Ook in onze branche fake news?

Natuurlijk wil elke winkel als eerste gezien worden door consumenten als die op zoek gaan op internet. Maar eerlijke voorlichting wordt er niet gegeven.

Ik tik de zoekterm ‘de mooiste woonwinkel’ in en zie als eerste twee advertenties van Melchior Interieur met winkels in Amsterdam en Den Haag, gevolgd door Co van der Horst uit Amstelveen. Dat het advertenties zijn, wordt duidelijk aangegeven door het dikgedrukte woord ‘advertentie’.

Geen jury
Daarna komen wel tien lijsten met opsommingen van: de mooiste/tofste/leukste interieur/woonwinkels van Nederland. Argeloze consumenten denken dat er een jury is die beoordeelt wie wel en wie niet op die lijst komt. Te vergelijken met de jaarlijkse NS-publieksprijs voor boeken. Lezers kunnen dan stemmen op een boek en de notaris houdt in de gaten dat het allemaal eerlijk gaat en tot slot, na veel tromgeroffel, komt er een winnaar uit en een lijst met genomineerden. Die boeken worden vervolgens super verkocht.

Wikken en wegen
In een ver verleden heb ik in de jury van ‘de beste camping van het jaar’ van het maandblad van de ANWB Kampeer & Caravan Kampioen gezeten. Kampeerders stuurden namen in van geliefde campings en de terreinen die veel stemmers kregen werden door vakkundige inspecteurs bezocht. Tot slot wikten en wogen de juryleden en werden de prijswinnaars gekozen. We deden ontzettend ons best om dit hele proces zo eerlijk mogelijk door te lopen.

 

‘Een artikel dat door google hoog in de pikorde komt’

 

Zijn het tips?
Terug naar de lijsten in onze branche. Daar gaan geen verkiezingen aan vooraf. Iets minder-argeloze consumenten hebben al snel in de gaten dat bij de lijsten met woonwinkels er geen jury is, maar – daar het woord advertentie of advertorial ontbreekt – zullen zij ervan uitgaan dat er in ieder geval een redactie is die na rijp beraad, aan de lezers haar oordeel geeft. De lezers zien dat dan meer als tips van redactieleden die wel degelijk zelf bij de betreffende winkels zijn gaan kijken.

Ook daar heb ik bij de ANWB ervaring mee opgedaan. Onder de noemer ‘tips van de redactie’ schreven we welke kampeerterreinen we waarom goed vonden. Slechte terreinen noemden we, om veel gezeur te voorkomen, helemaal niet. Je zou dat niet helemaal eerlijk kunnen noemen.

Winkels betalen ervoor
Maar nu de werkelijkheid in onze branche. De werkelijkheid is dat de winkels betalen om op zo’n lijst te komen en dat er geen enkel redactielid ter plekke gaat kijken. Tenminste is dat zo bij de eerste melding. De eerste aankondiging van ‘de mooiste interieurwinkels van Nederland’ is van MAN MAN. Wat is MAN MAN? Op de site staat: ‘Het online magazine voor de moderne man van 20 tot 35 jaar met een goed gevoel voor stijl en lifestyle. Dagelijks wordt deze man geprikkeld met al het moois des levens. Of het nu gaat om een stijlvolle outfit, de snelste sportwagens, tips voor een carrière, een recept voor een steak of trainingstips voor een afgetraind lichaam. MAN MAN biedt de antwoorden.’

Seo artikel
Ik stuur een mail naar MAN MAN en verneem van Hi Label dat als je betaalt, je op de lijst komt. Er wordt gerept van een ‘seo artikel’, ofwel een artikel dat door google hoog in de pikorde komt. Hi Label blijkt wel 19 websites te hebben voor deze vorm van reclame die er, zoals gezegd, uitzien als redactie.
Weten c.q. realiseren onze potentiële klanten dat? Ik betwijfel dat zeer.

Tekst: Ria Peerdeman, Interior Business Magazine

Websites met de leukste/mooiste/tofste interieur/woonwinkels van Nederland

1. Man-man
2. Travelling interior designer
3. www.residence.nl
4. Huizedop.nl
5. Fem-fem.nl
6. www.yourlittleblackbook.me
7. www.vogue.nl
8. Leemwonen.nl
9. www.woonwinkeltop100.nl
10. Roomed.nl