Op 8, 9 en 10 juni is Crush on Nature present tijdens Design District in de Rotterdamse Van Nelle Fabriek. Op deze jaarlijkse B2B beurs presenteren ruim 150 merken hun nieuwste producten aan architecten, ontwerpers en projectinrichters.

Op stand D07 presenteert Crush on Nature ontwerpen voor wanden en meubelobjecten met wilde planten. Liesbeth Bulk is de ontwerper achter Crush on Nature. Zij heeft ‘een crush’ op de natuur. En het is ook precies wat ze doet: ze ‘crusht’ de planten in grote persen om deze te drogen en dan te gebruiken in allerlei ontwerpen. Dit jaar neemt Bulk voor het eerst deel aan de beurs. Design District noemt haar in de media: “een bijzondere nieuwe deelnemer – dit moet je komen bekijken”.

Crush on Nature laat onder andere Floating Flora zien; een paneel van reclaimed glas met daarin een metershoge collage van wilde planten. Deze Floating Flora collages kunnen ook in een standaard, glazen kantoorwand worden geplaatst. Hiervoor werkt Crush on Nature samen met een leverancier van systeemwanden. De wanden blijven transparant en de planten zorgen voor afscherming. Geen anonieme stickers met strepen en blokjes maar natuur op de werkplek. Als je opkijkt van je bureau kunnen je ogen even verdwalen in een patroon van planten.
Dat natuur op de werkplek werkt, blijkt uit onderzoek* dat Interface heeft laten doen door de Engelse professor Sir Cary Cooper, uitgevoerd onder 7.600 werknemers wereldwijd. Werkplekken met natuurlijke elementen worden hoog gewaardeerd door werknemers. Ook voelen zij zich hier beter wat de concentratie en de prestaties ten goede komt.

Het ontwerp van Floating Flora is volledig circulair: De planten worden in de omgeving van een project verzameld en wat als het interieur wordt veranderd? De planten zijn niet behandeld en kunnen dan terug de natuur in, om als compost weer onderdeel te worden van de kringloop. Sommige zaden blijven decennia kiemkrachtig en kunnen weer uitlopen.

Crush on Nature kan putten uit een herbarium van honderden wilde planten. Dit is nu ook gedigitaliseerd. Op Design District worden de eerste toepassingen gepresenteerd: natuurlijke, abstracte patronen om te printen op allerlei materialen. Grote collages van wilde planten, maar dan digitaal geprint op transparante folie en als de eerste ontwerpen voor behang. Ook hier wordt gekozen voor gerecyclede materialen en water gedragen inkten. Liesbeth Bulk ziet uit naar de beurs: “Biophilic design, het ontwerpen met en naar de natuur, is echt een meerwaarde in een interieur of op een werkplek. Ik ga hier graag met de beursbezoekers over in gesprek”.

* onderzoek: Human Spaces Report
in opdracht van Interface uitgevoerd door Sir Cary Cooper, organisatie psycholoog aan de Lancaster University (nu verbonden aan de Manchester Business school)
https://www.interface.com/APAC/en-AU/about/press-room/Human-Spaces-Report-Press-Release-en_AU

www.crush-on-nature.nl
via deze link kunt u een gratis toegangskaart voor de Design District beurs aanvragen:
https://tickets.designdistrict.nl/free/CRUSH_ON_NATURE