De gemiddelde omzetstijging van 3,4% die woonwinkels in het eerste kwartaal realiseerden, is hoger dan de 1,7% groei van de consumentenbestedingen in diezelfde periode. Opvallend is de omzetgroei van 11,6% die keukenverkopers noteren. Als deze categorie niet wordt meegeteld, is de gemiddelde groei van de woonbranche 1,2%.

‘In het eerste kwartaal van 2018 matigde de omzetgroei van de woonbranche. Het keukensegment vormt hierop de positieve uitzondering. Het is te vroeg om na één kwartaal al de conclusie te trekken dat de omzetinhaalslag die de woonbranche de afgelopen jaren typeerde, teneinde is. Het tweede kwartaal startte namelijk uitstekend. Uit een meting blijkt dat het eerste weekend (paasweekend) van april direct 17% meer omzet werd gemeten dan Pasen vorig jaar. “Dat stemt positief”, aldus branchemanager wonen Bert-Jan van der Stelt.

Woningmarkt op slot

Nieuwe keukens worden net als meubelen en woningtextiel waarschijnlijk vaker buiten dan in de Randstad geleverd: De omzet van de woonbranche steeg in het westen van het land weliswaar met 1,3%, maar andere regio’s noteerden in het eerste kwartaal een hogere omzetgroei. Dat varieerde van 3,7% (regio oost) tot 5,2% (regio zuid). De woningmarkt die in de Randstad op slot raakt, is de belangrijkste oorzaak van het feit dat de omzet in de Randstad achterblijft.

Woninginrichtingszaken, meubelverkopers en woningtextielwinkels zagen in de eerste drie maanden van dit jaar hun omzetten groeien met percentages tussen 1,2% en 1,6%. Gemengde winkels noteerden 3% omzetgroei. Slaapspeciaalzaken realiseerden gemiddeld 2,6% minder omzet dan vorig jaar in het eerste kwartaal.

Worsteling

Relatief kleine ondernemingen met een omzet tot een miljoen euro worstelden in de eerste drie maanden met hun omzetten. Die bleef achter vergeleken met een jaar eerder. Woonwinkels met een hogere jaaromzet noteerden in het eerste kwartaal wel omzetgroei.