Het gloednieuwe vakevent Design Nation werd opgezet met een duidelijke boodschap: professionals die actief zijn op de contract- en projectmarkt in een puur b2b-concept op een efficiënte manier de designproducten en trends van morgen laten zien. De 2652 designprofessionals, die mooi verspreid over de beide dagen (donderdag 19 en vrijdag 20 oktober) langskwamen, illustreerden hoezeer de
sector behoefte heeft aan dit door Kortrijk Xpo georganiseerde initiatief.

“We sprokkelden tal van reacties op de beursvloer en kregen de bevestiging dat Design Nation de verwachtingen meer dan waard maakte. Bovendien stelden we vast dat de bezoekers zeer gecharmeerd waren door zowel de unieke, inspirerende scenografie, als de vele lezingen op het trendpodium waar trendwatchers en andere experten hun visie op design én de toekomst met hun collega-professionals deelden”, aldus de beursorganisatie.

“We mikten op 1500 tot 2000 bezoekers over de beide dagen. Als je dan merkt dat je de eerste dag al quasi je stoutste ambitie waarmaakt, doet dit bijzonder veel deugd”, reageert exhibition manager Hannelore Caenepeel. “We kregen de bevestiging dat Design Nation wel degelijk een lacune invult en dat dit concept veelbelovend is. Waar Architect@Work zich meer op de technische kant richt, dan merken we dat professionals het naar waarde schatten dat we met Design Nation meer de esthetische, mooie kant van het aanbod benadrukken. Eindelijk is er nu een degelijk, all-in b2b-concept voor meubelaanbieders! Dit lijkt ons de juiste voortzetting van de Biënnale Interieur, met niet langer een gerichtheid op de eindgebruiker.”

“Op de beursvloer zelf kregen we niets dan bevestiging dat Design Nation meer dan veelbelovend debuteerde. De standhouders en bezoekers die we polsten naar hun ervaringen reageerden stuk voor stuk enthousiast” zo vervolgt het persbericht. “Deze nieuwe aanpak in een uniek concept en met een uitstekende service is ons zeer bevallen”, zeggen Gregory Gyselinck en en Christian Drescher, respectievelijk agent voor België en Frankrijk voor Tecta en eigenaar van Tecta. “Wij stapten heel snel in en kregen de bevestiging dat ons geloof in deze nieuwe aanpak gerechtvaardigd was. Wat ons zeer beviel, is dat we niets dan de juiste professionals over de vloer kregen, vooral architecten en interieurontwerpers. We vreesden vooraf dat een donderdag en een vrijdag misschien niet de ideale dagen waren, maar de praktijk wees uit dat dit geen hinderpaal vormde.”

Een gelijkaardige reactie tekenden we op bij BuzziSpace: “We zijn zeer ingenomen door de bijzonder goede sfeer die hier heerste en door de kwaliteit van de bezoekers”, reageert Yves Vandermoere. “Vooral de uitstekende mix van architecten en interieurarchitecten die in de projectwereld actief zijn viel ons op, dit was letterlijk bijzonder goed voorbereid door de organisatie. Of de hoge opkomst ons verraste? Eigenlijk niet, vooraf was al duidelijk dat dit concept alles had om het te maken!” Onder de bezoekers was het enthousiasme navenant. “We spraken onder meer met Gerd Couckhuyt, een plaatselijke product- en interieurontwerper die al tal van designprijzen in de wacht sleepte en die af en toe de grenzen met de architectuur aftast: “Ik was eerst sceptisch, maar na mijn bezoek ben ik volledig bijgedraaid”, zegt hij. “Dit concept is luchtig, heel direct en zet de producten écht in de kijker. Wat mij ook zeer bevalt, is hoe er gericht op b2b bezoekers gemikt wordt en men zo inspeelt op de tijdsgeest van vandaag. Waar er in het verleden vooral op het spectaculaire ingezet werd, moet je nu een wow-effect creëren in een kleinere setting en ‘to the point’ blijven, ook als het je bedoeling is om meer lifestyle te presenteren.”

“Eenzelfde geluid vingen we op bij Michèle Perneel, die met Tom’s Factory gekend is voor haar meestal wollen tapijten met gedurfde kleurstellingen en vaak geometrische motieven: “Ik beklaag me mijn bezoek allerminst. Dit is een interessant concept, waarin ik een aantal mooie ontdekkingen deed. Om maar een klein voorbeeld te noemen: de recyclage van kleinere restmaterialen waarmee leuke, nieuwe
dingen gemaakt worden. Ik heb letterlijk niets aan te merken op deze organisatie, het enige waar misschien nog wat aandacht moet aan besteed worden is de signalisatie. Het duurde even voor ik vond wat ik zocht.”

Om nu al te noteren in de agenda: de volgende editie van Design Nation zal plaatsvinden op 17 en 18 oktober 2024, andermaal in Kortrijk Xpo. Daarna wordt er tweejaarlijks georganiseerd, telkens op dezelfde locatie.