Met “Toward Utopia” zet Heimtextil de koers uit voor de nieuwe trends van 2019/2020. Vandaag presenteerde het ontwerpbureau FranklinTill uit Londen de design thema’s voor de komende editie van de vakbeurs (8-11 januari 2019 in Frankfurt). Anne Marie Commandeur van het Stijlinstituut Amsterdam en Anja Bisgaard Gaede van SPOTT Trends & Business participeerden ook bij de voorspelling van de Britten.

De Heimtextil trends 2019/2020 beschrijven een wereld waarin we volgens nieuwe normen leven. We proberen de huidige complexe leefwereld te ontvluchten en hebben behoefte aan hechte relatieverbanden, spirituele bevestiging en diepere betekenis van wat we doen. “We leven in een tijd van onzekerheid wantrouwen in de gevestigde orde. In reactie hierop proberen we betekenisvol en bewust te leven, gebaseerd op positieve relaties. We nemen verantwoordelijkheid voor de manier waarop we leven en zoeken naar een nieuw utopia: een samenleving die het welzijn van van alle burgers bevordert”, aldus Caroline Till, mede-oprichter van FranklinTill Studio. De zoektocht naar nieuwe levensstijlen waarin mindfulness en duurzaamheid centraal staan is volgens haar de uitdaging voor de komende jaren.

“Toward Utopia” laat zien welke routes we kunnen nemen om een modern utopia met gelijkgestemden te vinden. Zij die een time out willen van het internet en weer in verbinding willen komen met de natuur (“Go off-grid”), anderen ontsnappen in een virtuele wereld (“Escape Reality”). Sommigen trekken zich terug in een minimalistische , ingetogen, zen-achtige wereld (“Seek Sanctuary”). “Embrace Indulgence” is, redelijk voorspelbaar, het tegenovergestelde hiervan: schoonheid en luxe met een nostalgisch sausje. Hedonisme zit uiteindelijk in ieder mens en ook hiervoor is plaats in de voorspelling van de Britten: “Pursue Play”. Het is allemaal al eens eerder gezegd in iets andere woorden, maar hoeveel verschillende smaken zijn er nog in onze conformistische hokjesmaatschappij?

In de nieuw ontworpen Trend Space in hal 3.0 laat Heimtextil zien hoe deze scenario’s uitpakken. De vijf trend thema’s die een combinatie van inspiratie, interactie en kennisoverdracht beogen en waarbinnen vernieuwende projecten getoond worden. Ook de nieuwste kleurentrends zijn hier te zien. Bezoekers worden uitgenodigd om de nieuwe manier van ruimte scheppen zoals deze wordt gepresenteerd te ontdekken, en meer: “Hoe we met elkaar omgaan, consumeren, wonen en werken in de toekomst”, aldus Olaf Schmidt, Vice President Textiles & Textile Technologies van Messe Frankfurt.

Nog even kort wat de thema’s inhouden:

PURSUE PLAY

Speels, tactiel met drang tot experimenteren. Brutaal, humoristisch in uitstraling. Surrealistisch en L’art pour l’art met een knipoog. Rijke, primaire kleuren en glanzende of juist matte materialen. Abstracte vormen. Op de foto bij dit artikel staat een voorbeeld van deze trend.

SEEK SANCTUARY
Minimalistisch kleurenpalet. Details in structuur en ronde vormen. Comfort en warmte. Introvert.

GO OFF-GRID

Outdoor textiel. Werkkleding. Duurzaam, sterk en functioneel textiel. Natuurlijke kleuren met ruimte voor de imperfectie van de natuur.

ESCAPE REALITY

Reflecterende en lichtgevende materialen, de suggestie van beweging. Lichte pasteltinten. Vloeiend en licht surrealistisch op de grens van fantasie en realiteit.

EMBRACE INDULGENCE

Materialen van hoge kwaliteit in rijke, diepe kleuren. Ambachtelijk gemaakt. Luxe en nostalgie met een ingetogen gevoel van rijkdom. Intiem en comfortabel.

Meer over de Heimtextil Trends en het bijbehorende Trend Book:

www.heimtextil-trends.com