Zoals bekend is de formule van de aloude imm cologne op de schop gegaan en is de beurs min of meer door het midden gehakt: designmeubelen staan onder de naam idd cologne voortaan in oktober in Keulen op het programma, de andere meubelen op de vertrouwde datum in januari. De eerste editie van idd cologne (26 tot en met 29 oktober) heeft als thema Shaping Homes & Hospitality meegekregen.

Als nieuw beursmoment (eigenlijk als nieuwe beurs, met hierboven een beeldmerk) voor het hogere meubelsegment en interieurdesign verwacht de beurs merken, professionals en designliefhebbers vanuit geheel Europa bijeen te brengen. Met het thema hoopt Koelnmesse dat bezoekers anders gaan kijken naar de inrichting van woningen, openbare ruimten en hospitality gelegenheden. Dankzij de stijlvolle ontwerpen die in oktober te zien zullen zijn, waarbij verantwoordelijkheid en kwaliteit van leven hand in hand gaan.

De eisen die aan interieurontwerp worden gesteld veranderen en duurzaamheid is inmiddels minstens even belangrijk als esthetiek, zo stelt de beurs. Ook de mate waarin interieurs op onze fysieke en geestelijke gesteldheid van invloed zijn is een zaak die in belang toeneemt. Daarom wil de beurs met een holistisch overzicht van totale interieurs de toon zetten voor deze benadering. Welke factoren zorgen voor een gevoel van welzijn, thuis en buiten de deur?

“Met een divers aanbod van producten en diensten vanuit leidende premium merken en met een inspirerend randprogramma zet idd cologne zichzelf neer als een belangrijke inspiratiebron voor toekomstig design. Ons doel is om de gehele industrie energie te geven, van designers tot inkopers in de horeca en de projectmarkt. Maar ook consumenten met passie voor design”, aldus Maik Fischer, directeur van idd cologne.  Daarbij spelen de volgende onderwerpen een grote rol:

Lange levensduur en passie gaan hand in hand. Duurzaamheid begint met een lange levensduur van een product, het is een veelgehoorde opmerking die hout snijdt. Een meubel van hoge kwaliteit dat de tand des tijds kan doorstaan vermindert de consumptie van grondstoffen en de hoeveelheid afval die gepaard gaat met productie. Tegelijkertijd zijn we zo geconditioneerd dat we altijd op zoek zijn naar nieuwe spullen, ook om onze behoefte aan eigenheid mee uit te drukken, De beurs stelt dat het een het ander niet hoeft uit te sluiten. “Lange levensduur gaat goed samen met een passie voor design, schoonheid en kwaliteit. Onze industrie heeft als uitdaging om deze twee factoren te verenigen in holistische interieurs en dat is precies wat deze beurs beoogt te doen: als een platform waar visies fysieke vorm krijgen en tot experiment kunnen dienen”, zo zegt Dick Spierenburg, de immer sympathieke Creative Director van idd cologne.

Welzijn en comfort: ruimten zijn van invloed op hoe we ons voelen. Ons humeur, gedrag en hoe we met elkaar omgaan zijn onderhevig aan de invloed van de omgeving waarin we ons bevinden. Er is een groeiend besef dat design en ambiance van een ruimte die invloed op ons uitoefenen. De beurs presenteert straks in oktober concepten die verdergaan dan  puur de functionaliteit van een ruimte. Een gevoel van veiligheid waarbij sociale interactie wordt versterkt en waar we kunnen uitrusten en opladen. Thuis of uit hebben we behoefte aan verwelkomende ruimten waar we kunnen rondhangen, ons kunnen opladen en ons op ons gemak kunnen voelen. En eindelijk eens die stomme telefoon even kunnen uitzetten, met al die overbodige prikkels en als medeoorzaak van het verleren van sociale interactie.

Design begint met materialen. Er is een groeiende interesse in het werken met materialen die natuurlijk zijn of zo gemaakt zijn dat ze het milieu niet aantasten en grondstoffen niet uitputten. De uitdaging voor de meubelindustrie is om die materialen toe te passen op een industrieel niveau. Met name in de premium sector is het laten zien dat je voor bepaalde materialen hebt gekozen een statement: hier sta ik, zo denk ik erover. Een nieuwe vorm van statusbewustzijn. Het wordt niet met zoveel woorden gezegd maar mensen die premium meubelmerken kunnen betalen staan ook vaker open voor het etaleren van dit gedrag. Dit biedt dus kansen voor de meubelindustrie.

Deze onderwerpen komen aan bod tijdens de eerste editie van idd cologne. Voorbeelden van bedrijven die besloten hebben om mee te doen in oktober zijn Bielefelder Werkstätten/JAB Anstoetz, Bretz, COR, domovari, Draenert, interlübke, Kettnaker, KFF, Rodam, Scholtissek, Schramm, Signet en Sudbrock. Bedrijven met interesse om deel te nemen kunnen nu nog gebruik maken van vroeg boek kortingen wanneer ze zich voor 31 mei aanmelden.

Kijk voor meer informatie op www.idd-cologne.com/en/