De eerste orderbeurs voor de interieur en lifestyle branche van de tweede helft van het jaar, zo ziet de organisatie van TrendSet de beurs die van 12 tot en met 14 juli plaatsvond in München. Hier stonden de nieuwe producten voor dit najaar en deze Kerstdagen. Er waren iets meer dan 17.000 bezoekers die langsgingen bij in totaal meer dan 1.500 exposanten en merken. De branche is in beweging: meer handel op de beursvloer en 15 procent meer aanmeldingen.

De handel heeft nieuwe, vernieuwende en aantrekkelijke producten nodig om succesvol te blijven. Die waren er volop te zien tijdens deze editie en deze werden ook volop ingekocht, aldus de beursorganisatie. Inspireren, netwerken, bestellen: drie dagen lang gebeurde er niets anders dan dit op de beurs, zo zegt men in München. Winkeliers, groothandels, inkopers, onlinehandel en horeca kwamen elkaar tegen in zes beurshallen. De exposanten waren terughoudend in hun verwachtingen en werden positief verrast. Het aantal bezoekers viel misschien tegen maar er werd lekker ingekocht.

Minder bezoekers maar evengoed goede orders, kan dat? Ja, want er was een duidelijke reden voor het geringere aantal bezoekers volgens de beursorganisatie: sinds de pandemie gaan mensen minder massaal naar beurzen in het algemeen en in ieder geval minder personen per firma. Voor de pandemie was het 1.8 personen gemiddeld per bedrijf, nu nog maar 1.4, oftewel 1 in plaats van 2. Met als resultaat voor deze editie: meer bezoekende bedrijven maar vaak solo bezoekers. De beurs erkent: bijna 13 procent minder bezoekers, maar dat is niet erg wanneer normaal de niet-beslisser voor een uitje werd meegenomen door de leidinggevende en inmiddels niet meer. De omzet blijft gelijk en dat wordt in deze tijden, zeker in Duitsland, gezien als een goed resultaat.

“We zien steeds vaker dat ons concept waarin de handel en de bezoekers centraal staan een garantie voor succes is”, zo trapt Tatjana Pannier (directeur van TrendSet) een mooie open deur in. “Wij zijn het trendplatform dat al ver voor de beurs alle nieuwe trends, stromingen, kleuren, vormen en voorbeelden laat zien zodat de handel goed voorbereid is op de aanpassing van het assortiment.. Wij zijn het noviteiten platform waar producten overzichtelijk in 4 groepen, 15 doelgroepen en 2 Topic Areas te zien is. Duidelijk en overzichtelijk. Tweemaal per jaar live in München  en daarbuiten op ons online platform. TRENDSET 365. Alles wat we doen dient het beste te bieden aan de handel voor wat ze nodig hebben voor het volgende seizoen. Om het consumenten makkelijker te maken te kopen en iedereen van tevoren te informeren en te inspireren.”

Herfst en winter behoren tot de belangrijkste momenten in de handel, met name de feestdagen dat in de herfst al met Halloween begint en dan de rest in december. Zeker in Duitsland, daar viert men als Katholiek land nog meer feestdagen dan in Nederland. De voorraden moeten dus nu al gevuld worden met spullen die gaan verkopen en dat is dus tijdens deze editie gebeurd, zo benadrukt de beurs. Bij grote aanbieders, kleinere deelnemers, gevestigde namen en beginners, zowel bij Live & Give, Decorate & Create, Cook & Eat als Work & Play. Met veel aandacht voor handgemaakte, duurzame en regionale producten. Driekwart van de exposanten was Duits, 21 procent uit Oostenrijk en Zwitserland en de rest, 4 procent van de deelnemers sprak van huis uit geen Duits. Een internationale beurs, zo zegt men in München.

Een vrolijke basisstemming, zo luidt het oordeel over de aard van de producten voor dit najaar en deze winter. Natuurlijk, nostalgisch en een beetje futuristisch, duurzaam, geloven in een betere toekomst. Historisch, folkloristisch met een moderne twist, passend in het beeld van escapisme en vroeger toen we nog niet leefden schijnt het allemaal beter te zijn geweest dan nu. Een onuitroeibare opvatting. Erg op lokaal nationalisme gericht (dus zeer herkenbaar, dat zeker) met ronde zachte vormen, aaibaar om je in te verstoppen en niet te hoeven denken aan die nare tijden van nu. Gladde texturen en spiegelende oppervlakken, we hebben het eerder gehoord.

Hoe dan ook: gezelligheid! Zowel vintage als modern, zowel stedelijk als van het platteland, nostalgisch en futuristisch: alles loopt door elkaar heen bij de trends voor Kerstmis. Felle kleuren, glas en metaal met ijseffecten, sneeuwvlokken, dennenappels, sterren, de bekende wintertaferelen. Eigenlijk zijn er geen echte trends: als iets ieder jaar hetzelfde moet zijn in het hoofd van de meeste mensen dan is dat klassiek Kerstmis, met alle voor de hand liggende vormen en gedachten die daarbij horen. Maar omdat nieuwe handel ieder jaar nodig is: veel groen, gestileerde bloemen, bosmotieven, sprookjessfeer, wolken (daar zijn ze weer), de zon, sterren en de maan in metallic en veel geglim voor glamour onder de boom en op tafel. Nu maar hopen op sneeuw zodat we snel naar buiten kunnen.