Tower Living is zeer tevreden over de reacties tijdens de Liefde voor wonen dagen, liefde voor wonen is inspireren: hét motto van Tower living

 

Afgelopen september hield Tower Living traditioneel de Liefde voor wonen dagen in de prachtige showroom in Nijmegen. Ondanks de taaie markt van de afgelopen maanden is (eigenaar) Jan Merkus tevreden over het resultaat: “Het is altijd leuk om meer bezoekers te krijgen, maar de bezoekers die er waren hebben goed ingekocht. Dat is natuurlijk een groot compliment voor de nieuwe collectie! Met name de nieuwe banken en fauteuils vielen goed in de smaak.”

De enthousiaste reacties op de nieuwe collectie hebben Jan en zijn medewerkers bevestigd dat de nieuwe koers aanslaat: “Het geeft aan dat we op het juiste spoor zitten in modellering, stoffen, materialen, vormen en kleuren. Maar enthousiaste reacties alleen zijn niet voldoende, er moet ook verkocht worden en dat is gelukkig volop gebeurd. Daarnaast kwamen bezoekers vooral naar de Liefde voor Wonen dagen om inspiratie op te doen, te netwerken met collega’s uit de branche, nieuwe trends te bekijken en ideeën op te doen voor de eigen woonwinkel. Ook als men op dat moment niet in de gelegenheid was direct in te kopen en dat moedigen wij alleen maar aan.” Hij denkt nog even na over de klanten die hij niet tijdens de Liefde voor wonen dagen heeft gezien: “Misschien zijn mensen ook wel show-moe door al die beurzen en huisshows overal en tegelijk. Grotere inkoopgroepen redden het nog wel om met een team verschillende evenementen af te gaan, voor zelfstandige ondernemers ligt het anders: ze hebben de bezetting en de tijd niet om overal langs te gaan. Wij zijn momenteel ook na aan het denken over een andere opzet voor het presenteren van de nieuwe collectie. Hoe, daar komen we graag later op terug.”

 

Leeds bank (commissiebank) in stof Touch light grey en Elba bijzettafletjes

 

“ENTHOUSIASTE REACTIES ALLEEN ZIJN NIET VOLDOENDE, ER MOET OOK VERKOCHT WORDEN EN DAT IS GELUKKIG VOLOP GEBEURD.”

 

 

HELDEN VAN DE NIEUWE COLLECTIE

De helden van de nieuwe collectie waren met name de nieuwe banken. “We hebben meer ingezet op banken dan normaal, omdat we die vraag vanuit de markt heel duidelijk kregen en dat heeft heel goed uitgepakt.” Waarom is dat zo, denkt hij? “De modellen zijn sterk concurrerend in prijs en voldoen wat betreft het design en het zitcomfort aan de trends en de vraag uit de markt. De concepten zijn goed uitgewerkt, zowel de voorraadmodellen als de modellen die op commissie worden gemaakt. De commissiebanken kunnen in veel verschillende stoffen en diverse opstellingen in 8 weken tijd worden geleverd, wat absoluut een pluspunt is.”

Bij een ronde door de showroom toont Jan nieuwe modellen en licht deze toe. De nieuwe voorraadbank Austin is scherp geprijsd, beschikbaar in 4 opstellingen en drie stoffen en biedt een goed zitcomfort dankzij pocketvering. Jan toont de Prescot bank, met een soort love seat aan het uiteinde: “Organische vormen, lounge- ervaring, goed zitcomfort. Dat is wat onze eindklanten zoeken.” De Wells bank heeft ook afgeronde vormen en de Corby bank is aan de voor- en achterkant van de rugleuning voorzien van gestikte, halfronde banen die doorlopen. Hij toont de elegante Leeds bank die op commissie wordt gemaakt met de vele mogelijkheden in stoffen en flexibele opstellingen. “We hebben bij deze Liefde voor wonen dagen ook winkeliers mogen begroeten die opnieuw met ons zaken doen na een paar jaar weg te zijn geweest. Ze geven aan onze inspiratie en betrouwbaarheid te missen en dat is voor ons een teken dat we iets goed doen.”

Hij kijkt om zich heen naar alle nieuwe modellen in de showroom: “Wanneer je iets vervangt moet het nieuwe model altijd beter zijn dan dat wat je vervangt. Anders moet je het niet doen. Een open deur, maar het werkt wel zo.” De Redford elementenbank is een hardloper: ook weer een loungebank met een exclusieve stof. “Onderscheidend en herkenbaar zijn, zonder uit de toon te vallen bij onze klanten. Het geldt zowel voor Tower Living als merk als voor deze nieuwe collectie. Waarbinnen de gestoffeerde zitbanken, die zo opvallend goed aanslaan, deze keer de rode draad vormen.”

Bolza fauteuil in ivory

 

“SOWIESO WILLEN WE GRAAG EEN BIJDRAGE LEVEREN AAN EEN BETER MILIEU EN HET BEHOUD VAN WAARDEVOLLE BOSSEN.”

 

 

AANSTEKELIJK ENTHOUSIASME

Jan is zichtbaar opgetogen over de reacties op de nieuwe collectie. “Het is niet eenvoudig om op dit moment mensen te bewegen tot grotere uitgaven, maar de enthousiaste reacties werken aanstekelijk, zowel bij onze mensen als bij andere winkeliers die alsnog op afspraak langskomen. ‘We hebben gehoord dat Tower Living een mooie en inspirerende collectie presenteerde’, horen we dan. Dus komen ze langs en raken ook zij enthousiast. Het is een wisselwerking.” Wat het ontwerp van de meubelen betreft heeft Jan, die vroeger alles zelf schetste en uitwerkte met de fabrikanten, inmiddels een team van ontwerpers.

“We reizen nu met een drietal over de hele wereld en zitten zo nog korter op de ontwikkelingen in materialen, kleuren, patronen en onderscheidende details. San Marino bijvoorbeeld, een serie kasten en dressoirs met opvallende ruitpatronen in het hout.” Jan toont ook een paar nieuwe woonprogramma’s, zoals Amalfi met een moderne basaltkleur en geïntegreerde grepen en de Tenna kasten in massief naturel mangohout, waarvan de tv-kasten hangend te plaatsen zijn. Een paar showkamers verder staat de eigentijdse Mincio serie in espressokleur met tafels die een speels verspringende poot hebben en strak afgewerkte kasten.

Asti bijzettafels met Tenna zwevend tv-meubel in naturel

“WE WILLEN ONS NOG BETER GAAN PROFILEREN ALS EEN LEVENDIG MERK. DE CONSUMENT MOET TOWER LIVING HERKENNEN ALS ZODANIG.”

 

 

 

DE KERNWAARDEN VAN TOWER LIVING

Tower Living wil de winkeliers meer ontzorgen door het aanbieden van een scherp geprijsde, onderscheidende en betrouwbare collectie. “Daar hoort ook bij dat de naam Tower Living staat voor die waarden. We willen ons nog beter gaan profileren als een levendig merk. De consument moet Tower Living herkennen als zodanig. We hebben hiervoor extra geïnvesteerd in de marketing en willen ook daarmee onze klanten meer gaan faciliteren. Nog mooiere productfoto’s, een compleet nieuwe webshop (in de maak) en plug-and- play social media content. Maar ook bijvoorbeeld de verpakkingen van onze meubels dragen daaraan bij: deze moeten uiteraard functioneel zijn en de schade bij het transport zien te voorkomen maar het moet ook smoelen en opvallen in het magazijn.

‘Oh ja, we doen veel met Tower Living, ik herken de verpakking.’ Ook de consument ervaart een meerwaarde wanneer het meubel wordt geleverd in een mooie doos die het nieuwe meubel beschermt.” Tower Living gaat ook de totale collectie eens onder de loep nemen: “De trends volgen elkaar zo snel op en de magazijnruimte die we hebben, ook voor klanten, is beperkt. Maar tegelijkertijd is het lastig om afscheid te nemen van modellen die goed blijven lopen. We hebben bijvoorbeeld tafels die we al 15 jaar in de collectie hebben waarvan klanten zeggen: ‘Nog niet stoppen. We verkopen het nog steeds!’”

 

OPTIMALISATIE DANKZIJ REGELS EN MARKTONTWIKKELINGEN

Tower Living werkt voor alle houten collecties met houtleveranciers die voldoen aan de nieuwe EUDR- regels. “Inkoopgroepen vragen er nu al naar of we voldoen aan de regels voor het hout van buiten Europa. We hebben inmiddels een specialist op dit gebied aangetrokken die zich alleen bezighoudt met de rapportage voor de ketencertificatie. Het gaat een standaard worden waaraan men zich niet kan onttrekken. Sowieso willen we graag een bijdrage leveren aan een beter milieu en het behoud van waardevolle bossen.” Jan geeft aan dat de vraag naar massief houten tafels wel stijgt. “Dit heeft dan weer te maken met duurzaamheid en meer focus op circulariteit, omdat massief hout veel langer meegaat dan bijvoorbeeld fineer en makkelijker te herstellen en te hergebruiken is.

Door de EUDR-regels weten we straks wel precies van welke boom die tafel gemaakt is en of het ‘verantwoord’ hout is.” Hij geeft aan dat ook de organisatie bij Tower Living een proces is van continu upgraden: “We proberen onze klanten altijd zo veel mogelijk te ondersteunen, bij de verkoop, maar ook bij klachten bijvoorbeeld. Alles wordt geregistreerd, zodat we snel kunnen meedenken. We horen wel eens klachten over klachten, dat het te veel voorkomt, maar in werkelijkheid blijkt dan dat het minder dan 2 procent is op een zeer aanzienlijk volume. Omdat we alles monitoren, kunnen we met eén druk op de knop inzien hoeveel het is, wat de oorzaak was en hoe het is opgelost. Deze cijfers zijn er niet zozeer om ons te verdedigen, we leren er vooral van. Het helpt ons om de kwaliteit van onze producten én de dienstverlening naar klanten nog verder te optimaliseren. En dat is uiteindelijk ons belangrijkste doel; een uiterst tevreden klant.”

 

 

Copyright
© 2025 Business Content Media Den Haag. Niets uit dit artikel of deze uitgave mag worden verveelvoudigd en/of openbaar gemaakt door middel van druk, fotokopie, microfilm, elektronisch,  op geluidsband of op welke andere wijze dan ook, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever Business Content Media/Vakblad Interior Business magazine.

Dit artikel is verschenen in Vakblad Interior Business magazine, editie oktober 2025. Nog geen abonnement of wilt u een abonnement cadeau geven? Mail naar linda@businesscontentmedia.nl voor de meest recente aanbieding