Het Pode magazine 2023, dat onlangs van de persen rolde, is in vele opzichten baanbrekend. Productfoto’s zijn (vrijwel) helemaal uit het boek verbannen, waardoor de nieuwe collectie optimaal tot zijn recht komt.

Het meest in het oog springende, zijn de gemanipuleerde beelden. Artdirectors Claire en Roderick Vos daagden fotograaf Arjan Benning (Benning-Gladkova) uit om fotografie te combineren met computer-animaties. Het zorgt voor een magisch effect, dat surreëel is en gelijktijdig geloofwaardig en onwaarschijnlijk sfeervol.

Als artdirectors hebben Roderick en Claire Vos (hierboven) sinds 2016 gebouwd aan het merk Pode. Met nieuwe internationale designers werkten ze aan een coherente collectie, met fotograaf Arjan Benning als visuele rots in de branding. De inspiratie, die in eerste instantie kwam van een schilder als Edward Hopper, verplaatste zich langzaam. Het beeld werd frisser en zachter. In de meest actuele fotografie stapt Pode over bestaande barrières: “Wat we in beeld wilden brengen, was met reguliere fotografie niet meer haalbaar. We wilden de lat hoger leggen. Daarom hebben we Arjan uitgedaagd om CGI -computer generated imagery – te combineren met traditionele fototechnieken.”

“Het resultaat is een hybride vorm waarbij onmogelijke beelden mogelijk worden.”

Arjan Benning en Polina Gladkova spreken van een waanzinnig proces: “Elk seizoen vloeit de fotografie geleidelijk over van de ene leefomgeving in een volgende wereld van Pode. Dit jaar zijn we met Roderick en Claire Vos nóg meer gedoken in een surrealistische en toch herkenbaar blijvende ambiance, waarbij de vier jaargetijden een spel aangaan met een fictieve wereld. Een droom binnen handbereik; de meubels van Pode versmelten feilloos in deze wonderlijke omgeving. Samen met 3D-kunstenaar Khomatech hebben we de tastbare decors naadloos laten overlopen in dit vernieuwde universum van Pode. Waar eindigt de realiteit en begint de illusie? Dat is aan de kijker om te bepalen en te ervaren.”

De fotografie zorgt voor een heel andere beleving van het jaarlijkse Pode magazine. Datzelfde geldt voor de grafische vormgeving en typografie. Daarvoor werkten de artdirectors dit jaar voor het eerst samen met Raw Color. Dit Eindhovense ontwerpduo koos voor veel ruimte. Roderick en Claire Vos: “Ze maakten gebruik van lege ruimtes en zelfs hele pagina’s om rust te brengen. De productfoto’s zijn uit het boek verbannen. We hebben helemaal gekozen voor sfeer. Het maakt de beleving van dit boek totaal anders. Want dit is geen magazine meer, het is een statement!”

De Pode-beeldtaal blijft niet beperkt tot de fotografie en grafische vormgeving. Een andere kruis-bestuiving zorgt ervoor dat ook online een herkenbaar beeld ontstaat. De ‘jonge honden‘ van het Amsterdamse multimediabedrijf Post Neon creëerden alweer voor de derde keer een animatie voor de website en de social kanalen van Pode. De kijker volgt een chromen bal door een surrealistisch universum tot in knusse interieurs, waar de actuele designs worden belicht van getalenteerde jonge ontwerpers als Meike Harde, Yonoh, Federica Biasi en Raw Color. Het geluid van de animatie werd verzorgd door sound-designer Pim Boreel.

Het Pode magazine 2023 is gratis te bestellen via www.pode.eu. De collectie van Pode is te zien via de website, bij de dealer en in het nieuwe Leolux Experience Center aan De Corridor 9A in Breukelen.