacht voor meubelen in de projectsectoren maritiem, luchtvaart, spoorwegen en automotive.

Het “Digitalisation: Focus on Consumer Trends!” piazza toont fysieke producten voor consumenten met digitale details, plus nieuwe businessmodellen en oplossingen voor de huidige uitdagingen in design, productie, logistiek, verkoop en recycling. In hal 3.2 staat digitaal drukken met demonstraties. Van concept tot afgewerkt meubel en alle stappen daartussen worden getoond. Kortom, genoeg redenen om af te reizen naar Keulen tussen 21 en 24 mei!