De Salone del Mobile gedurende de jaren 70 van de vorige eeuw verbeeld door een bekende Italiaanse illustrator. Een hommage aan Milaan, de tram en de cultuur van toen. Hiermee wil de organisatie van de Salone de aandacht trekken van het publiek voor de komende editie (7 tot en met 12 juni).

Na de eerste poster (hieronder) die refereerde aan de jaren 60, toen de Salone voor het eerst werd gehouden en uitgroeide tot wat het nu is, hebben de beursorganisatie en de geliefde illustrator Emiliano Ponzi (bovenaan) een tweede poster onthuld die de jaren 70 weergeeft. Het tijdperk waarin idealisme (zeker in Italiƫ) enthousiast vervangen werd door materialisme, al houdt de Salone het liever op groei in voorspoed en daardoor een structurele verandering van het interieur. EuroCucina werd voor het eerst gehouden in 1974, Euroluce voor verlichting in 1976 en deze toevoegingen weerspiegelden opnieuw de toegenomen welvaart en de groeiende rol van keukens en verlichting in het gemiddelde Italiaanse interieur.


In zijn tweede poster (hieronder) wilde Ponzi alles laten zien wat de jaren 70 zo eigenzinnig maakte: Milaan in beweging (de tram en de auto’s), de hippiecultuur, mode en muziek verbeeld door twee jonge mensen die met een gitaar rennen om de tram te halen. Volgens Ponzi spreekt er vrijheid en groei uit deze beelden. Het getal 60 in de posters in Salone-rood slaat op het jubileum van deze editie.

Wat de Ponzi posters extra interessant maakt is de toevoeging van een QR code (op de tweede poster nog niet te zien) waarmee na het scannen de poster een animatie wordt die beweegt op de mobiel. Alles op de afbeelding beweegt ineens en dit is ontworpen en uitgevoerd door Alkanoids, een studio gespecialiseerd in motion graphics uit Milaan.