Of het nou zijn werknemers, zijn klanten of zijn wagenpark betreft; Willem van der Struik doet lang met zaken die ertoe doen. Daarnaast is het een family-man pur sang en zo wenst hij ook zijn bedrijf te runnen.

De tongval van Willem – zoals hij aangesproken wenst te worden – is typisch Twents. Maar achter die lokale tongval gaat een denkwereld schuil, die internationaal georiënteerd is. De transporteur van delicate objecten begon ooit in 1982 – samen met de compagnons Verbraken en Wijering- het transportbedrijf VSW-Expeditie BV. Specialisatie; het transport van delicate muziekinstrumenten zoals piano’s en orgels. Dat was in die beginjaren zo’n 98 % van de omzet. Maar in de loop der tijd verloor de piano als instrument dat bij een opvoeding hoorde zijn aantrekkingskracht. En ook diegenen die een mooie psalm uit een orgel wilden halen, namen in aantal redelijk drastisch af. Maar bijna op organische wijze verving het transport van meubelen dat van muziekinstrumenten tot de huidige verdeelsleutel; 99% meubels en 1% muziek. 

Willem: “De meubels passen logistiek gezien perfect bij ons. Het is net als een vleugel delicaat, je moet met dekens en witte handschoenen werken, je hebt een laad- klep aan de auto nodig; kortom, de hele inrichting van zowel je auto maar ook je magazijn past één op één bij elkaar. Dus het meubeltransport is een hele goede opvolger van het piano- en orgeltransport gebleken. Dat blijkt ook uit onze cijfers. Die liggen tot nu toe 10% hoger dan de omzet van het voorafgaande jaar.” 

Koning+keizer=klant

Willem hecht aan -en is trots op- een lange klantrelatie. Sommige klanten doen al decennia lang zaken met VSW-Expeditie BV. Willem: “Mijn oudste klant is bij ons sinds 1982. Mijn grootste klant sinds 2001. En dan heb ik nog klanten die dat al zijn sinds 1985, 1988, 2003, 2011 en 2015. Ondertussen heeft in de loop der jaren een gestage groei plaatsgevonden en dat is mede te danken aan het feit dat de klant bij ons niet alleen koning maar ook keizer is. Want die klantbenadering maakt wel degelijk uit. Wij zijn geen doorgeefluik van telkens maar nieuwe klantjes zoeken. Nee, wij willen graag nieuwe klanten, maar tegelijkertijd de oude klantenkring aan ons gebonden houden. En dat werkt. Kijk, onze klanten hebben bij ons geen contracten lopen, dus ze kunnen ieder moment een andere transporteur kiezen. En toch blijven ze bij ons. Nou, voor die loyaliteit; daar zijn we onze opdrachtgevers echt dankbaar voor. Datzelfde geldt voor onze medewerkers, de jongens van het magazijn, het kantoorpersoneel en onze chauffeurs. Wat die laatste groep betreft; er worden overal chauffeurs gevraagd. En toch blijven onze chauffeurs voor ons rijden. Daar ben ik waanzinnig trots op. Ik durf te beweren dat de beste chauffeurs bij ons in dienst zijn. Het is die betrokkenheid over en weer, hè? Je moet niet alleen je klanten koesteren, maar ook je personeel.”

Punten en komma’s scherpslijpen

Met enige regelmaat verlaat Willem zijn geliefde Enschede en is hij te vinden op de internationale beurzen. Waarom eigenlijk? “Ik vind het heel belangrijk dat je interesse toont aan je opdrachtgevers die op zo’n beurs staan,” aldus de Twentenaar. “Dat je ziet wat de bewegingen in de markt zijn, zowel in de modellen als qua de tendensen. Daarnaast vind ik het ook altijd weer een belevenis om een beurs te bezoeken, of dat nou in Milaan, Keulen, Parijs, Brussel of Nieuwegein is.
De bewegingen op dit moment in de markt is de enorme  

opkomst van de onlineverkoop. Op de beurzen hoor ik hoe mijn opdrachtgevers daarmee omgaan. Blijven ze via dealers leveren, of gaan ze on line? Of volgen ze beide sporen? We volgen dat op de voet en ons Business to Consumersprogramma -de zogeheten White Glove Service- zorgt voor een behoorlijke groei, met name door de particuliere leveringen in Duitsland. Ook wij gaan met deze ontwikkelingen mee en daardoor is onze omzetstijging van 18 tot 20 procent voor rekening van onze Business to Consumer-activiteiten. Daarnaast is er nog een voordeel van een intensief klantencontact. Je mag in hun ‘keuken’ kijken. Zie daar ‘ingrediënten’ die ik nog niet kende, maar wel kan gebruiken. Zoals een mooi en effectiever registratiesysteem dat ze hanteren. En andere klanten hebben weer iets anders in huis dat je op nieuwe ideeën brengt. Met al die informatie kan je een hele mooie kwaliteitsbarometer voor jezelf gaan maken.

Daarom ben ik ook een voorstander van relevante keurmerken. Geen enkele klant heeft er tot nu toe naar gevraagd, maar ik wil sommige keurmerken hebben en houden! Het houdt me scherp en het is een stok achter de deur. Dus kom maar op met je controles! Buiten die keurmerken om gaan we dit jaar intern nog een inspectieronde starten in onze magazijnen. Inclusief hernieuwde training. Hoe moeten de dekens gevouwen worden en kan dat laden en lossen nog beter? Hoe berg je de singels zodanig op dat je ze makkelijk weer kan gebruiken om een lading te zekeren? Dus al die ogenschijnlijk vanzelfsprekend lijkende punten en komma’s gaan we samen weer even scherp slijpen. Zoals ook het telkens weer verder perfectioneren van de digitale informatievoorziening door middel van de nieuwste boordcomputers, track and trace-systemen en scanners aan boord van de wagens. Daardoor hebben de klanten via ons VSW-portal vrijwel real time inzicht in de status van hun meubelen.”

Brexit

Slapeloze nachten heeft Willem ervan gehad. Want de Engelse markt is een belangrijke voor VSW Expeditie BV. “Ik probeer iets altijd van twee kanten te bekijken,” stelt de bevlogen transporteur. “Als zoveel mensen voor die brexit zijn, zou er dan toch ook iets positiefs inzit ten? Maar ik heb het nog niet gezien. Engelsen moeten straks meer betalen voor de inklaringskosten en aan de grens zijn er straks veel langere wachttijden. Het wordt allemaal nodeloos duurder voor iedereen. Al mijn Engelse klanten, of het nou importeurs of exporteurs zijn, zijn tegen die brexit. Maar goed, het grootste deel van de Britten willen dus niet meer aan de leiband van ‘Europa’ lopen. Daarmee verspelen ze hun invloed in Brussel en lopen ze vervolgens aan de leiband van Amerika, dat straks vrij spel heeft op de Engelse markt. Het Amerika van Trump. Het Amerika van America First. Ik zou me als Brit dan toch even achter het oor krabben…”

Duurzaamheid

Geen bedrijf kan er nog om heen. VSW Expeditie BV wil daar ook niet omheen. De vloot vrachtwagens is qua onderhoud stevig geketend aan onderhoudscontracten bij merkdealers en wekelijks wordt de bandenspanning gecontroleerd. Tevens wordt met enige regelmaat het rijgedrag van de chauffeurs geanalyseerd. De verlichting op de thuisbasis in Enschede is standaard het energiezuinige led en men is bezig met het uitrollen van een ‘tapijtje’ zonnepanelen op het dak van het bedrijvencomplex.

“Ik ben de gelukkige vader van 3 kinderen en opa van 7 kleinkinderen. Dus ik voel die verantwoordelijkheid voor alles wat leeft en bloeit behoorlijk”, stelt Willem serieus. Vanuit die optiek hebben wij altijd de schoonste 

 

auto’s; euro 6. En ik volg wat dat betreft de ontwikkelingen op de voet. Ben al gaan kijken naar de eerste waterstofauto die net is gelanceerd. Is dat al iets voor ons? Dus als er op dat punt iets nieuws op de markt komt, hebben wij er al aan gesnuffeld en kunnen we straks letterlijk gelijk instappen. Wat de trekkers en motorwagens betreft, blijft diesel op dit moment helaas nog de enige optie.

Maar wie weet komt er een tijd dat alles op waterstof of op accu’s rijdt. En wie weet vragen mijn kleinkinderen dan wel: ‘Zeg opa, had vroeger elke auto zijn eigen verbrandingsmotor? En reden die dan op eh… diesel? Maar wat wás dat diesel dan eigenlijk voor spul?’. Dat lijkt me schitterend”.


Dit artikel kun je lezen in Interior Business Magazine, editie 10. Wil je voortaan alles lezen en niets meer missen over de interieurbranche? Vraag dan hier een abonnement aan!