Het jaar 2024 kenmerkte zich door een onvoorspelbaar verloop in de Nederlandse winkelstraten. Uit de jaarlijkse analyse van Retail Management Center (RMC), gebaseerd op sensormetingen in ongeveer 100 winkelstraten en -centra, blijkt dat het aantal passanten met -3,4% is afgenomen ten opzichte van 2023.
Terwijl het eerste kwartaal een sterke start kende, zorgde de natte lente voor een daling in bezoekersaantallen. Toch sloten de winkelstraten het jaar af met een opleving in het vierde kwartaal.
Het weer bleek een cruciale invloed te hebben op het winkelgedrag. De natste lente sinds 1906 resulteerde in een zwak tweede kwartaal, met een daling in passanten. Augustus, daarentegen, werd de drukste maand van het jaar, dankzij uitzonderlijk warm weer. De drukste week viel eveneens in de zomer: van 22 tot 28 juli, de eerste vakantieweek waarin alle regio’s vrij waren, werden de winkelstraten massaal bezocht.
In november en december zorgden gunstige omstandigheden en evenementen zoals Black Friday voor een relatief sterke afsluiting van het jaar. Hoewel december traditioneel de drukste maand van het jaar was, past de terugval in bezoekersaantallen bij een trend die al enkele jaren zichtbaar is.
Consumenten lijken het weekend weer te verkiezen als winkelmoment. Vooral de zondag (+6,77%) kende een opvallende groei, terwijl ook de zaterdag een lichte stijging liet zien (+1,21%). Hiertegenover staat een afname van drukte op weekdagen. Dit patroon suggereert dat de naweeën van de coronapandemie, waarin het winkelgedrag sterk veranderde, grotendeels zijn verdwenen.
Een opvallend contrast is te zien in de populariteit van de koopavond. Donderdagavond trok in 2024 maar liefst -19,8% minder bezoekers, vooral in het laatste uur. De verschillen tussen steden zijn echter groot: in steden zoals Haarlem en Den Haag blijft de koopavond stabiel, terwijl steden als Breda en Middelburg een duidelijke terugval laten zien.
Naast de verschuiving naar weekend winkelen blijkt dat consumenten steeds vaker kiezen voor piekmomenten tussen 12:00 en 17:00 uur. De spreiding van bezoekers over de dag is hierdoor minder groot geworden, terwijl de gevoelsdrukte hoog blijft.
Lees het volledige artikel hier: https://rmc.nl/nieuws/een-wisselvallig-retailjaar-jaaroverzicht-winkelstraatdrukte-2024