Leolux heeft het Rotterdamse ontwerpbureau Studio Truly Truly in de arm genomen als artdirectors. Dat nieuws bracht de Nederlandse designfabrikant naar buiten in een video. Kate en Joel Booy, het duo achter het bureau, zijn productontwerpers en specialisten in grafisch design. Als artdirectors worden ze verantwoordelijk voor de collectie-uitstraling van Leolux. Ook fotografie, social media en standbouw worden voortaan door het duo aangestuurd.

Met ingang van 2020 gingen Leolux en Studio Truly Truly een langlopende samenwerking aan. De artdirection van het Australische duo moet het merk Leolux een internationale impuls geven. De officiële introductie stond gepland voor april, tijdens de befaamde Salone del Mobile in Milaan. Toen deze internationale meubelbeurs kwam te vervallen vanwege de wereldwijde coronacrisis, koos Leolux voor een online presentatie.

De eerste resultaten van de samenwerking zijn een feit; de Leolux-catalogus met veel nieuwe fotografie zag in juni het levenslicht. En ook in vele andere visuele uitingen is de invloed van de in Rotterdam gevestigde Australische ontwerpers duidelijk zichtbaar. Dit najaar wordt het eerste designmeubel van hun hand gepresenteerd. “Wat Truly Truly gemeen heeft met Leolux is een streven naar originaliteit”, aldus Kate en Joel Booy. “Leolux is een merk met lef. Het heeft een lange historie van creatieve en gedurfde ontwerpen met sprankelende kleuren en expressieve vormen. Op deze traditie willen wij voortbouwen, al is onze stijl wat gereserveerder. Maar dat is juist goed, want zo halen wij elkaar uit onze comfortzones en creëren we een identiteit die verrassend is, maar waarin Leolux herkenbaar blijft.”

Leolux zocht toenadering tot Kate en Joel Booy naar aanleiding van Das Haus, het prestigieuze conceptuele paviljoen dat de meubelbeurs van Keulen (IMM) jaarlijks laat ontwerpen en uitvoeren door een veelbelovende designer. Studio Truly Truly ontwierp het paviljoen in 2019. In de gesprekken die volgden, kwamen de partijen kwamen bij elkaar. Ook verzorgde de studio al twee keer eerder de vormgeving van de Leolux-catalogus. “De prettige en succesvolle samenwerking tijdens die producties bracht ons nog dichter bij elkaar”, geeft Leolux-directeur Sebastiaan Sanders aan: “Met Kate en Joel hebben we niet één maar twee experts op het gebied van design en grafische vormgeving. Jonge en enthousiaste mensen met een heldere visie, waarmee ze artistiek richting en samenhang geven aan het merk Leolux. Door hun Australische roots en de kennis van de Europese markt zijn ze in staat om internationaal een brug te slaan. Wij zijn trots dat we dit talentvolle team aan Leolux konden binden. Wij rekenen op een zeer vruchtbare samenwerking, waarmee Leolux zich internationaal verder kan onderscheiden.”

Hierop vult Sales Director Hans Filippini aan: “We aren op zoek naar een artdirector die zowel de internationale markt, een snel groeiende markt voor Leolux, als de Nederlandse markt, onze basis, begrijpt. Kate en Joel zijn allebei betrokken, enthousiaste mensen met een enorme inzet met wie het zeer prettig samenwerken is. Eigenlijk was het de bedoeling om hen te introduceren in Milaan, op een mooie stand, maar dat ging helaas niet door. Nu brengen we het nieuws op deze manier naar buiten. We hebben een gelijke visie over hoe we Leolux op een internationaal podium via alle kanalen willen presenteren. Een extra voordeel is dat het zelf ook ontwerpers zijn en dat ze contacten hebben op ontwerpniveau met de andere ontwerpers waarmee we samenwerken. Tot slot: Kate en Joel zijn een jong koppel, dat past weer mooi bij ons streven om ook een jongere doelgroep aan te spreken met onze meubelen.”