Van 4 tot en met 7 juni 2023 ontmoet de globale interior design branche elkaar tijdens de imm Spring Edition in Keulen. Deze bijzondere editie van 1mm cologne presenteert zich met de nieuwe Pure Galleries en met een programma waarbij er veel gelegenheid is om te netwerken. Een rendering hiervan ziet u hierboven en hieronder.

Beurzen moeten het hebben van persoonlijke ontmoetingen, het met de zintuigen ontdekken van nieuwe producten en trends en van unieke mogelijkheden om zaken te doen. Als vakbeurs bedacht is de Spring Edition in juni dan ook gericht op netwerken, het bieden van inspiratie en het uitbreiden van de handel. Maar deze editie is niet alleen puur zakelijk bedoeld: de bezoekers worden uitgenodogd om te flaneren, te ontdekken en te vieren. Dit element wordt door de aankleding van Pure Galleries nog verder benadrukt.

Met het nieuwe concept Pure Galleries worden elementen van de inrichting als esthetische expressie van wooncultuur en designvaardigheid in een nieuw licht gezet. Dit klinkt vaag maar wat bedoeld wordt is: allemaal dezelfde stand, de nadruk ligt op de producten. Het oogt als een kunstgallerie in hal 11.2: compacte ruimten voor een minimalistische productpresentatie van een merk, een visie, een product. Brede gangen nodigen uit tot flaneren, deelnemers moeten zich beperken tot het tonen van een of twee items die volgens hen een iconische waarde hebben of die het merk belichamen. Klein maar fijn, de collectie terugbrengen tot een essentie. “We hebben het echt als een gallerie ontworpen. Op deze manier bieden we de professionals die de beurs bezoeken een nieuw perspectief. Het draait meer dan ooit om sfeer en beleving via de objecten en de presentatie”, aldus de directeur van de Spring Edition, Bernd Sanden (hierboven naast de andere directeur, Dick Spierenburg).

Geheel volgens voorbeeld van een kunstgallerie wordten de Pure Galleries op de eerste beursdag geopend met een vernissage: muzikale begeleiding tijdens het bekijken van de objecten in een kunstzinnig decor. Ideaal om te netwerken, aldus de beursorganisatie. Een beurs is geen beurs als er niet vanaf een podium een zaal wordt toegesproken en ook hier vindt dit plaats. De circulaire economie is een dankbaar thema want er kan niet genoeg over worden verteld. Koelnmesse organiseert deze voordrachten en discussies in samenwerking met de BVDM en de VDM, de twee kemphanen van de Duitse meubelindustrie (respectievelijk brancheverenigingen van winkels en fabrikanten). Bezoekers kunnen zo van gedachten wisselen met de grote namen uit de Duitse meubelbranche. Hal 11.2 ziet u hierboven op de plattegrond van het beurscomplex in Keulen.

De avond van de eerste beursdag heeft een eigen naam: Sundowner. Dat klinkt als een alcoholrijke cocktail of een obscure club op Ibiza maar het is de buitenopening van de beurs op het Piazza met grillbuffet, drank en muziek onder de open lucht als proostmoment voor de herstart van imm cologne. Daarmee is het nog niet gedaan: The Circle is de centrale ruimte tussen de Pure Galleries met een Speakers Corner, een bar en loungestoelen waar gedurende de hele beurs ontspannen genetwerkt kan worden. Spontaan de Speakers Corner gebruiken voor tirades is er niet bij (het blijft Keulen, het is geen Londen), want er is een programma opgesteld, met gedurende de eerste twee dagen een presentator (Simon Keane-Cowell van het alomtegenwoordige Architonic).

Je zou bijna vergeten dat het ook gewoon een beurs is met deelnemers die aandacht vragen voor hun product(en). We willen namen zien! Wie doen er mee aan deze compacte editie, wie kan de collectie terugbrengen tot 1 of 2 items? Voorbeelden van exposanten zijn Artisan, brühl & sippold, BW Bielefelder Werkstätten, Christine Kröncke, COR Sitzmöbel, ex.T Giulio Tanini, Freifrau, Janua, Jori, Kettnaker, KFF, Klöber, Label, Leolux, miinu, Montis, müller möbelfabrikation, raumplus, Rodam, Scholtissek, Schönbuch, Signet en Werther. Er zijn landenpaviljoens uit China, Taiwan, Roemenië, Oekraïne, Indonesië, Letland, Turkije, Kosovo en Bosnië-Herzegovina zodat we kunnen spreken van een compacte maar internationale editie, hopelijk onder een zonnetje aan de Rijn.

Wie komen er in ieder geval langs als bezoekers? Inkopers van Alliance, Begros, El Corte Ingles, Ikea, EMV, Garant, Home 24, Möbel Märki, Ostermann, Porta, Segmüller, Wayfair, XXXLutz en Zurbrüggen zijn al geregistreerd. Plus een flink aantal zelfstandige winkeliers en interior designers, aldus de organisatie. Het belooft een bijzonder samenzijn te worden, begin juni in Keulen.