Het VADEMECUM BELGISCHE MEUBELHANDEL 2020-2021 is het referentiewerk voor iedere leverancier op de Belgische markt.

In het landschap van de Europese meubeldistributie bezit België zeer specifieke kenmerken die als volgt kunnen worden omschreven. De meubelhandel wordt er gedomineerd door talrijke familiale ondernemingen en familiale groepen. Met grote verkoopoppervlaktes en attractieve winkelpresentaties  zijn ze vaak actief in dezelfde geografische zones. Daardoor is de onderlinge concurrentie  dan ook vlijmscherp met lage calculaties en creatieve kortingsacties tot gevolg. 

Het veilig stellen van een gezonde calculatie is dan ook een van de hoofdbekommernissen van de distributie. Hierdoor wordt er door de Belgische meubelhandel vaak aangekocht in het buitenland, waar exclusiviteiten gemakkelijker kunnen worden toegestaan. Hoewel het invoervolume in België  vrij hoog is blijft de eigen Belgische meubelindustrie toch de eerste leverancier van de Belgische meubelhandel. Dit is niet alleen te verklaren door de voordelen van de geografische nabijheid, maar tevens door de specifieke smaakeisen van de Belgische consument, waarop de eigen industrie het gemakkelijkst een antwoord kan  geven.   

                                                                                                                                   

Door een aanlokkelijke prijszetting,  de mogelijkheid tot zondagsopening en een commercieel dynamisme kunnen de grensverkopen aan buitenlandse consumenten een mooi deel van de omzet invullen van Belgische meubelhandelaars met een showroom aan de grens. Het betreffen hier zowel collecties van Belgische als van buitenlandse leveranciers.

Het samenstellen van de collecties verloopt in België vaak individueel per winkel. De eigenaar bepaalt wat er in de showroom komt. Dit werkt de snelheid van de beslissingsneming sterk in de hand. Men is minder gebonden aan adviezen of directieven van groeperingen of aankoopcommissies. De rol en de impact van groeperingen zijn in België immers veel geringer dan op markten zoals Duitsland of Frankrijk. Mega-bedrijven zoals XXXL Lutz en Krieger in Duitsland, of dominante filiaalketens zoals Conforama en But in Frankrijk zijn er niet actief.

Het opbouwen van zowel een betrokken professionele band als van een goede persoonlijke relatie met de meubelhandelaar zijn belangrijk bij het bewerken van de Belgische markt.                                                                                 

Een inzicht hebben in de structuur van de distributie en weten wie wat betekent is essentieel voor ieder die op de Belgische markt actief wil zijn. Een belangrijk werkinstrument dat leveranciers doorheen deze toch wel enigszins gefragmenteerde distributie kan loodsen is het “Vademecum van de Belgische Meubelhandel  2020-2021”.                                                                                                                                                               

Dit meer dan 200 pagina’s tellende naslagwerk bevat een overzicht van alle belangrijke Belgische meubelwinkels en interieurzaken. Per detaillist vindt men alle relevante gegevens zoals, adres ,telefoon, mail en website,  oppervlaktegrootte, naam van de eigenaar of inkoper, assortiment, leveringsadres, bezoek- en sluitingsdagen, enz.                                                                                                                                                                  

Dit betreft een volledig geactualiseerde uitgave, inhoudelijk  ingevuld door leden van Namev, de beroepsfederatie van de Belgische handelsagenten. Het is dus geen publicatie van een marketing- of researchbureau die met de branche weinig te maken heeft, maar een uitgave van en door professionelen die dagdagelijks in de praktijk staan en veelvuldige contacten met de distributie onderhouden.

Dit vademecum is vanaf nu verkrijgbaar en kost 200 €, inclusief verzendingskosten.                                                                                                      

Bestellen graag per mail naar info@namev.be