De winkelstraten in Nederland laten de afgelopen 6 maanden een gestage groei zien. Hierbij lijkt het winkelgedrag meer af te hangen van temperatuur en neerslag dan van uitverkoopacties of vakanties.

Het voorjaar was koud en nat, zelfs tot twee keer natter dan normaal en dat hield veel shoppers blijkbaar binnen. Na 90 dagen in 2023 stond de teller dan ook op 11 procent (YTD) minder drukke winkelstraten dan in 2022. Na zes maanden is die forse achterstand nu verminderd tot -2,5 procent. Ondanks de sluiting van winkels in de eerste drie weken van 2022 in verband met COVID-19.

Opvallend genoeg zien de analisten van Bureau RMC ook geen diepe dalen of hoge pieken meer die het winkelgedrag in voorgaande jaren zo kenmerkten. Bijvoorbeeld met uitverkoop-winkelen in januari of voorjaarsdrukte tijdens de krokusvakantie. Het lijken trends die meer tot het verleden gaan behoren. Een zelfde trend zagen we ook met Kerst en Black Friday in 2022. De huidige winkelstraatshopper lijkt niet meer te porren voor de oude impulsen en lijkt op zoek te zijn naar breder vertier.

Ook hebben de onderzoekers van Bureau RMC geanalyseerd of er op andere dagen wordt gewinkeld en dat blijkt niet het geval: relatief is het drukteprofiel hetzelfde gebleven, alleen de vrijdag is een drukkere winkeldag geworden en de zaterdag een licht rustigere.

Een lekkere winkeltemperatuur is blijkbaar een eerste vereiste. Naarmate het warmer wordt, wordt het drukker in de winkelstraten, hetgeen toch wel opvallend is. Betekent dit dat de huidige shopper wenst te winkelen maar ook op het terras wil zitten?

We weten uit eerder onderzoek uit 2018 dat bij veel neerslag de shopper niet naar de winkelstraat gaat, maar dan ook niet besluit om online te gaan winkelen. Blijkbaar is er geen goede koopneiging. Het omgekeerde lijkt immers wel het geval, bij lekker weer gaat men meer winkelen. “Om dit vast te stellen zullen we meer onderzoek moeten doen, maar de eerste tekenen wijzen hier wel op”, aldus Bureau RMC.

www.rmc.nl