Göran van Tol over Trendhopper als 40 jaar jonge en succesvolle woonformule

VAN MEENEMEN NAAR EEN VOLWAARDIG INTERIEURCONCEPT

Göran van Tol

Dit jaar bestaat Trendhopper als formule 40 jaar en dit wordt zichtbaar gevierd voor klanten in de woonwinkels van de ondernemers die deelnemen aan de formule. Göran van Tol is sinds zes jaar commercieel directeur bij VME Nederland waar de formule is ondergebracht sinds 2012. “Er is in de zes jaar dat ik onder andere voor Trendhopper werk heel veel veranderd. Zowel in de meubelmarkt als in de positionering van de formule. Wat niet veranderd is, is het vertrouwen van de ondernemers in Trendhopper om onderscheidend te blijven in de huidige markt en dit gegeven te combineren met het verdienen van een goede boterham.”

Göran slaat er de papieren op na: “Eind 1983 is Trendhopper ingeschreven als zelfstandige groep van ondernemers in de woonbranche bij de Kamer van Koophandel. In 1979 was deze groep begonnen als de Meeneemgroep Holland; de naam zegt het al. Klanten kwamen naar deze winkels om meubelen zelf mee te nemen naar huis na aanschaf. In de periode tussen 1979 en 1983 werd het Trendhopper concept al ontwikkeld, de merkkleur geel zat er ook al in, maar als een shop in shop opstelling.”

De Trendhopper gedachte, met meerdere productgroepen voor het interieur voor de onderkant van het middensegment, bleek een succes in de jaren 80 en 90: er waren op gegeven moment meer dan 50 vestigingen van aangesloten ondernemers door het gehele land. “Maar zoals wel vaker gebeurt bij groepen komen er andere ideeën op bij sommigen, dit leidt tot ontevredenheid met het gevoerde beleid en er ontstaan afsplitsingen en de kosten van het hoofdkantoor rezen de pan uit. Het aantal vestigingen liep terug naar 16 ten tijde van de crisis in 2008.” De groep meldde zich aan voor gesprekken met de Nederlandse vestiging van de grote Duitse meubelinkoopgroep VME en in 2012 nam de Nederlandse tak Trendhopper over. Inmiddels zijn er 22 vestigingen in ons land en is de formule vorig jaar vanuit Nederland met succes geïntroduceerd in Duitsland.

 

VOLLEDIG VERANDERD

Toen hij zes jaar geleden in dienst trad als formulemanager bij VME Nederland zag Göran uitdagingen voor de formule maar vooral veel kansen: “De grote vraag was hoe Trendhopper zich met blijvend rendement voor de ondernemers kon ontwikkelen tot een herkenbare en onderscheidende woonformule. We hebben het assortiment volledig omgegooid en zijn van de onderkant iets naar boven opgeschoven. Aan de onderkant zit te veel concurrentie en is het derhalve lastig een boterham te verdienen. En alles lijkt wat betreft meubelen heel sterk op elkaar dus het enige onderscheid zit in de laagste prijs. Een doodlopende weg. We zijn afgestapt van de onderkant van de markt en wilden ook minder afhankelijk zijn van het aanbod vanuit Azië. En met wij bedoel ik de Trendhopper en haar ondernemers, want onder de paraplu van VME Nederland is het een coöperatie van ondernemers, van, door en voor de ondernemer. Het belang van onze aandeelhouders staat voorop, altijd.”

 

CONCEPT STORE

In 2019 werd het vernieuwde concept voor Trendhopper met de nieuwe uitstraling gelanceerd. “De vraag was: wie van de groep begint als eerste? We konden ook niet zeggen: dit is het nieuwe concept, en nu allemaal overstappen. Er was een proefperiode nodig om erachter te komen of het nieuwe concept zou aanslaan. Als VME Nederland besloten we het vernieuwde concept te lanceren in het stadscentrum van Zwolle. Met de verzameling van ideeën die we als groep hadden opgedaan tijdens onder andere retailsafari’s, vertaald naar dit vernieuwde concept. Deze introductie sloeg aan, bijna alle winkels zijn inmiddels om naar dit concept en de winkel in het centrum in Zwolle heeft ook de Duitse VME ondernemers overtuigd van de formule. Daarvoor in de plaats is er sinds vorig jaar de Trendhopper van Laura en Nick de Bel op de Woonboulevard van Zwolle (zie het artikel over deze vestiging in Interior Business Magazine van maart 2024-redactie).” Het vernieuwde concept van Trendhopper is dus ook opgevallen bij de moederorganisatie in Duitsland, VME GmbH Einrichtungspartnering. Was dit niet een goed idee voor de Duitse markt, met name voor een jongere doelgroep die tot nu toe nog niet echt werd bediend door de traditioneel denkende meubel retail?

“Inmiddels zijn er 14 winkels gepland in Duitsland en ik verwacht er meer. Ik denk dat er in 2025 meer Duitse dan Nederlandse Trendhoppers zijn, wat gezien de omvang van dat land ook logisch lijkt. Maar vergeet niet dat een compleet interieurconcept speciaal gericht op het jonge wonen tot nu toe nog niet bestond in Duitsland. Het waren altijd losse collecties of modellen, ondergebracht in het bestaande assortiment van de traditionele meubelwarenhuizen. We merkten al langer dat de Trendhoppers in de grensstreek vaak jongere bezoekers kregen uit Duitsland, ze zochten iets dat er nog niet was.”

 

“WE MERKTEN AL LANGER DAT DE TRENDHOPPERS IN DE GRENSSTREEK VAAK JONGERE BEZOEKERS KREGEN UIT DUITSLAND, ZE ZOCHTEN IETS DAT ER NOG NIET WAS.”

 

SAMEN DE KOERS BEPALEN

Een zeer positieve ontwikkeling voor de formule over de grens, hoe zit het in ons land? “Van, door en voor de ondernemers is ons devies. De inkopers van Trendhopper werken nauw samen met een inkoopcommissie bestaande uit ondernemers. Samen bepalen we het assortiment, we kijken naar onze doelgroepen, de interieur- en assortimentsstijlen en prijzen en de ondernemer vult het plaatje voor de eigen Trendhopper verder in. De wederzijdse betrokkenheid tussen de groep en VME Nederland is groot, we zien elkaar vaak en kunnen snel schakelen. Binnen de formule is er 10 procent ruimte voor een eigen invulling aan de formule zodat we niemand vastpinnen. We bepalen als VME Nederland ook niet welke bank waar in de winkel moet staan.

Het zijn ondernemers en wij vinden het eigen ondernemerschap ondersteunen zeer belangrijk. We zien ook dat er regionale verschillen zijn in wat wel aanslaat in een bepaalde winkel en wat niet. Dus geven we alle gelegenheid om modellen uit te proberen en te kijken of het misschien wel aanslaat in een andere opstelling of met een andere stoffering. Omgekeerd ook: slaat iets heel goed aan in de ene winkel dan kunnen we het snel uitrollen in de andere winkels dankzij die korte lijnen. Met elkaar zijn we echt op ons sterkst. We blijven samen de collectie en de mogelijkheden van modellen finetunen. Stilstaan en achteroverleunen is geen optie. Ieder jaar moeten er nieuwe collecties komen om de aandacht van consumenten vast te houden.”

 

UITDAGINGEN

In de zes jaar dat hij nu commercieel directuer bij VME Nederland is, is er veel gebeurd: een vernieuwd concept voor een ander marktsegment met een nieuw assortiment maar ook de Coronapandemie en alles wat dat met zich meebracht: “Winkels dicht, weer open op afspraak, weer dicht en dat met een ongekende stijging in de vraag naar meubelen. Trendhopper is in staat gebleken om als formule deze periode te overleven en ook na de pandemie te blijven groeien.” Hij ziet echter wel uitdagingen voor 2024, met name in de stijgende kosten voor de producten zelf, de energiekosten en vooral de kosten voor huur en het personeel. “Sommige Trendhopper ondernemers hebben een huurstijging van 16 procent voor de kiezen gekregen. Dan moet er echt samen gepuzzeld worden wat we kunnen doen om rendabel te blijven zonder te duur te worden.”

Een mooie kans zijn de drie witte vlekken op de kaart van Nederland zonder Trendhopper vestiging: Flevoland, Zeeland en Noord- Holland. “Eigenlijk nauwelijks voor te stellen: Almere is de snelst groeiende stad van het land en wat betreft inwoners de zesde stad van Nederland. Er wordt veel gebouwd, er is veel ruimte, er verhuizen veel jonge gezinnen naartoe. Wat betreft Noord-Holland zie ik nog steeds mogelijkheden in zowel Amsterdam als Haarlem of Alkmaar. Wat Amsterdam betreft, ze hebben geen echt aansprekend wooncentrum zoals in Rotterdam of Eindhoven. Villa Arena blijft moeilijk en de plannen voor een woonboulevard in Westpoort zijn mislukt. Maar het moet mogelijk zijn om in de hoofdstad een Trendhopper van de grond te krijgen. De rest van het land is op dit moment redelijk voorzien. Ik zie maximaal 30 vestigingen in ons land zonder elkaar voor de voeten te lopen.”

 

“DE SITE IS MET NAME BEDOELD ALS ORIËNTATIE EN ALS VISITEKAARTJE, ALS UITNODIGING OM NAAR DE WINKELS TE KOMEN”

 

ONDERSTEUNING

Trendhopper heeft een centrale webshop. “De site is met name bedoeld als oriëntatie en als visitekaartje, als uitnodiging om naar de winkels te komen. En als extra ondersteuning voor de ondernemers, voor het aanschaffen van artikelen waar verder niet veel advies voor nodig is. Maar voor het echte advies moet je gewoon naar de winkel komen en deze boodschap promoten we ook op de site. De omzet van de webshop is overigens op dit moment bescheiden in vergelijking met de omzet in de fysieke winkels.” Verdere ondersteuning vanuit VME Nederland omhelst onder meer ook de centrale marketing van Trendhopper. “Bedoeld om bezoekers te trekken en van bezoekers klanten te maken.

Dit jaar vieren we het 40-jarig bestaan van Trendhopper en doen dit het hele jaar door via radioreclames, acties in de winkel. Alle medewerkers hebben een goodiebag gekregen waarin onder andere een jubileummok waarmee je eenvoudig een mug cake mee kunt maken. Die mok geven we ook mee aan klanten bij iedere aankoop van 100 euro of meer. We hebben een actie met prijzen voor het beste mug shot van klanten: een selfie met de mok. Trouwens, ook wanneer je 40 wordt dit jaar en dit kunt laten zien in de winkel krijg je de mok mee, ook zonder aankoop. Het is speels, vrolijk en weer eens iets anders dan alleen maar korting geven.”

 

 

ONDERSCHEID

Wat maakt Trendhopper nu typisch Trendhopper, waarin zit dat felbegeerde onderscheid? “We spelen echt in op de individuele wensen van consumenten, met veel opties in stoffen en kleuren. Ook in de of de stoffen een duurzame achtergrond hebben. Maar ook de kleur van het frame of onderstel. Zeg jij maar als klant hoe je het wilt hebben. Mensen houden nu eenmaal van een onderscheidend meubel en mensen willen graag een compleet interieur in huis hebben van een betrouwbare kwaliteit. Daar spelen we op in. We bedienen een brede doelgroep, zowel jonge mensen die het wel gelukt is om een eigen woning te vinden als de iets meer gearriveerde gezinnen als de oudere empty nesters. Van een kleine bank voor een stadsappartement tot een enorme U-opstelling voor een grote woonkamer, de keuze is ruim.” Hoe ziet hij de positie van zelfstandige woonondernemers in dit tijdsgewricht? “Het vinden van medewerkers, het zelf bieden van beleving in de winkel, het zelf inkopen tegen een acceptabele marge, het zelf opzetten en onderhouden van marketing, allemaal zaken die steeds meer in het geding komen wanneer je niet aangesloten bent bij een formule of franchise, denk ik. Ook onze ondernemers merken dat het lastig is om medewerkers van de nieuwe generatie te vinden die in het weekend willen werken. Een formule als Trendhopper faciliteert in ieder geval een deel van de administratie, inkoop en marketing over. Wat betreft de personele bezetting begeleiden we de winkels met advies en denken we mee met de nieuwe generatie medewerkers, maar ik geef toe dat we daar meer diepgang in willen krijgen.

Jong Oranje, een initiatief van Hendrik Voortman, de algemeen directeur van VME Nederland, sorteert voor op de overdracht binnen families. Maar misschien moeten familiebedrijven bij gebrek aan opvolging binnende eigen kring gaan kijken naar externe aandeelhouders die de zaak runnen. Gelukkig hebben de meeste Trendhopper families opvolging in het eigen gezin. Dit voorjaar start er een nieuwe sessie van Jong Oranje met aandacht voor alle belangrijke zaken binnen de retail, persoonlijke ontwikkeling en de nieuwste wettelijke haken en ogen bij het ondernemen in de woonbranche. Maar mijn ervaring is: wil je dat iemand de zaak overneemt dan moet je daar tien jaar van tevoren al actief mee beginnen, ook met het kenbaar maken aan iedereen dat je over tien jaar wilt stoppen.”

 

“WE HEBBEN MEER WOONFORMULES BIJ VME NEDERLAND EN SOMS IS HET VERMOEIEND OM IEDEREEN TE KUNNEN BIJSTAAN EN ONDERSTEUNEN, MAAR SAMEN MAKEN WE HET MERK SCHERPER.”

 

VERSCHEIDENHEID 

Tot slot, wat vindt hij het leukste aan zijn functie? Göran denkt even na en zegt: “De grote verscheidenheid aan ondernemers in de VME-groep en het toch in goede banen weten te leiden. Ik vind het kunnen helpen, het faciliteren en met de ondernemers in contact staan en geen ander belang dienen dan dat van hen zeer bevredigend om te mogen doen. We hebben meer woonformules bij VME Nederland en soms is het vermoeiend om iedereen te kunnen bijstaan en ondersteunen, maar samen maken we het merk scherper.  

Voor alles is er een oplossing. We zijn er altijd voor de ondernemers, ook in het weekend als het moet. We staan hen altijd te woord, die spirit zit echt in ons team. Samen doen we ons best voor de ondernemers, het fijne vind ik dat het succesvol verloopt en dat we waarschijnlijk ook een goede toekomst voor ons hebben als Trendhopper. Dus: vol goede moed op naar de 50 jaar en verder!”

De foto’s zijn gemaakt bij Trendhopper Rotterdam in Woonmall Alexandrium.

 

 

Copyright
© 2024 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad nterior Business  magazine, editie April 2024. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding