Bent u binnenkort in New York en wilt u Italiaans design zien in een groot warenhuis, ga dan naar Bloomingdale’s en kijk naar wat de Salone del Mobile bij elkaar heeft gebracht om aan het mondaine publiek uit The Big Apple te tonen.

De beurs wil op het netvlies van (rijke) Amerikanen blijven en gaat daarom op tournee. Van 5 tot en met 29 september strijkt een keur aan Italiaanse merken neer in het beroemde warenhuis aan 59th Street. Architect Ferruccio Laviani heeft een ruimte ontworpen waarin de meubelen worden tentoongesteld. De merken die aanwezig zijn: Artemide, Edra, Flexform, Flou, Foscarini, Frigerio Poltrone e Divani, Gallotti&Radice, Gessi, Kartell, Lema, Living Divani, Minotti, Molteni&C, Oluce, Porro, Riva 1920, Scavolini, Sigma L2, Tacchini, Technogym, Turri, Villari, Visionnaire.

Uiteraard horen hier weer lezingen, exclusieve shopping uurtjes, borrels en al het andere gedoe bij dat hoort bij dit soort evenementen. Maar bedenk: het is een onderdeel van een heuse tournee langs wereldsteden. Milaan en de Italiaanse topmerken zijn als de dood dat hun klanten (zeker Amerikaanse en Chinese nouvau riches die opgegroeid zijn zonder veel geld en zonder een Europees gevoel voor historie en cultuur) gaan kiezen voor goedkope namaak uit de Aziatische landen, een veelgehoorde vrees uit het topsegment op dit moment.