Ten opzichte van alle verschillende soorten raambekleding kent de oriëntatie en aankoop van de consument van gordijnstof een duidelijke piek in de maanden oktober en november. Het belangrijkste productkenmerk waar de consument op let is dat de stof goed verduisterend dient te zijn. Gordijnstoffen met een vintage uitstraling zijn de afgelopen paar jaar populair geworden. Voor gordijnstoffen wordt er door de consument het meest bij Kwantum georiënteerd. Dit blijkt uit de Raambekleding Markmonitor 2023.

Uit de database van zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan raambekleding blijkt dat in de afgelopen vier jaar er maandelijks ruim 12.000 zoekopdrachten in Nederland zijn uitgevoerd naar gordijnstof. Het zoekvolume naar gordijnstof is de afgelopen paar jaar gestegen. Betrof het gemiddeld aantal maandelijkse zoekopdrachten in 2019 nog “slechts” 9.600 zoekopdrachten, in het jaar 2022 werd er maandelijks gemiddeld ruim 11.100 keer gezocht naar gordijnstof. Daarmee is het zoekvolume in drie jaar tijd met 16% toegenomen.

In oktober wordt er het meest gezocht naar gordijnstof. Deze maand vertegenwoordigt 9,9 procent van het jaarlijkse zoekvolume. In de maand december is het zoekvolume het geringst. Ten opzichte van alle raambekleding gerelateerde zoekopdrachten zijn de zoekopdrachten op het gebied van gordijnstof iets gelijkmatiger verdeeld over de maanden van het jaar, maar wel met een piek in oktober-november. Dat het totaal aan raambekleding een lichte piek in het voorjaar heeft wordt voornamelijk veroorzaakt door de productgroep horren. Exacte cijfers per maand tref je in de Raambekleding Marktmonitor 2023.

https://www.marktdata.nl/rapporten/Raambekleding-Marktmonitor-2023