Gaaf artikel in Tubantia over het wereldbedrijf uit Hengelo: Silk-ka. We bezochten ze vaak in Parijs en u heeft recentelijk nog over het bedrijf kunnen lezen in zustermagazine Home Deco Business Magazine.

In Hengelo worden jaarlijks miljoenen zijdebloemen bedacht en verkocht, tot aan wereldsterren aan toe. Joost Zoekt het Uit over het Aalsmeer van Twente en hoe nep levensecht werd. „Je presenteert een illusie van olie en staal.”

Wist je dat: (1) het wereldberoemde warenhuis Harrods in Londen vol hangt met kunstbloemen uit Hengelo? En (2) dat Oscar-winnares Emma Stone in een wereldwijde Louis Vuitton-commercial schittert in een zee van Twentse nepbloesem?

Over het milieu

Kunst of echt: wat is beter voor het milieu?

Patrick Oude Groeniger van Silk-ka noemt het een ‘interessante discussie’. Wat is nou eigenlijk beter, milieutechnisch gezien? Zijn kunstbloemen, geïmporteerd uit China, of echte Hollandse bloemen?

„Ik durf er zelf niet zo stellig over te zijn, maar er zijn collega’s die bezweren dat kunstbloemen beter zijn. Ben je wel eens ’s ochtends heel vroeg over Schiphol gevlogen? Dan is alles verlicht, en dat is niet voor de straten. Echte bloemen gaan een week mee, hebben water nodig, worden gekoeld en vervoerd over de hele wereld. Die van ons gaan zeker vijftien jaar mee.”

Lees hier verder en bekijk het leuke interview met Patrick Oude Groeniger bij onze collega’s van Tubantia. 

Foto: Interior Business Magazine, stand Silk-ka op Maison et Objet Parijs